hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brutal trening?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Brutal trening?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  13:57:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, hun som eier hesten og hun som rir den sa det. Og hun som trener alle rytterne her oppe sa han slo den der for det var tynn hud, og ville gjøre mer vondt.
Jeg stusset på det selv, og lurte på om han gjorde det mens han var på bakken..

Det er ikke løgn hvis det er det du tror, har mer å finne på enn å sitte lage falske innlegg på forum ;)

Opprinnelig postet av Bea

Jeg tror overhodet ikke at du lyver, for all del... dessverre.. Jeg lever bare i en annen verden tror jeg og blir stadig like sjokkert og overrasket over hva folk får seg til å gjøre og kreativiteten de legger for dag i å finne måter å plage hestene på.
Kommer akkurat fra teorikurs KR1 hvor det står at det ikke er lov å ....legge skarpe gjenstander inni bandager på hestens ben, som feks. knust glass!!!!
HALLO! Blir bare lei meg og er glad jeg er en "nobody" hobbyrytter som koser meg med hestene. Den dagen jeg får en nedlatende slangbemerkning om turryttere og "Åh...konkurrerer du ikke" hvorpå de snur seg vekk og ikke gidder å snakke med meg mer... idioter er de som holder på slik.

Ang. tema burde hun helt klart hatt en annen hest om det er å konkurrere hun vil. Kjøper man en hest, som må være så stor og til en halv million, burde hun ha vært klar over konsekvensene. det høres ut som hesten i utgangspunktet kanskje er lei og har oppdaget at den ikke trenger å jobbe for henne, ergo den kan men vil ikke. Da får man tolke det som man vil, enten la den slippe eller selge den til noen andre som da vil tvinge den videre og kjøpe seg ny hest selv...
For meg er hesten i seg selv fasinasjonen og ikke prestasjonene eller ytelsesevnen så jeg klarer ikke helt å forstå dette....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  18:21:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Tigull: Regner med du ikke har noe særlig å komme med uansett, så din oppfatning av hva som er sant bryr meg mindre.

Roxy gulle: JEG skal absolutt ikke kjøpe meg noen ny hest til en halv mill, dette er heller ikke min hest.

Jeg stilte et retorisk spørsmål om hvba mna gjør når man satser og har en hest til denne prisen, som så stopper. Når man har betalt så mye for hesten er det vel ikke så aktuelt å tenke " nei hesten vil ikke så da får vi la den slippe" Uten å prøve alt først.

Skjønner hva du mener harneshaug, jeg forstår dog problemet disse mennskene har, de legger mye penger og tid i hestene da konkurranse er interessen, rytter eier ikke hesten, eier rir ikke selv.

Poenget mitt med innlegget var om noen har vært borti lignende situasjoner, hva dere synes om denne typen "trening" og hvordan hestenorge genrelt løser lignende problemer.

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  16:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester som vil hoppe, de HOPPER; hvis de ikke hopper har de ikke lyst, og da synes jeg den skal få slippe.. Om det er rytterfeil må ryttern skjerpe seg, om det er pga smerte, ja da er det jo selvklart at den ikke skal hoppe... Man kan i bunn og grunn ikke ri sprang når hesten hopper av frykt for hva som skjer om den ikke hopper..

Man skal ikke TVINGE det igjennom med div vold... Synes det er sinnsykt at en trener står meg longepisk og drar til hesten om den stopper/har planer om å stoppe, da er det noe forferdelig galt noe sted ass. OG det er ikke hesten... Har vært med på treninger der dette har skjedd (men ikke min hest som ble slått..) Fikk bare lyst til å ta longepisken fra trenern og piske henne/han.

ÅH Blir så frustrert

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!
Redigert av - Liten_Lista den 07/08/2006 23:07:42 Gå til toppen av siden

Wiindy

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  21:26:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWiindy  Svar med kopi av melding
Stakar =| Huff, ja... Stakkar
Savner deg Windy<'3<33 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  11:31:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten er som sagt veldig stor, og har blitt ridd av menn tidligere, den har funnet ut den bare kan stoppe for det ikke får konsekvenser.

Opprinnelig postet av Bea

Selv har jeg absolutt ikke sansen for noen som helst trening som går ut på å få dyr til å gjøre noe fordi de ikke tørr noe annet. Om hesten ikke lenger vil hoppe, er det en årsak. Ville nok heller prøvd å gjøre det gøy for hesten enn å banke den over. Høres ut som en hest som har fått "drept sjelen sin" som Hempfling ville sagt.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  13:54:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg tror at hvis hester blir tatt hardt/tvunget tidlig i utdannelsen, kan de fortsatt prestere veldig bra, så lenge rytter/kusk klarer å skremme hesten nok til at den ikke tørr å gjøre motstand. Men den dagen en slik hest får en rytter/kusk som er "normal" vil hesten raskt finne ut av at den ikke må, og da gjør den det ikke. Jeg tror ikke at feilen da sitter hos den nye som rir/kusker, men det som har blitt gjort med hesten tidligere.
At den da presterer bra igjen når den får en person på ryggen som den ser på som sin overmann, er ikke en unnskyldning for slik håndtering. Jeg har selv sett hester som har blitt slått til blods av longepisk av sprangtrener i Norge, og blir helt kvalm.

De virkelig gode trenerne legger opp hele utdannelsen til hesten slik at den skal VILLE arbeide. Da byr hestene så mye mer på seg selv, og blir en "happy athlete".
For den som nevnte at hesten stoppet, men etter at den ble pirket med longepisken av treneren, så ble den redd og hoppet deretter hindrene. Jeg tar dette som et signal på feil trening tidligere, og at hesten skremmes til å hoppe ved disse minnene. Den har nok erfart, at hopper den ikke så gjør det vondt.

På den annen side er det store dyr, og de skal ha respekt. Det går ofte en fin linje mellom det å korrigere hesten korrekt, og det å tvinge/mishandle

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  16:05:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hvis det er meg og Moncherie du snakker om så er det Amund Eide vi har trent får. Han vet hva han gjør. Hesten min er kjempeglad i og hoppe og gjør det ikke fordi den er redd. Da hadde jeg aldri fått den over. Jeg er alt får snill mot henne. Det sier alle.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  16:30:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han hadde en stoppeperiode med meg i begynnelsen, men en gang på trening kom treneren bort med en longjeringspisk og pirket han litt forsiktig med den på låret, og reaksjonen var der straks, og det eneste hesten ville da, va å hoppe rett igjennom hinderet. Så gikk vi litt vekk fra hinderet, så begynte treneren min å gni longjeringspisken mot skulderen til hesten min så han ikke skulle være redd for den. Men hesten, han hoppet unna og var livredd. Etter den sprangtreningen har han ikke stoppet mer, heller! Er dette tegn på hard behandling i sin oppvekst (i tyskland)=[?

Det var dette innlegget jeg mente. Jeg vil tro at denne hesten reagerer slikt, fordi den har vært borti longepisk på sprangtrening tidligere, da hardt brukt. Hester er ikke født redde for pisk, de blir det fordi de har negative erfaringer med den.

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  16:33:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Å ja. Ok;)
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  14:14:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Vil også ha muligheten åpen for at kanskje hesten ikke får klare nok signaler fra rytteren og er usikker.
Hvis den har blitt ridd kun av menn før, som er litt mer "hardhendte" og gir klarere beskjeder.
Og så kommer det en jente som er mye mindre, lettere, og kanskje usikker siden hesten er såpass stor/erfaren/whatever
Og da hjelper ikke en pisk for å få hesten over etterpå, da må pisken bak, før hesten har stoppet
Den beste hest kan stoppe med feil signaler

Og dn kommentaren om at man skal anmelde alle som bruker pisk (generellt) er unødvendig. Bur meg inne, sier jeg bare.
Pisk kan bruker på mange måter, noen milde, noen harde og noen forferdelige måter.
Men pisk kan utrette gode ting og FAKTISK

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  17:38:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke gode ting kan en pisk utrette? Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  21:51:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ved riktig bruk kan den nåk utrette litt gode ting. Blir Roxanne litt sløv får hun en liten en i baken. Men jeg trenger jo bare så vidt og være i så har hun fart til 1000!
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:01:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg mener personlig at pisk er til god nytte, spesielt under utdannelse av unghester. Jeg syns det er synd, og litt "Pennyklubb-nivå" at noen ser på pisken kun som et onde. Pisken er ment som en forlenger for hånden. Rett brukt, er den til stor nytte.
For en hest som skal starte treningen, er det vel ikke noe mer unaturlig å bli berørt av en lang pinne enn en menneskehånd? Hesten skal ikke være redd for pisken, men ha respekt for den.

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:49:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hadde en liten ''pennyperiode'' jeg hatet både pisk, sporer og hjelpetøyler. Nå syns jeg alt er greit hvis det brukes riktig:)
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  09:39:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid pisk når jeg trener unghesten min. Jeg bruker den til å peke på kroppsdelen han skal flytte. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.