hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brutal trening?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Brutal trening?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  12:43:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hvordan blir spranghestene ( snakker om disse mennene i toppen som rir til hester) trent opp? Jeg inbiller meg at hestene får en veldig streng oppdragelse, på sprangstallen jeg jobber har vi flere hester som har gått GP, den jeg rir er en gentleman, veldig snill, men hever man stemmen kryper han nesten sammen, dette er en diger hest som nærmer seg 1.80 i mkh.
Det var en trening nylig, hvor den ene hesten ble pisket til blods av treneren som var leid inn fra et annet land. Tydeligvis en trener som var vel annerkjent i Norge.
Hesten har stoppet mye i det siste, han er veldig stor, og hun som rir han var visst ikke streng nok med hesten, så den hadde funnet ut den bare kunne stoppe. Trener red hesten og snudde pisken hvor han så pisket den til blods, hesten gikk riktignok veldig fint etterpå, og hoppet glatt en 1.50 bane , men er dette måten å gjøre det på? Han ble bla slått på innsiden av bakbenet hvor det som kjent er veldig tynn hud.

Hva gjør man med stoppende hester ( som man vet kan iom de har gått 1.50 klasser) er det vanlig å slå de over? Trives hesten da med jobben sin?

Har dere vært borti gode hester som stopper ( som er undersøkt fysisk, equiterapeut går over hestene regelmessig)
og hva kan være løsningen?

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  12:59:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt OT men hvordan klarer han å slå den på innsiden av bakbenet? Så du på dette selv?
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  13:47:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Nei, hun som eier hesten og hun som rir den sa det. Og hun som trener alle rytterne her oppe sa han slo den der for det var tynn hud, og ville gjøre mer vondt.
Jeg stusset på det selv, og lurte på om han gjorde det mens han var på bakken..

Det er ikke løgn hvis det er det du tror, har mer å finne på enn å sitte lage falske innlegg på forum ;)

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  13:48:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Han blødde ikke bare fra et sted, han ble slått med metallkulen på pisken.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  18:34:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg syns overhodet ikke at dette er riktig måte, selv om hesten er konstatert 100 % frisk på alle måter, og likevel stopper. Det ville jeg tatt som et tegn på at hesten ikke likte sprang, og da ville jeg heller ikke tuktet den til å hoppe så høyt. Ville heller ha prøvd å hoppe ned et par nivåer, for å se om hesten likte det bedre da, og hvis ikke, bare kuttet helt ut.

Det ville jo blitt som å tvinge et barn til å drive med fotball eller annen idrett, selv om det ikke ville det av egen, fri vilje.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 04/08/2006 :  19:51:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, har aldri likt uttrykket "pisket til blods", men desverre er noen sånn! =[ At det går an..

Kopi av melding:
Har dere vært borti gode hester som stopper ( som er undersøkt fysisk, equiterapeut går over hestene regelmessig)
og hva kan være løsningen?

Tja.. Hesten min var vel "god" før, ikke 1.50 da, men 1.30. (litt forskjell da, men jaja. :P) Han hadde en stoppeperiode med meg i begynnelsen, men en gang på trening kom treneren bort med en longjeringspisk og pirket han litt forsiktig med den på låret, og reaksjonen var der straks, og det eneste hesten ville da, va å hoppe rett igjennom hinderet. Så gikk vi litt vekk fra hinderet, så begynte treneren min å gni longjeringspisken mot skulderen til hesten min så han ikke skulle være redd for den. Men hesten, han hoppet unna og var livredd. Etter den sprangtreningen har han ikke stoppet mer, heller! Er dette tegn på hard behandling i sin oppvekst (i tyskland)=[?

Han elsker jo å hoppe og alt sånnt, ørene rett frem hvis han ser hinder på banen..

Men jeg har ikke hatt erfaringer med å få 1.50 hester til å ikke stoppe mer, det var det jeg bare ville si ^. Er enig med Wenche at hvis topphester ikke vil hoppe mer, bør man kutte ned og se hvordan den takler det.

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  20:57:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
MonCherie: Har du trent får Eide du?
Det gjorde jeg en gang. Da fannt Roxanne ut at hun skulle stoppe. Hun er generelt glad i og hoppe, men hun hjelper meg ikke selv om hun vet hun kommer over så da kom Amund og pirket til henne til han fikk riktig reaksjon (hva nå enn det var, pappa som så på som fortalte) og etter det fik hun ros og hun var tydelig ikke redd eller noen ting. Hun koste litt med han og etterpå gikk hun mye bedre.

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  20:59:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Jeg for min del ville ha kontaktet dyrevernet, ingen skal piskes til blods.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 04/08/2006 :  21:24:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
MonCherie: Har du trent får Eide du?
Det gjorde jeg en gang. Da fannt Roxanne ut at hun skulle stoppe. Hun er generelt glad i og hoppe, men hun hjelper meg ikke selv om hun vet hun kommer over så da kom Amund og pirket til henne til han fikk riktig reaksjon (hva nå enn det var, pappa som så på som fortalte) og etter det fik hun ros og hun var tydelig ikke redd eller noen ting. Hun koste litt med han og etterpå gikk hun mye bedre.

Opprinnelig postet av Roxy_Gulle

Ja, trener for ham hver uke. Det var omtrent slik han gjorde med meg også. =]

Hanniball

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  22:30:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Så er det at RYTTEREN kan gjøre feil da...UANSETT hest,trenger den en meget erfaren rytter for å gå ut å starte 1.50...Det hjelper ikke om hesten er klar for det,så lenge ikke rytteren er det...
www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  23:06:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Dyreverne ja! Pisker man en hest så for Guds skyld fin deg en annen hobby mann! Går vel ann å ringe til Dyrevernet som anonym eller ikke bli nevnt - men for min del hadde jeg ikke hatt noen problemer med å ha sagt - jeg har ringt dyrevernet/ja det var meg .. Eller tar di opp såne saker,isåfall hva er straffen?
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  12:25:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kanskje jeg utrykte meg litt feil, hesten har gått 150 ,men starter nå 120 klasser. Noen ganger går det greit, andre ganger stopper den. Og treneren selv sa det stod på rytter.
Hesten er som sagt veldig stor, og har blitt ridd av menn tidligere, den har funnet ut den bare kan stoppe for det ikke får konsekvenser.
hesten hoppet jo en 150 bane helt fint med denne treneren, men da rytter skulle prøve stoppet den igjen.
Tror dere at om rytter jobber med sine feil at hesten vil hoppe , eller vil den fortsette stoppe for den har funnet ut at det går?
Han har begynnt kaste henne av på stevner ol.
Nå var ikke jeg på treningen, så kan jo hende jeg legger det frem feil også, men det virket som ingen der reagerte på hva som ble gjort.. :|

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  12:27:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Et annet spm, om man da har en hest til kanskje en halv million, skal man da tenke at "hesten stopper, da slutter vi bare?" Eller fortsetter man til man finner en løsning? Og hva kan være forskjellige løsninger?
Jeg snakker genrelt, for jeg synes det er interessant..

Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 05/08/2006 :  12:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tror dere at om rytter jobber med sine feil at hesten vil hoppe , eller vil den fortsette stoppe for den har funnet ut at det går?
Han har begynnt kaste henne av på stevner ol.
Opprinnelig postet av Bea

Slik du sier her, så virket det som om det står på rytteren ja. Jeg tror det vil hjelpe om hun fortsetter å jobbe med sine feil. Men hvis hesten blir et problem på banen, kan jo kanskje treneren ri ham litt på et par stevner og sånn. Nå vet jo ikke jeg hvordan rytteren rir, men hun bør prøve å være strengere. (selv om det kan bli vanskelig hvis man rir bestemt fra før av.)
Eller hesten klarer kanskje ikke å respektere en kvinnelig stemme?

Hester, altså... De kan være noen egenrådige dyr.

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  13:28:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et annet spm, om man da har en hest til kanskje en halv million, skal man da tenke at "hesten stopper, da slutter vi bare?" Eller fortsetter man til man finner en løsning? Og hva kan være forskjellige løsninger?
Jeg snakker genrelt, for jeg synes det er interessant..

Opprinnelig postet av Bea

Jeg syntes i allefall ikke du skal kjøpe en nye hest får en halv million.

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  13:37:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg har hørt at noen sa ?

hvor er bevisene?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.