hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For billig halvforrytter??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 For billig halvforrytter??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  17:04:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
overskriften kan tolkes mange veier, men dette jeg vil frem til...
jeg har nå planer om å anskaffe meg halvforrytter til hesten min, siden jeg har begynt å jobbe og det gjør så jeg har lite med tid til hesten de dagene jeg jobber kveld.

Forrytteren sine oppgaver blir jo å ri, steller og ordne i stallen, og jeg hadde tenkt meg at hun kunne få lov til å disponere alt gratis, men jeg ser at mange andre tar alt fra 400-1500kr i mnd og da begynner jeg å lure på om jeg er snodig siden jeg ikke ønsker pengene men hjelpen?
jada, hadde vært kjekt med pengene også, men det er jo nå hjelp jeg trenger da..
Jeg forstår alle der ute som har høyere pris på dette siden de har dyre stall leier o.l. men synes dere jeg burde ta litt for at hun får ri og disponere alt selv?
ønsker bare det beste for hesten min i grunn...veldig greit å både få penger og hjelp, men husker selv da jeg var forrytter, at jeg synes at mange priser var høye, så er vel dette som er grunnen til at jeg kan si det skal være gratis nå..

jaja, blei litt snodig forklart, men håper dere skjønner...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Torpedo

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  20:32:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Om du ikke trenger pengene så veldig tror jeg at jeg ville latt det være gratis, da er det mye lettere å finne fòrrytter! (I hvert fall der jeg har hest!) Det er jo ikke alle som har råd til å betale så mye, i alle fall ikke barn og ungdom.

Men det er jo fordeler med penger, det er det jo alltid. Du får kanskje råd til mer andre ting som f.eks utstyr. men regner med du er voksen og da er det jo kanskje en litt annen sak. Men det må nesten bli opp til deg dette:)

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  20:51:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg har vært steller for mange hester, uten å betale for det. Da har eierene ønsket hjelp til å mosjonere hesten sin pga liten tid, og ikke fordi de trenger penger. Så jeg syntes overhodet ikke det er unormalt å la folk ta hesten din gratis.

Men du kan jo ta en mer symbolsk sum, hvis du ønsker. Vet om noen som opererer med at forrytter betaler hovslageren eller for foret f.eks.

Dessuten kan det bli lettere å finne ne forrytter hvis det ikke koster så mye. Da blir det mer attraktivt for folk med lite penger, f.eks. studenter. Dessuten vet jeg selv at det finnes mange kjempeflinke unge ryttere og stellere der ute med dårlig råd, som hadde blitt overlykkelig for en hest å stelle med gratis.

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  21:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar:) blir litt lettet nå ja.. trodde kanskje jeg var den fæle jenta som låner hesten bort gratis jeg nå...hehe:)
ei har kontaktet meg allerede, ei på 12 år. virker veldig dyktig og flink og ikke minst ordentlig og serriøs. En annen som kontaktet meg som var 4 år eldre lurte på om hun kun kunne trene sprang med hesten, og da blir jeg kritisk til vedkommende.... så hun på 12 synes det var veldig snilt av meg å la henne ri og stelle gratis.
Men ikke dumt det du sa Eva V ang forrytter betaler eks for:) skal høre med forrytter da vi skriver en kontrakt.
:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  21:57:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg har fast fôrrytter på hesten min ca. fra september til mai hvert år.
Det er da en førsteårselev på folkehøyskolen som bruker han på de tre ridetimene de har i uken, han blir altså brukt mens jeg er på skolen.

Dette tar jeg ikke betalt for, men til gjengjeld må fôrrytter ta ham ut om morgenen, inn til lunsj, og ut igjen etter lunsj.

Grunnene til at jeg har valgt å låne ham ut gratis er:
-De fleste elevene vil heller gjøre arbeid enn å betale.
-Når man ikke tar betalt, kan man "velge og vrake". Mange av de som ønsket betaling i fjorm, ble stående uten fôrrytter hele eller dele av skoleåret.
-Det er fortsatt min hest. Jeg har ingen problemer med å dele ham med andre, men det er greit at jeg får bestemme hva slags fôr han skal få, hva slags dekken han skal stå med, hvem som deltar på kurs/stevner med ham o.l.
-Siden han må ut og inn mens jeg er på skolen, måtte jeg uten fôrrytter betalt noen for å gjør det. Da er "normalprisen" 15 kr. pr utslipp/inntak, noe som ville blitt ca. 1000 kr. i mnd, noe som sannsynligvis er mer enn det jeg kunne fått fra en fôrrytter.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  23:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja nemlig slikt jeg tenkte også... Fått mange henvendelser fra jenter i alderen 12-19 år, og som de sa til meg så har de ikke råd til all verden da de ikke er ferdig med skolen, men de gjør ( i mine øyne) en god innsats i stallen som gjør så jeg ikke behøver annet enn hjelpen di gir meg. Ei annen ei som utlyste for 500kr mnd har ennå ikke fått noen forrytter så det enkle er kanskje det beste:)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  00:25:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hadde jeg hatt råd ville jeg heller ikke tatt noe for det. men sånn er livet! må vel bare lete til jeg finner noen.. heldige deg, som har fått "mange henvendelser"!
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  02:36:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fast fòr-rytter-avtale på min hest, hvor fôr-rytter betaler det det koster meg daglig å holde hesten. (Dvs. regning pr. mnd fra stalleier delt på 30 (dager).)

Så har vi en grei regel: Hvis JEG spør fôr-rytter om hun kan "ta" hesten en dag, så slipper hun å betale for dette. MEN hvis hun spør om å få ri hesten utenom sine faste dager, så betales det for dette.

Veldig grei ordning, som fungerer utmerket.

Prinsippet er å ha regnet ut hva det koster pr. dag å holde hesten oppstallet. Pr. dag, mnd. og år, samt innberegnet regelmessig skoing (hver 2. mnd.) og faste vet-utgifter (vaksinasjoner og mark-kurer).

Rett og slett totale utgifter pr. år delt på 365....

Uforutsette utgifter som ikke skyldes fôr-rytter holdes utenom...., og heller ikke belastes fôr-rytter hvis hesten ikke kan ris pga. sykdom osv.

Altså bør en heste-eier sette seg ned og regne litt før "dagsprisen" blir fastsatt. Mitt prinsipp er at fôr-rytter betaler det samme som det koster hest-eier å "holde" hesten pr. dag.

Hvis fôr-rytter ikke kan ri en dag, skal det gis beskjed, og det er veldig greit å ha en "stall-dagbok", som føres hver eneste dag. Det er en god rutine, som kan spare en for mange "spørsmålstegn" når det gjelder betaling.

For å si det sånn: For noen år siden opplevde jeg plutselig å ha en "fôr-rytter" jeg ikke visste om selv! Det var ei jente som fant ut at min hest hadde en "fridag", og da benyttet hun anledningen til å "fise-ri" damen, så hun plutselig var helsvett på en fridag....

Oppmerksomme folk i stallen spurte meg hvem som var fôr-rytter på tirsdager, og da jeg svarte at det var ingen, og at det var hennes fridag, kan jeg LOVE at det ble "huskestue"!!

Da den unge damen ble konfrontert med forholdet, og jeg tok kontakt med hennes foreldre, tok de henne selvfølgelig i forsvar. Hun hadde jo bare "hjulpet til" med å trene en hest, var hennes "argument".

Men da jeg kunne presentere en passelig regning for de antatte gangene hun hadde ridd hesten drivsvett på "fridagen", og samtidig spurte faren til den "fremmelige" unge damen om det var OK at jeg når som helst kom og kjørte hans nye og flotte bil i "grisefart" mil etter mil, uten å spørre om lov - så tikket det etter hvert inn et beløp på min konto - og jenta så vi aldri mer i stallen - heldigvis....

Moralen er: Heste-eier og fôr-rytter må ha et ryddig og godt forhold - OG en klar avtale.

Heldigvis har de ALLER fleste fôr-rytterne mine vært riktig snille og greie, og vi har hatt det veldig greit og fredelig i alle (20) år.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  07:56:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel.. om jeg en dag skal ha en forrytter til Lopke, og det vil jeg sikkert komme til, tror jeg ikke jeg vil ta betalt for det. Av flere grunner..

For det første er det ikke så mange gode ryttere i mitt område. Gratis hest gir flere muligheter blandt ryttere, da jeg ikke er sikker på om forlk vil betale for å ri her.
Dem som evt kunne brukes er unge og jeg kan forestille meg de ikke har kjempegod råd ettersom de sikkert er studerende.

For det andre er det jeg som setter standarden. Jeg vil fore med dyrere for.. Kjøper kanskje mye unødvendig utstyr osv.. Det skal ikke deles opp på en annen person at jeg velger å bruke penger på hesten..

For det tredje, er det mitt valg å få en forrytter fordi det hjelper MEG.. Når jeg ikke har tid vil hesten blir trent.. Når jeg ikke har tid vil jeg ikke ha dårlig samvittighet osv..

For det fjerde så får hesten "utdannelse".. Er det en flink rytter, setter jeg heller pris på at noen vil hjelpe enn å forlange penger for det..

Men sånn er det vel med utvalg og etterspørsel!
Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 08/08/2006 :  10:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjemme i Telemark hvor ponniene mine står får nabojentene lov å låne de gratis så mye de vil. De har nå blitt 14 år gamle, men begynte å låne shettisen da de var 11.

Hun ene er superflink. Kommer ned i all slags vær møkker selv om hun ikke kan ri den dagen osv. Fordi disse jentene faktisk trener ponniene våre nå som jeg ikke bor der og andre har dårlig tid synes jeg bare det skulle mangle at de ikke fikk gjøre det gratis. De gjør oss en kjempetjeneste!

I Oslo har jeg derimot valgt å ta litt betalt for at de venninnene jeg har som rir hesten min låner han. Det har litt ulike grunner:
1. De får lov å ri han på bane hvis de vil og med undervisning
2. Det gjør dem mer forpliktet (uten at det har vært et problem enda)
3. Jeg er ikke superrik selv og forryttere gir meg litt ekstra rom på hestebudsjettet

Men altså; i Telemark for å frese rundt i skogen og evt. litt på ridebaner og stevner slipper de 14 år gamle nabene å betale penger, de gjør stallarbeid

I oslo er det veldig lite stallarbeid som må gjøres siden jeg har valgt å betale ekstra for å slippe dette og da velger jeg å ta betalt. Men alle mine venninner som rir er voksne og savner å ri skikkelige ridehester
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  16:31:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Det er ikke snodig å ikke betale. Jeg rir en hest syv dager uken om jeg vil, helt gratis, for eieren har ikke tid, med jobb og to unger, pluss en kone.
Det er og mange som tar betalt, det er alltid litt greit med litt "ekstra cash", men det er sånt du bestemmer selv.
Men som det er sagt før,når en forrytter ikke betaler for å ri hesten, er det oftere at de ringer og sier: hei, jeg kan ikke ha hesten din idag, for.... også skal de kanskje bare en tur på stranden. Men dette gjelder selfølgelig ikke alle!
Du kan jo ta litt penger for det og, ikke mye men kanskje en 200kr mnd, da forplikter som oftest forrytteren seg mer og engasjerer seg mye mer

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  23:29:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Har ikke giddet å lese de andre innleggene , men...

Jeg synes det blir feil å kreve betaling når det er DU som ønsker og trenger hjelp. Jeg hadd eihvertfall i ditt tilfelle bare blitt glad om noen hjalp meg jeg. Om h*n derimot hadde kommet til deg og spurt om å få jobbe/ri hesten din hadde det blitt litt anderledes. Synes jeg

Haoli <3 Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  13:51:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er helt greit og ta litt. Tar feks 100 kroner gangen forytteren rir ponnien. Men dette er da to faste ganger i uka og de får lov til å ta timer og starte stevner og dette er en ponni som skal til spektrum en dag så jeg føler at det er naturlig å få litt fra de som rir på han.
Hun som hjelper meg med hesten tar jeg derimot ikke penger fra, men hun har ikke faste dager og ofte tar hun hesten når han ikke skal ris, ellers så får hun ridd når hesten er i tipp topp form og får ta dressur timer og noen få sprangtimer mot at hun pusser utstyr og tar han de dagene som passer for meg. Kjempe grei ordning og flott jente jeg kan stole 110% på. Hun har jeg kun for å hjelpe meg omtrent og da vil jeg ikke ta noe betaling.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  13:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er litt usikker på hvordan jeg stiller meg selv. En ting er ihvertfall sikkert, man skal aldri belage seg på å få inntekt fra en forvært for å klare den økonomiske delen ved å ha hest.

Selv har jeg delte erfaringer med å være forrytter selv; noen krevde 1000 kr i mnd for 3 ganger i uka hvor jeg kun fikk lov til å ri tur, i tillegg var hestene kanskje vært halt 50% av tida. I tillegg til dette krevde noen igjen at jeg skulle delta i dugnader/foringer på stallen også.
Andre igjen har latt meg holde på gratis fordi de føler jeg gjorde dem en tjeneste, og fordi de kanskje og følte at jeg hadde den innstillingen og kunnskapen de var ute etter.

Men så er det vel sånn at de fleste som er forvært er nettopp forvært og ikke hesteier - fordi de ikke har råd til å eie hest. Joda, de gjør oss en tjeneste med å ta hesten vår 2 ganger i uka, men vi gjør vel dem og en slags tjeneste ved at de får holde på med hest. Så litt betaling er vel fair? Det avhenger veldig av rytter og hensikt i forhold til det Lopke snakker om.
Skal jeg ha forrytter med den hensikt og få hesten mer skolert så syns jeg det blir feil å ta betalt.

Jeg har ikke helt bestemt hva jeg skal ta for evnt forrytter jeg skal ha (hvis det nå snart blir hest på meg), men jeg vil prøve å være litt konkurransedyktig i pris og muligheter for rytteren. Jeg tror ikke forryttere bryr seg sånn kjempemye om hva eier til hesten har i utgifter, men mer om hvilke muligheter han/hun får og om prisen er grei i forhold til markedet.

Selv regner jeg med 500 kr i mnd for to ganger i uka. Da slipper forvært i tillegg å fli boks og styre med foringer. Det vanlige hører jeg er 800 -1000kr i mnd for 2 ganger i uka, men må da i tillegg delta i foringer og fli.
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  16:01:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Klokt innlegg over meg.

Jeg tar penger for de som rir ponnien min fordi jeg føler at de får endel igjen for det. For hesten tar jeg som sagt ingenting men det er fordi Nina gjør meg en stor tjeneste, gjør akkurat det jeg bestemmer og tar ofte hesten når den ikke kan eller skal ris. Altså er det mer jeg enn hun som får mye igjen.

Selv er jeg nå forytter på en hest to ganger i uken og er fornøyd med å betale 800 kroner for det, siden jeg får ta timer og bruke hesten veldig fritt. Ville aldri betalt det på en hest jeg bare skulle ri på tur feks.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

SølvBorka

» VIP

Skrevet - 20/08/2006 :  12:50:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden jeg har hesten min i Oslo (med svindyre stalleier) er jeg nødt til å ta endel. Foreldrene mine er ikke så rike, og at de setter av penger til hesten min hver mnd, mot at jeg har en fôrrytter som betaler, er jeg veldig takknemlig for.

Å ha hest er dyrt, og den/de dagen/dagene fôrrytteren har hesten min, vil jeg at hun har ansvaret som om det er hennes hest. Det var et lurt forslag det om å dele stalleia opp på 30 dager og at fôrrytteren betaler "dagsutgiften"! ;D

Pengene som fôrrytteren betaler, settes inn på en bankkonto som skal bli brukt til veterinærutgifter. For plutselig får hesten din en skade, og veterinæren kommer, og noen uker etterpå ligger det en feit regning i postkassa som du ikke har råd til. Da er det greit å ha penger man har satt av! Og hvis det ikke har vært bruk for pengene på vet.utgifter, bruker vi dem til skoing.

Har selv vært fôrrytter, og prisen varierte mellom 300-600 kr for 1 gang i uka. Betalte 600kr/mnd da jeg rei ei lita welsh mountainhoppe som såvidt galopperte, og det var hverken ridehus eller ridebane på stallen. I tillegg tror jeg jeg måtte ta noen fôringer. Dette var svindyrt syns jeg!
Den andre hesten betalte jeg 300kr/mnd for, en herlig kaldblodsvallak<3 Han sto i Maridalen, med kjempefine turmuligheter og i tillegg en ridebane over veien vi kunne bruke hvis det ikke var noen der. Dette syns jeg var en god pris!

Men vi hadde tenkt til å ta 600kr/mnd (+/-), for 1 gang i uka. På stallen er det ridebane (20x60m), 10 min. skrittetur til ridehall og instruksjon, ekstremt fine turmuligheter og med mange andre å ri med. Men hvis vi spør om hun/han kan ta henne en dag ekstra, tar vi ikke betalt for det, men hvis hun/han spør, blir det jo noe annet.. Foringer er hun/han ikke nødt til å ta, og på stallen blir hestene satt ut om morgenen og står ute til eier/fôrrytter tar inn.

Men jeg har altså ikke råd til å la fôrrytteren ri gratis.. =/
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.