hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farge- sorrel
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Farge- sorrel
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  17:30:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Etter hva jeg har lest meg til, kan sorrel være det samme som chestnut.
Er sorel det samme som fuks?
Hoppa mi står det i pairene er Sorrel, men hører sjeldent det utrykket på farger.

Hun ser slik ut:

Vinter:

Sommer:

eva.

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  17:42:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideeva.  Svar med kopi av melding
Sorrel er engelsk, for fuks hest er jeg ganske sikker på. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  18:20:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
# English:
sorrel
# Norwegian:
fuks, rødbrun, rødbrun hest
Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  21:14:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
forresten, nyyyyyyyyydelig hest, og farge!!
-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 04/08/2006 :  22:54:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Sorrel, er ikke det egentlig en fuks med lysere man hale, lysebein, men ikke så lysere at det blir palomino/sokker..? Mener jeg har sett den beskrivelsen å den en gang, og at en chestnut da er en fuks med lik farge eller mørkere man/hale, uten at den regnes som brun.. De har mange fler fargebenevnelser på engelsk, se bare bay og brun.

Ragnhild, jeg ville ikke kalt en fuks rødbrun i det hele tatt, da den ikke er rødBRUN ;) En rødbrun er det man på engelsk kaller blood bay, nettopp brun, men med rødere tone enn en standard brun.

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  22:54:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
aha, takk for svar :)

Og takk til catharina ;)

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  22:56:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ninja, jeg slo bare opp i ordbok på oversettelsen av ordet jeg. Selv har jeg ikke peiling..! Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 04/08/2006 :  23:27:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Fra wikipedia..

"Sorrel is one of the most common coat colors in horses, ranging from reddish-gold to deep burgundy. The term probably comes from the color of the flower spike of the sorrel herb.

Sorrel coloration can be distinguished from dun by the fact that a dun horse has a darker mane and tail than the rest of its coat, may have bars of darker color on the shoulder and forelegs, and also possesses a narrow, dark line down the middle of the back. A very dark sorrel and a very bright blood bay may look similar except for the black mane, tail and lower legs on the bay. Light-colored sorrels - sometimes called "blond sorrels," especially if they have flaxen manes and tails - can also look similar to dark palominos; however, true palomino coloration is the result of a horse's being heterozygous for the creme gene. They can be distinguished by the fact that sorrel coloration breeds true, while genuine palomino coloration does not.

The term "chestnut" is also often used to describe horses of a reddish-brown color. Chestnut was the word originally used in England, while the term "sorrel" originated in the United States. Both terms are now common in both countries. Some horse enthusiasts insist that chestnut and sorrel are two distinct colorations, but there is no clear consensus on what the distinction is. Some argue that "sorrel" should only be used to describe lighter shades, or shades with a very clear reddish tint, while "chestnut" denotes darker shades or shades with more brown in them. Others define the two terms in precisely the opposite way. Some say that sorrel is a self color, and should only be used to describe horses whose mane, tail and legs are the same color as the rest of the coat, with the exception of possible white markings below the knee or hock; others use "sorrel" only for reddish-brown horses with flaxen manes and tails, and use "chestnut" when reddish-brown coloration appears as a self color. Some suggest that the difference is not in color but of usage: horses ridden with Western reins are sorrel and horses ridden with English reins are chestnut."

I følge dette kan du vel egentlig bestemme selv om hesten din er sorrel eller chestnut, eller fuks på godt norsk ;)

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.