hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å lære hesten rolig kort gallopp....noen tips??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Å lære hesten rolig kort gallopp....noen tips??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  18:52:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hesten min er en 6 år gammel haflinger med mye krutt og fart i. I sommer fikk vi endelig jobbet mye med galloppen hans og luket bort uvanen med at han bukket under hver galloppfatning. Fatningen går nå veldig bra, men nå gjenstår det å jobbe med tempoet. Han er rene speedy gonzales og løper som en veddeløps hest og ligger nesten sidelngst i svingene. Han har en veldig god gallopp, men jeg kunne trenge noen gode tips til hvordan jeg kan lære han kort og rolig galopp. Alle gode råd mottas med takk.
Hilsen Annette og "Lompen"

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Reaper

Skrevet - 06/08/2006 :  18:55:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
det må jo bare bli å samle og samle...og som nevnt maaaange ganger tidligere, det er ikke sikkert hesten din er sterk nok til en rolig galopp!
fortsett å jobb mye med fatningene så går det nok etterhvert!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  19:16:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det må jo bare bli å samle og samle...og som nevnt maaaange ganger tidligere, det er ikke sikkert hesten din er sterk nok til en rolig galopp!
fortsett å jobb mye med fatningene så går det nok etterhvert!

Opprinnelig postet av Reaper

Takk for gode råd. Skal jobbe mye med fatninger

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  21:18:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jepp, masse fatninger - og så kan du prøve å øke og minske tempoet mye. ri en 20m volte, og på den ene halvdelen rir du så sakte som du bare klarer, mens på den andre halvdelen rir du fram. du kan også ri fram på langsiden av ridebanen og samle på kortsidene.
jobber med dette med min egen, og nå begynner det å komme seg

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  08:27:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jepp, masse fatninger - og så kan du prøve å øke og minske tempoet mye. ri en 20m volte, og på den ene halvdelen rir du så sakte som du bare klarer, mens på den andre halvdelen rir du fram. du kan også ri fram på langsiden av ridebanen og samle på kortsidene.
jobber med dette med min egen, og nå begynner det å komme seg

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Takk for gode råd. Skal jobbe mye med både fatninger og tempo vekslinger.

Gå til toppen av siden

ChristineOgOrion
» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  10:32:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lærte ex-traveren min dette ved å fatte normal galopp, også samle tøylene litt, så kommer han ned med en gang. Å guud, jeg ble så glad når han endelig kunne dette, for før har han buset fram som om han var for sein til bussen!
Du får ha lykke til, det kommer etterhvert skal du se :)
* Det er en fordel om hesten går på tøylen når han fatter, mye enklere å få ned *
Mvh. Christine & Luckrative Dream <3
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  12:40:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka fikk automatisk mye roligere galopp ved å trene masse fatninger!
Både fra skritt, trav og galopp.

Therese
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  14:49:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Tolmodighet og halvparader.. Det er stikkordene

Hesten min buste veldig fram i høyregaloppen i fjord (han gikk ikke venstre da), og uten å jobbe noe særlig med problemet, bortsett fra halparader så har han roet seg betraktlig, og kan nå galopere skrittefart. Nå begynner han å få inn venstre galoppen, men det går unna, så da er det bare å starte forifra igjen.

Ellers kan du longere hesten din mye. Det har jeg gjort mye i år, og før da han fattet venstre galopp i longa så føk han avgårde, men nå går han sånn nesten kort galopp

Lykke til!

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  18:15:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg lærte ex-traveren min dette ved å fatte normal galopp, også samle tøylene litt, så kommer han ned med en gang. Å guud, jeg ble så glad når han endelig kunne dette, for før har han buset fram som om han var for sein til bussen!

så bra

Kopi av melding:

* Det er en fordel om hesten går på tøylen når han fatter, mye enklere å få ned *
Opprinnelig postet av christinepus

jepp, men pass på at den i så fall går ærlig til tøylen og jobber gjennom i ryggen. altfor mange ryttere tenker at å "gå på tøylen" har noe med hodet å gjøre; men glemmer at det har noe med hele kroppen å gjøre. hvis du ikke pleier å ri hesten til tøylen "til vanlig", la det være i fatningene også det gjør bare vondt verre å tenke at "NÅ skal du på tøylen, for nå skal vi fatte galopp" og så lirke litt for mye, så den 'knekker' i nakken.
men hvis du kan ri hesten til tøylen "på ordentlig", er det lettere, fordi den da er bedre balansert.
det er ikke alltid så lett å merke selv om den jobber igjennom til tøylen eller bare "jukser"... så hvis du ikke er sikker på at du gjør det riktig, la heller være

sånn, det var dagens påminnelse skal sies at jeg ikke er noen proff på dette, men har sett så altfor mange hester som er dønn stive pga at de blir tvunget ned på tøylen. så jeg har blitt litt overforsiktig, og sier heller fra én gang for mye. og håper på flere myke, friske, tilfredse hester

(og til sist: jeg må bare skrive sånne lange innlegg hver gang noen nevner "å gå på tøylen", uansett hvem det er - så mener ingenting om noen her sånnsett )

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/08/2006 :  19:46:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Driver med det å fatte jeg også. Fra skritt til galopp. Rosita gjør stor fremgang og koser seg når hun galopperer. Før var det bare full fres og rompa i været. Deilig å kunne ha den følelsen at man kunne fatte og galoppere to steg for så å stoppe igjen.
Og hun samler seg ikke i det hele tatt!

Redigert av - Bustetrollet den 07/08/2006 19:47:54 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/08/2006 :  01:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkert maaange av dere som kan mye mer om opptrening av hester enn meg, men jeg har jo trent opp non hester til å bli terapihester i årenes løp, og da har ROLIG galopp vært et av de viktigste elementene - i tillegg til MEGET ROLIG trav.

Hester som brukes til terapiridning har en leier ved siden av den funksjonshemmete rytteren, og da er det viktig at hesten kan gå i rolige gangarter, så leieren kan klare å holde følge.

Hestene/ponniene trenes derfor til å kunne trave så langsomt og samlet at en leier kan gå raskt/jogge langsomt ved siden av. En galopp skal være så samlet at leieren kan løpe i moderat tempo ved siden av hesten.

I opptreningen av hestene var mange og milde forholdninger, med mye ros når de adlød, viktig, slik at de forstod at selv det langsomste, mest samlete trav var "best" - rakst trav gav ingen gevinst. Det samme med galopp.

Når jeg skal fatte trav med min hest, så samler jeg tøylene mykt og smatter (sier "trrravvv"), og hun traver. Hvis jeg samler tøylene mer, klemmer innsiden av lårene på henne, det ene foran det andre, ettersom hvilken galopp som er ønsket, og forsterker med hælbruk av beine, så setter hun i rolig galopp. HVIS det går litt for fort, så "slipper" jeg både tøyler og sjenkelgrep, så hun ikke har noe å "forholde" seg til når det gjelder signaler, og hun har LÆRT seg at da er det STOPP eller bare skritt.

Det HAR krevet en del trening å få dette til, OG du og hesten MÅ kjenne hverandre. Men det er vel verdt å prøve...???

De av dere som har mulighet til å komme til Dalbo og se meg - og andre funksjonshemmede - ri på en terapihest - vil kanskje få noen "aha-opplevelser". Det LØNNER seg å ri (eller kjøre) inn ALLE hester til å bli terapihester.

He he - min Sunniva vant de to stevnene hun har deltatt i denne sommeren - med "store brune" som konkurrenter. Det ene i sprang og det andre i dressur - og hun gjorde bare AKKURAT det hun MÅTTE - og var verken stresset eller "ambisiøs". Det HOLDT......

Nå var temaet "rolig galopp" - og hvis dere skal få til det er det IKKE stramme tøyler som gjelder - tvert imot. Med løse tøyler får hesten ikke noe å "jobbe imot" og bli stresset og øke galoppen. De fleste hester vil søke "støtte" hos sin rytter - ikke "tviholding av tøyler", som virker stressende.

He he - ser for meg en del hester som ikke er vant til å få "friere tøyler" når de setter av gårde - kan det bli en del "baluba" ut av det. Men hvis dette foregår under kontrollerte forhold, så vil i hvert fall NOEN hester fatte at "full fis" IKKE er måten å reagere på....

Vet ikke om jeg har forklart meg riktig, men altså - noen av dere bør PRØVE dette med å IKKE gi respons på uønsket adferd, men gi masse ros når "krapylet" endelig forstår at det DU vil gir ros/belønning.

I de fleste tilfeller gir full galopp MASSE respons og reaksjoner fra rytteren. Har dere prøvd å IKKE gi respons??

For altså: Jeg har faktisk ikke selv særlig erfaring med hester som ikke responderer på MEG og den opplæring jeg har gitt dem. Og jeg TØR ikke ri på hester som jeg ikke har lært opp selv...
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  10:53:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
sitt tungt ned i salen, bruk setet og fatninger kanskje litt halvparader..(?)!
Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  19:06:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sikkert maaange av dere som kan mye mer om opptrening av hester enn meg, men jeg har jo trent opp non hester til å bli terapihester i årenes løp, og da har ROLIG galopp vært et av de viktigste elementene - i tillegg til MEGET ROLIG trav.

Hester som brukes til terapiridning har en leier ved siden av den funksjonshemmete rytteren, og da er det viktig at hesten kan gå i rolige gangarter, så leieren kan klare å holde følge.

Hestene/ponniene trenes derfor til å kunne trave så langsomt og samlet at en leier kan gå raskt/jogge langsomt ved siden av. En galopp skal være så samlet at leieren kan løpe i moderat tempo ved siden av hesten.

I opptreningen av hestene var mange og milde forholdninger, med mye ros når de adlød, viktig, slik at de forstod at selv det langsomste, mest samlete trav var "best" - rakst trav gav ingen gevinst. Det samme med galopp.

Når jeg skal fatte trav med min hest, så samler jeg tøylene mykt og smatter (sier "trrravvv"), og hun traver. Hvis jeg samler tøylene mer, klemmer innsiden av lårene på henne, det ene foran det andre, ettersom hvilken galopp som er ønsket, og forsterker med hælbruk av beine, så setter hun i rolig galopp. HVIS det går litt for fort, så "slipper" jeg både tøyler og sjenkelgrep, så hun ikke har noe å "forholde" seg til når det gjelder signaler, og hun har LÆRT seg at da er det STOPP eller bare skritt.

Det HAR krevet en del trening å få dette til, OG du og hesten MÅ kjenne hverandre. Men det er vel verdt å prøve...???

De av dere som har mulighet til å komme til Dalbo og se meg - og andre funksjonshemmede - ri på en terapihest - vil kanskje få noen "aha-opplevelser". Det LØNNER seg å ri (eller kjøre) inn ALLE hester til å bli terapihester.

He he - min Sunniva vant de to stevnene hun har deltatt i denne sommeren - med "store brune" som konkurrenter. Det ene i sprang og det andre i dressur - og hun gjorde bare AKKURAT det hun MÅTTE - og var verken stresset eller "ambisiøs". Det HOLDT......

Nå var temaet "rolig galopp" - og hvis dere skal få til det er det IKKE stramme tøyler som gjelder - tvert imot. Med løse tøyler får hesten ikke noe å "jobbe imot" og bli stresset og øke galoppen. De fleste hester vil søke "støtte" hos sin rytter - ikke "tviholding av tøyler", som virker stressende.

He he - ser for meg en del hester som ikke er vant til å få "friere tøyler" når de setter av gårde - kan det bli en del "baluba" ut av det. Men hvis dette foregår under kontrollerte forhold, så vil i hvert fall NOEN hester fatte at "full fis" IKKE er måten å reagere på....

Vet ikke om jeg har forklart meg riktig, men altså - noen av dere bør PRØVE dette med å IKKE gi respons på uønsket adferd, men gi masse ros når "krapylet" endelig forstår at det DU vil gir ros/belønning.

I de fleste tilfeller gir full galopp MASSE respons og reaksjoner fra rytteren. Har dere prøvd å IKKE gi respons??

For altså: Jeg har faktisk ikke selv særlig erfaring med hester som ikke responderer på MEG og den opplæring jeg har gitt dem. Og jeg TØR ikke ri på hester som jeg ikke har lært opp selv...

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hei og takk for flott svar. Jeg kjenner forresten til gode gamle Sunniva. Den brune nordlanshoppa som gikk som terapihest hos Jeanette Lysell Har ridd både henne og Fjørill da de stod i stallen hos Jeanette i Oslo. Herlige hester begge to.
Vel tilbake til innlednings spørsmålet mitt, om hvordan få til rolig kort gallopp. Haflingeren min er altså veldig heit og full av krutt, noe som ikke er vanlig for haflinger rasen som du sikkert kjenner til. Men han har opplevd mye og hatt mange hjem i løpet av sin korte levetid, så det er ikke så rart at han er usikker, engstelig og gjerne vil løpe fort avsted når han først får lov til å løpe. Helt fram til i sommer slet jeg veldig med gallopp fatningen hans da han alltid ble forvandlet til en "utskytnings katapult" når jeg fattet. Jeg har hatt han siden november og kommet langt på vei med treningen hans siden da og fremskrittene er veldig store, men alikevel er det langt igjen. Vi har funnet tonen sammen og har et godt samarbeid og tillitten mellom oss er også stor og god nå. Vi trente først gallopp fattninger fra bakken med kropps og stemme komandoer helt til han fikk det til å fungere der. (NH trening) Han lærer veldig fort. Når jeg så satte meg opp i salen å fattet gallopp med han fyrte han av utskytnings bukkesprangene og det var utrolig vanskelig å bli sittende i salen. Rodeo er ikke min sterkeste side Skritt og trav går veldig greit en dog temmelig høyt og livlig tempo også der Jeg følte meg utrolig heldig da Kaja Stenberg (Norges landslags rytter i feltritt) hjalp oss med problemet. At også hun nesten fløy ut av salen da hun forsøkte å fatte gallopp med han, sier jo litt, men hun greide heldigvis det jeg ikke fikk til, nemmelig å bli sittende i salen og ri han videre. Etter en ukes rideleier hos Kaja var han eksemplarisk også med meg i salen når vi fattet gallopp. (Tusen takk for hjelpen Kaja :) Men nå gjenstår det som jeg nevner i innlednings spørsmålet å få roet ned tempoet. Metoden jeg lærte hos Kaja var å jobbe mye i to-punkt-sits og det ble faktisk løsningen for oss. Jeg slapper godt av på ryggen hans selv når han tuller og jeg har en myk hånd. Men når tempoen hans blir såpass høyt at vi ligger sidlengst i svingene (vi har en stoooor ridebane her hjemme), så må jeg få bremset han ned på en eller annen måte. Jeg bruker mye sete, vekt, halvparader, ros og stemmebruk men forlanger aldri mye om gangen. Men jeg får ikke til å ikke gi noen respons når han skyter frem i 120. Hvordan skal jeg få til det? Skal jeg la han løpe til han roer seg selv og kun bruke stemmen? Jeg har ikke forsøkt den metoden. Å gi helt løse tøyler er vel kanskje ingen god ide om katapulten også skulle fyres løs. Men hvordan lære hesten å sakte farten eller stoppe når man slipper opp alle signaler? Bruker man da bare stemmen eller?

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/08/2006 :  00:27:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Artig å lese at du har ridd på både Sunniva og Fjærill hos Jeanette.
Eh - en bitte liten "korreksjon": Sunniva er rød - ikke brun.
Og så er de faktisk søstre.

Jeg skjønner virkelig at du har en "håndfull" - og vel så det - av en hest.

Har du prøvd tømmekjøring? Det er en fin opplæringsmetode, hvor hesten virkelig lærer å adlyde bitt, tøylebruk og ikke minst stemmebruk.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  09:06:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Artig å lese at du har ridd på både Sunniva og Fjærill hos Jeanette.
Eh - en bitte liten "korreksjon": Sunniva er rød - ikke brun.
Og så er de faktisk søstre.

Jeg skjønner virkelig at du har en "håndfull" - og vel så det - av en hest.

Har du prøvd tømmekjøring? Det er en fin opplæringsmetode, hvor hesten virkelig lærer å adlyde bitt, tøylebruk og ikke minst stemmebruk.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hei igjen Trine
Ja Sunniva er selvfølgelig rød, beklager. Hun begynner vel å trekke på årene nå. Fjærill var nydelig med sin palamino fargede kropp og en herlig lang lys man. En dame med egne meninger om det meste, men snill som dagen er lang. De er begge to herlige ponnier som mange vil huske som to små reddende engler på fire bein
Men tilbake til temaet. Jeg har tømmerkjørt han noe og det går veldig bra på ridebanen med serpentiner og volter, men rett frem sliter jeg litt med å "henge med" for da øker han tempoet veldig. Så lenge jeg får han til å konsentrere seg på noe annet enn å "flykte" går det greit. Har også forsøkt å tømmerkjøre han på små turer, noe som ikke gikk fullt så greit i starten. Ca 100 meter unna stallen satte han inn helomvending og kastet seg rundt, for så å løpe hjemover med meg hengende etter i tømmene (vill ikke slippe da vi har en stor motorvei like ved oss). Gjentok seg flere ganger og jeg hang etter både titt og ofte. Siden jeg stort sett er alene om å trene begge hestene her hjemme, er det sjelden jeg har noen til å kunne gå ved siden av han. Dette var i vinter, og når han satte mulen sin hjemover, tok jeg han rett ut i heste hagen hvor sneen var temmelig dyp og lot han løpe rundt i volter og serpentiner til han hadde fått ut litt overskudd. Når vi så forsøkte oss ut på en liten tur igjen gikk det veldig bra uten noe mer tull, men dagen etter var det på`n igjen. Siden den evige sirkelen ikke så ut til å bli brutt så tømmerkjører jeg han nå kun på ridebanen, så lenge jeg er alene under treninga. Men det går bedre og bedre også her At han lærer så fort gjør det så morsomt å jobbe med han, og jeg har tro på at også han kan bli en "engel" etter hvert.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.