hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kvae
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 kvae
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  14:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Søkte litt på tips etter hvordan bli kvitt kvae i pelsen.

Snerten har anlagt Elvis sveis og dyttet på maaaaase kvae for å holde den bra..
Det som bekymrer meg mest er ørene som også er helt seige, kommer til å bli en skikkelig krangel om jeg må fjerne med smør da. Ser for meg lille meg deise i bakken x- antall ganger fordi det store hodet hans svinger på seg for å bli kvitt det irriterende greiene som peller han i ørene...

noen som har andre tips så blir jeg meget glad!!!

Snerten, Ajax og Laila

Lopke

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  14:27:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er kvae?? Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  14:42:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Noe klissette og ekkelt som kommer fra trær, nesten umulig å få vekk. Er som halvstørknet lim i konsistensen.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  14:42:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Eller som honning.. Grisete er det vertfall!
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  15:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
ahaaa.. Harpiks.. (på dansk altså..) Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  15:54:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Snerten

Hehehe Unskyld at jeg ler, kvae er noe ordentlig kliss. Men ser for meg en hest som er strålende fornøyd med sitt verk

Søkte litt på nettet, og fant det samme som deg;smør. Terpentin skal virke, men er sikkert ikke så kjempesunt. Og så skulle det gå an å fryse ned det som var tilgriset(altså hesten i dette tilfellet), og skrape av kvaen når den var stivfrosset. Men jeg regner med du har litt begrenset fryserplass til slike formål? Helsigvis er det ikke lenge til pelsskifte, og da forsvinner hvertfall det som ikke er på man/lugg
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  18:10:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har akkurat samme problem. Bruker matolje jeg. Det funker greit det. Smører det på og masserer området. Deretter bare lar jeg det være der til det blir borte av seg selv(oljen). Er ikke noe morro når du går for å hente hesten på beitet og finner hesten med en diger, seig tugge. Hele panluggen og halve mana! Dumme, dumme hest. Så mange trær og gnage og klø på, også tar hun det med mest kvae på!
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  19:32:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Snerten

Hehehe Unskyld at jeg ler, kvae er noe ordentlig kliss. Men ser for meg en hest som er strålende fornøyd med sitt verk

Søkte litt på nettet, og fant det samme som deg;smør. Terpentin skal virke, men er sikkert ikke så kjempesunt. Og så skulle det gå an å fryse ned det som var tilgriset(altså hesten i dette tilfellet), og skrape av kvaen når den var stivfrosset. Men jeg regner med du har litt begrenset fryserplass til slike formål? Helsigvis er det ikke lenge til pelsskifte, og da forsvinner hvertfall det som ikke er på man/lugg

Opprinnelig postet av Asbjørg

Ja det er ikke måte på hvor fornøyd klumpen var med seg selv, fikk jo nesten ikke lov å prøve å fikse på elendigheten. Om ikke hvertfall legge ann en annen mindre luftig sveis..

Er jo da selvfølgelig manen og panneluggen som er værst. eller panneluggen og ørene har tydeligvis vært oppdraget under ekstrem oppussing...

Jeg var i grunn ikke bare fornøyd når jeg møtte han, men han var jo blid og fornøyd da og kan man jo ikke være så sint og irritert...

Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  23:55:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
bare ta smørboksen i ene hånda og grip takk i det ene øret med andre,å hopp opp på nakken å begynn å klin det inn..obs,pass på at dere har høyt stalltk om det foregår inne.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 09/08/2006 :  09:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker også matolje. Det funker supert det Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  17:24:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Annbefaler ikke smør. Brukte det i hele mana til hesten min for to år siden. Fikk det ikke ut igjen omtrent og det luktet helt grusomt. Olje fjerner kvae like bra og du slipper den grusomme lukta.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  22:50:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ahaaa.. Harpiks.. (på dansk altså..)

Opprinnelig postet av Lopke

Jeg er vant med å kalle det kvae når det er fra treet og er bløtt, mens harpiks er helt stivnet kvae som jeg f.eks bruker på fiolinbuen min for at det ikke skal bli glatt, at jeg skal ha litt friksjon. Så det er harpiks oppi hodet mitt.

Ser i ordboka (som sikkert kan være kjekk å bruke om du lurer på ord) at jeg har litt feil oppfatning av kvae og harpiks sånn om man skal følge ordboka.. Men det gidder jeg ikke alltid, så hvorfor begynne nå..?

Så til spørsmålet. Søkte litt på google, og fikk dette tipset:
Vi har innhentet et par "kjerrigråd" du kan forsøke: 1) Frys ned plagget. Da blir det lettere å skrape vekk mesteparten av kvaen.

Så da er det bare å putte hesten i frysern da
Gå til toppen av siden

Heggvin

» VIP

Skrevet - 22/08/2006 :  12:28:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Har funnet ut at det er mye smartere å bruke oliven olje el lignende. bare smør olje på hesten der den har fått kvae på seg og bare la hesten gå med det et par dager så "renner" det kvaen bort uten masse slit og slåss kamper. spess viss det er på øra.

Brukt detta på min hest og det funker bedere en smør syns no jeg.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  23:12:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det skal noteres:P
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  07:58:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men sånn som gullet mitt har jo da masse på den pelsen som er inni øra liksom. Er det ikke litt dumt om det renner og kommer inni ørene, eller vil det havne på yttesiden??
Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 23/08/2006 :  08:51:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
solsikke olje tar kvaen på under 24 timer !!! funker supert spør du meg !! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.