hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Monte og sits...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Monte og sits...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  01:49:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva tenker dere om belastnings skader pga monte? De fleste har en sits som heller frem. Og skader i kne er ofte et problem for monte hester.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

LisaFi

Skrevet - 06/08/2006 :  13:00:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Tja, det var det? Ømme rygger er vel ikke så skjelden på travhester det heller.. Pest eller kolera? Jeg rir ganske framoverlent.... Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  13:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om rytteren sitter med hodet mellom ørene på hesten, er vekten fremdeles i stigbøylene så lenge rompa er oppe av setet...?

Har hatt *telle* fire montèhester inkludert de to jeg har nå-ikke en av dem har hatt problemer med bein av noe slag så lenge jeg har hatt dem...
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  00:03:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om rytteren sitter med hodet mellom ørene på hesten, er vekten fremdeles i stigbøylene så lenge rompa er oppe av setet...?

Har hatt *telle* fire montèhester inkludert de to jeg har nå-ikke en av dem har hatt problemer med bein av noe slag så lenge jeg har hatt dem...

Opprinnelig postet av extol

Er ikke enig med deg. Vi forvalter jo mange kg med vekten vår, og i stor fart blir en liten bevegelse merkbar for hesten.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  01:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du står i lett sits skal vekten fremdeles være midt over hesten, altså ikke faller over på fremparten. Men hvor mange får til det. Generelt synes jeg norske monte ryttere ser helt grusomme ut når de rir, finnes jo ikke noe som kan kalles sits der i det hele tatt Det virker som om de fleste ikke er i god nok form til å ri løp. Mange faller utav det, og klarer ikke beholde sitsen skikkelig. Det er vel i grunn få monteryttere som rir jevnlig nok løp til at de vil bli godt nok trente også?

... ikke at jeg skal klage egentlig, rir ikke selv

Ang. hestene vil det være ganske forskjellig tror jeg. Treningen ellers spiller inn også. Å ri monte trenger ikke nødvendigvis være verre for knærne til hestene, mange travere i sulky sliter mer med fremknær enn montehester. Selv om jeg personlig er forsiktig med å ri mye. Jeg har også lurt på det mange ganger, hvordan det egentlig virker inn på knær og rygg. Frem til nå kan jeg ikke si at jeg har sett noe særlig mer negativ med montehester enn med sulkjy hester. Men igjen, jeg er ikke den som rir mest, kanskje jeg har for liten erfaring med monte til å se et evt. skille.
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  10:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Det virker som om de fleste ikke er i god nok form til å ri løp. Mange faller utav det, og klarer ikke beholde sitsen skikkelig. Det er vel i grunn få monteryttere som rir jevnlig nok løp til at de vil bli godt nok trente også?"

Veldig enig der:) Rytter er alfa og omega. Er liksom ikke bare å sette seg på, og ri i vei.

Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  11:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan sitter man egentlig i moteløp? rir man lett eller står man hele tiden? har aldri sett monte hvis noen lurer Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  12:33:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Kan vel ikke være bra å ri lett ihvertfall....
http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/08/2006 :  13:01:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten ruller vel fort over i galopp om tyngden blir for mye frem vel?

Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  19:47:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er forskjellig fra hest til hest. Min hest må ha tyngden foran;)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/08/2006 :  20:05:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm. Okei. Men Vilja er litt sånn at hvis jeg ikke har nok tyngde i stigbøylene og at tyngden kommer for mye frem bare drar hun over i galopp.

Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  23:57:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg må være nøye med min balanse på hesten min..
Skal ikke så veldig mye til før han ruller over når det går fort nok..

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 08/08/2006 :  00:21:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja ikke sant, noen er vare for bevegelser. F eks når vi snur hodet, og i stor fart blir ting mer merkbart.

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 09/08/2006 :  13:20:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Tror sitsen til rytterene er avhengig av deres egen balanse og hva hesten tåler. Men hvor god støtte er det i montèsalene?? Får dere støtte for knærne? Ser jo liksom ikke slik ut på de salene, ligner jo veldig på galoppsalene....

Om det hadde vært gode kneputer, alla sprangsalene, ville det vært med på å gi bedre balanse og dermed bedre sits? Tror nok mange hester og ryttere ville fått det bedre om rytteren var sterk i bena og god i balansen sin. Men det tar på å ri 2.100m selv om det er over på noen få min. Rene aerobic treningen....Tror nok mange ryttere ikke helt har den nødvendige styrken i bena til å klare å holde seg i "rett" sits hele løpet og da hadde det jo vært godt med litt "hjelp" fra salen til å "hvile" seg på....

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 09/08/2006 :  13:53:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
så de står hele tiden da? rett opp og ned liksom.. Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  14:27:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jepp... Ihvertfall ikke lettriding!
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.