hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ER spilt misshandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 ER spilt misshandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2003 :  17:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en hest jeg har stående på spilt og det har hun gjort i 1 år og 2-3 månder nå. Har hatt en annen en på spiltet der i et halvt år før. Men så får jeg ofte høre at spilt er misshandling og å ha hesten stående i fjøs også er det, at hesten ikke trives....

Hesten min blir sluppet ut i 9 tida og tatt inn i 6 tida og da kan hun gå så stort som hun vil (går på en svær åker og kan gå opp i skogen oxo, har kjempegod plass ) Når hun kommer inn er hun ofte trøtt etter dagen og ridning og halvsover med hodet over kanten mens hun følger nøye med på at kyrne melkes. Er kjempeglad i å komme inn og følge med på aktviteten der.

Når jeg sjekker for kvelden ligger hun helt utstrakt med hodet enten på gulvet eller litt skolt opp mot veggen i dyp søvn. Hender seg at hun snorker oxo . Hun er kjempeglad når hun får komme inn, men gald nårhun får komme ut oxo . Merker ingen forskjell på henne og hester som står på stall i boks, kanskje litt mere selskapsyk når hun ikke har kyr eller sauer ute sammen med seg. Men ellers så tror jeg ikke at dette er misshandling.... Er det det?

-sPikE-

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2003 :  17:45:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det virker jo som hesten stortrives, og da er det jo selvsagt ikke mishandling Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2003 :  17:46:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Finnes en annen debatt om dette temaet som har hatt endel aktivitet: "Oppstalling av hester på spilt".

Ta en titt på den debatten.

Så lenge hesten din går ute så mye den gjør, og i tillegg har et spilt som er godkjent i henhold til regler om dyrehold synes jeg det på ingen måte er dyremishandling.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 20/11/2003 17:47:10 Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  12:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
har sett på den debatten, og det virker jo som om at det de kom frem til var at hesten hadde det best av å stå i boks? Har ikke mulighet for å ha boks hvis hun skal stå sammen med andre dyr og da synes jeg at det er bedre at hun står på spilt med selskap en på boks uten. Men jeg vet ikke, kan hende det er et slags overgrep mot henne? Synes bare det er rart at hun virker så fornøyd da
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  14:54:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis hesten din er fornøyd synes jeg du skal ha henne der. alle hester er glade i selskap, uansett om det er av kyr, geiter, sau etc... hvis du setter henne alene står du i fare for å ha en sur, egen hest, og det er det vel ingen som vil ha...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/11/2003 :  22:51:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil kanskje tro at det er aller best for en hest å gå i en stor, lys boks med vinduer, og helst gittere slik at den kan se og ha kontakt med hestene rundt seg. Hesten bør allikevel gå ute så mye som praktisk mulig i tillegg, og på store, gode beiter hvor de kan bevege seg mye sammen med andre hester.

Men man kan ikke alltid få det akkurat som man vil. I noen staller får man kun ha hesten ute noen få timer om dagen, noen steder er beitene små og kjedelige, og noen steder må hesten stå i spilt. Hesten må ikke nødvendigvis ha det maksimalt bra på alle måter hele tiden så lenge de forholdene vi holder er bra nok for at hesten trives.

Så siden det virker som du tror at hesten din trives og har det bra, synes jeg ikke du skal bekymre det for dette. Bruke heller energien din på å ha det koselig med hesten din :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/11/2003 :  08:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Om hesten mistrives på spilt,ser du som oftest fort. Virker den sliten og matt i pelsen,eller bak-redd og sur,er dette noen sikre tegn.Ser hesten pigg og harmonisk ut,og ligger om natten går nok dette bra! Det er flott at du har henne mye ute på så stor plass!
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  11:45:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro at det er best for hester å stå i en stor, lys boks!! Men jeg har liite erfaring med spilt, så jeg vil ikke si altfor mye om dette!! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/11/2003 :  11:48:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Selvfølgelig er det best med en stor fin boks,vi kan ALDRI gi hesten stor nok plass,men poenget her var om spilt var misshandling......
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  12:11:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Nei, jeg syns ikke at det er mishandling!! Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  14:49:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Til dere som sier at hesten har det best i en lys, stor boks.
Hesten har det best i MUFH (moderne utegang for hest)! Det vil si at hestene går ute hele døgnet, men har et sjul el. som de kan gå inn i hvis de vil. Hestene bør også ha fri tilgang på grovfôr. Hester har det best dersom de får leve i flokk på en så naturlig måte som vi klarer å få til. Hos oss har vi tatt ned båsene i et kufjøs. Døra står åpen og hestene kan gå ut og inn som de vil. De står faktisk svært skjelden inne, selv om alle hestene hos oss står uten dekken. Vi har både varmblods, kaldblods og islandshest i løsdriften.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  15:09:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann Spike,

Som så mange andre har sagt, en stor boks er best, men det er helt klart ikke mishandling å ha hesten stående i spilt!
Med så mye utegang får hun beveget på seg nok, og siden det tydligvis er nok plass til at hun legger seg ned så har hun det nok så bra som hun, etter forholdene, kan ha det.
Tror du har prioritert riktig mht selskap framfor egen boks - og den blide hesten din burde være bevis nok på det
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  18:47:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Boks kan jo hesten få mer "frihet". Men spilt er i hvertfall ikke mishandling!!!
=D Gå til toppen av siden

Ariana

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  16:16:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAriana  Svar med kopi av melding
Hei.,. Vi har 3 hester på spilt hos oss...
Noen ganger lar vi de stå uten grima på og ikke bundet men da må vi selfølgelig være der.. sekke ut tel at de kjeder seg elr noe.. så jg tar d ike som dyremishandling..

Koz

*'*'* `'´Ariana`'´ *'*'*
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  16:27:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
heey!!
jeg susn ikke spilt er mishandling men boks er jo bedre da.. men viss hesen trives så er det det vikstigtse alltid!!!!! :D

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.