hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sliter leietauet!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Sliter leietauet!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Prince Barclay xx

Skrevet - 20/11/2003 :  17:55:07  Vis profil  Svar med kopi av melding

Unghesten min sliter leietauet med en gang han blir bundet ute. Det er en uvane han har, for han virker ikke mye redd. Inne i boksen derimot står han fint. Noen som kan hjelpe meg?

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  14:02:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
2 åringen min har samme "uvane". Hun står fint bundet på kjettinger på gangen, med leietau i boksen etc. Så fort hun settes i vaskeboksen sliter hun seg - fordi hun vet hun kommer løs. Hun bare "drar" kroken av veggen, rolig og forsiktig - ingen panisk napping.

Finn noe sterkere å bind den i - så den ikke kommer løs. Stort sett lærer de fleste da - i hvertfall unge hester. Hester lærer fort, både "riktig" og "galt".

Lykke til!

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/11/2003 :  08:39:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Bind den opp med kjetting, eller disse kraftige strikkene som er ment for akkurat dette. Når hesten drar bakover,strammes strikken og hesten blir "tvunget" til å gi etter.

En fin "oppfinnelse" denne type strikk-da lærer hesten selv å vike for press.Sørg for å ha ei sterk grime,og mykt underlag om hesten er bindt ute når den tuller slik, i tilfelle den skulle falle,for denne strikken ryker ikke! (og det er jo det som er poenget)
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  10:23:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Chess: Hvor får man tak i sånne strikker? Haar vært på let en stund, men de jeg finner bare ryker....!
- Olrun -

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/11/2003 :  08:03:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Litt usikker på hvor du får kjøpt dette her i Norge, i Sverige derimot er det lettere tilgjengelig.Prøv å hør med Gjesti og andre som har stallutstyr osv.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  03:32:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jack Jackson selger dem! Jeg kjøpte av ham... Søk på kvasir på sol.no på aurskog hestesenter, så finner du en e-mail adresse du kan kontakte ham på!
Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

imno
» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  18:57:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann!

jeg kjenner til problemet mitt. vet om en hest på 700 kg som slet leietau, uansett hvor gode de var!
det eieren gjorde, var å kjøpe horsemanship grime med leietau.
Hun har aldri hatt dette problemet mer! Det er noe i det!

lykke til!

god jul

~ida marie~ Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  05:17:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Pass deg for taugrime om du ikke er villig til å tåle skader på hesten... En hest som tar i kan skade seg alvorlig på dem fordi de ikke ryker men heller skjærer seg inn i hestens muskler og sener og nerver... Det finnes gode teknikker på oppbinding for nettopp slik trening, men jeg vil ikke gi dem til deg fordi det krever at det finnes dyktige folk til stede som kan bedømme situasjonen.

Ta gjerne kontakt med en NH-trener som kan hjelpe deg.

Hvis du sier hvor du bor, kan vi her på forumet sikkert gi deg tips om trener i nærheten.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Prince Barclay xx

Skrevet - 23/12/2003 :  17:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hey, takk for alle svar:)

Har tatt kontakt med J. Jackson, så jeg får bestille et slikt gummitau etter jul...
Jeg bor i Haugesunds området, siden du spørte cowgirlchris.

Go jul=)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  20:58:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Cowgirlchris har rett i at den beste løsningen er å kurere problemet (hvorfor hesten vil røske seg løs) framfor symptomet (at den ryker leietauene).
Det kan være at den er redd for å stå oppbundet (noe har skjedd), eller at den rett og slett har lært seg at den kan komme seg løs. Uansett lønner det seg å trene opp hesten til å stå bundet opp framfor å investere i "spesialtau" mm.
For å sette det helt på spissen - hvis et gummitau først ryker så ryker gjerne et hesteøye også (spenner etc kommer i rekyl) :(
Hvis du kan lese engelsk sånn nogenlunde bra så kan jeg anbefale "Perfect Manners - How To Behave So Your Horse Will Too" av Kelly Marks. Lettlest, gode eksempler og enkle øvelser for å trene opp hesten bla til å stå stille (bundet eller ikke), gå på henger mm.
Jeg har ihvertfall stor glede av den med min hest som ikke kunne stå stille og lett fikk panikk hvis hun ble bundet opp!
:)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/12/2003 :  05:34:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Har lignende problem: Hesten min aapner knuter, faar han det ikke til, ryker han snoren han er bundet i, faar han ikke til det, tygger han igjennom leietauet. Og naar han foorst kommer seg loos, saa bare vandrer han uskyldig rundt paa gaardsplassen og hilser paa de andre hestene(som ikke liker han saa veldig, han blir ofte sparket eller bitt!), og saa vandrer han tilbake til utenfor boksen sin og staar der. Jeg tror det skyldes kjedsomhet, men han maa da taale aa staa stille i en 15min mens jeg henter sal, hodelag, hjelm og annet utstyr! Hva skal jeg gjoore med denne tullingen da?
Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  11:31:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har lignende problem: Hesten min aapner knuter, faar han det ikke til, ryker han snoren han er bundet i, faar han ikke til det, tygger han igjennom leietauet. Og naar han foorst kommer seg loos, saa bare vandrer han uskyldig rundt paa gaardsplassen og hilser paa de andre hestene(som ikke liker han saa veldig, han blir ofte sparket eller bitt!), og saa vandrer han tilbake til utenfor boksen sin og staar der. Jeg tror det skyldes kjedsomhet, men han maa da taale aa staa stille i en 15min mens jeg henter sal, hodelag, hjelm og annet utstyr! Hva skal jeg gjoore med denne tullingen da?

Opprinnelig postet av Beauty

Hent utstyret først!
Og så kunne du jo kanskje starte litt "tålmodighetstrening"?

Trening på å kunne stå i ro og vente er ganske viktig for å få en rolig hest som ikke "må gjøre noe hele tiden".
Har du lest noe om dette eller hørt noe om det?
Det finnes mye man kan gjøre for å trene på dette, blant annet kan en lære hesten "Ground Tie"; det vil si at hesten står i ro når leietau/tøyle ligger på bakken. Kjenner du begrepet? Det er mye brukt i Westernridning, og faktisk også brukt under noen Trailbaner (konkurransegren) der rytter går av hesten, lipper ned tøylen og f.eks. går en runde rundt hesten eller henter noe et sted for så å returnere til hesten og plukke opp tøylen igjen og stige opp.
"Ground Tie" er veldig praktisk og bygger på hestens evne til å vike for press. Presset er her den lille tyngden fra tauet/tøylen som henger rett ned. Det er i praksis samme respons som når den står bundet, altså at den skal stå som om den var bundet.

Jeg kan komme med treningstips om det er ønskelig.

Mvh Line

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/12/2003 :  02:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Vet dessverre ikke om noen trenere jeg tør annbefale deg i det området,men de fleste reiser jo rundt omkring i landet, om dere går sammen flere slik at det kan arr.et helgekurs feks.Den "nærmeste" jeg vil gå god for er vel hun Ellen som besvarer slike spørsmål og mer til, på hest.no

Lykke til!!
Gå til toppen av siden

hestegård

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  01:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Fikk et råd mot dette en gang jeg hadde en fullblodsmerr som rykka seg løs med en gang hun kjente at hun satt fast. Bind henne i en sykkelslange, rett og slett! Da fikk hun denne strikken som hun behøvde for ikke å føle seg bunnet. Det funka som bare det, problemet var over.
Du trenger ikke bestille dyre strikk fra usa.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.