hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For billig halvforrytter??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 For billig halvforrytter??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lucky june

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  18:52:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tar ikke betaling for at noen skal ri hesten min.
Vil heller at de skal gjør alt stallarbeid slik at jeg får helt fri fra stallen.
Hun som er hestepasser for meg nå vet jeg ikke har råd til å betale noe, men hun er en mester i å ta stelle begge hestene, måke bokser og hun pusser til og med alt utstyret mitt uten at jeg har bedt henne om det:)
Hun er alt hva jeg kan ønske.
Og siden hun ikke betaler noe har jeg ikke dårlig samvittighet for å eks. be henne være med å rydde på beitet og andre drittjobber.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/08/2006 :  00:44:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en praktisk ting: Hva med forsikring og ansvar når en "gratis" fòr-rytter får ri så mye h-n vil?
Uten en avtale på dette, kan heste-eier komme ille ut - dessverre.

Jeg sammenligner det å ha en fòr-rytter til hesten med det å ha en utleie-bil og en bil-leier.
Det KOSTER å holde bilen, og det KOSTER å holde hesten. Men i motsetnling til bilutleie-firmaer, så tjener jeg ikke noe ekstra på å "leie ut" hesten - den går for selvkost.

Men de som har god råd, kan sikkert betale alt for hesten sin, og ha folk som hjelper til med den gratis. For "oss som går på trygd" (= meg), så har vi ikke allverdens å rutte med, og da kan en betalende fòr-rytter være løsningen, hvis man ikke kan bruke hesten selv hver dag.

Dette er noe hver enkelt må vurdere når det gjelder fòr-rytter.
Gå til toppen av siden

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  19:50:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg.
Mange rundt her i distriktet som betaler 1000 kr i mnd for å ri omtrent 12 ganger i mnd. Og de fleste jeg kjenner rir omtrent bare på tur i tillegg.
Hvorfor betale så mye for å hjelpe eieren med noe den ikke har tid til selv? Når dem får hjelp med å ta seg av hesten, burde det være gratis, eller i allefall billig?

Men så er det jo noen som har fôrryttere for at de ikke har råd til å betale alt med hesten selv, og må ha noen til å betale litt.

Sånn som jeg, leiter jo etter noen å ri La-fayette litt en eller to dager i uka, og hadde ikke tenkt å ta noe særlig betalt for det. Men har ikke hørt fra en eneste som har lyst... Og det er egentlig litt merkelig, for jeg husker jo selv da jeg leita litt etter forhest før, at jeg ikke hadde råd til å betale noe dyrt, og at det var mange som ville ha hest på fôr som ikke kunne p.g.a prisen.

Men hvorfor velger fôrrytterne de dyre mulighetene for å ri? Når dem kan ri en like fin hest gratis?
Veit de ikke om andre muligheter?

Folk er i allefall villige til å betale mye for å ri litt..

-Tine. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 12/09/2006 :  18:01:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er et klart skille mellom hestepasser og fôrrytter. Hestepasserne tar jeg som en selvfølge at ikke skal betale noe. Ihvertfall hvis de kun gjør stallarbeid og evt litt turridning. Da syns jeg heller de skal få betaling/oppmuntring i form av ridetimer/opplæring.
Fôrrytterne syns jeg skal betale, og er her veldig enig med T Boysen. De skal betale det det koster å ha hesten, de dagene de har den. En fôrrytter har jo hesten som sin egen.
Noe helt annet igjen, er det hvis man får veldig dyktige ryttere til å hjelpe seg med ridningen. Da er det vel normalt at eieren betaler rytteren for trening?

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  19:20:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hvis forrytteren gjør "hardt nok" arbeid, er det jo greit å få det gratis.

hadde ei som hjalp meg litt i vinter..

- hun var med å pusset utstyr (det er ikke liten jobb)
- måkte ut bærsj fra beite (og i stallen. men hestene går på utegang, så de er ute
nesten hele tiden, bærsjer ikke inne hvertfall:)
(jeg var jo med henne da..)

dette gjorde hun for gratise ridetimer hos meg.
(litt billig da, men jeg synes det er viktig at hun skal kunne litt)
hun er jo bare 10 år, men veldig intr.. vil derfor lære mye
hun har hest selv (eller, faren da) en sta, litt hyper, fjording.
(jeg pleier å ha henne på for om sommeren)

hun får lære:
- å fore
- å sette sammen div. utstyr
- farger og avtegn
- utstyr
- "kurere" uvaner
- sår / sykdommer
- hovpleie
mm..
- RI: - grunnlag (kan jeg kalle det det..?)
- tempovekslinger
- dressur
- bommer, har så vitt begynnt å hoppe litt:)

men i sommer tok jeg 50,- for ridetimer da...

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Felix-gutten

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  22:09:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg og venninna mi betaler 100 kr. gangen der hvor vi har forhest. Syns det er greit, fordi vi får lov å komme flere ganger i uka (ikke alltid, men noen ganger) å være hos dem og ri osv, og vi får lov å starte stevner.. :) Vi har enda ikke startet dem, pga. vi fant ingen å kjøre den gangen, haha :p Dem har utebane, fine turstier osv. Hehe. Gå til toppen av siden

Kikki+Asterix

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  20:25:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKikki+Asterix  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKikki+Asterix  Svar med kopi av melding
Jeg leter nå etter forrytter. Jeg skal prøve å få en forrytter som kan betale 150, syns det virker utrolig mye, men når jeg tenker på det selv så betalte jeg 125 kr for en hest som ikke kunne noe og var 20 år og jeg fikk bare lov til å ri på tur.

Jeg må ta betalt for at økonomien skal kunne gå rundt, vi hadde hatt råd til å ha Asterix uten forrytter, men vi hadde ikke hatt råd til så veldig mye mere.. så derfor må jeg ta betalt. Forrytteren får ri tur og dressur og får velge hva hun/han vil gjøre, men jeg vil hele tiden vite det og det skal følge mitt "program" Forrytteren får ikke lov til å hoppe siden Asterix bare er 5 år og jeg vil helst gjøre den biten selv. Forrytter skal få lov til å ri for instruksjon hvis det er ønskelig! Hun/han får jo også være med å trene opp en unghest, noe som både er morsom og veldig lærerikt.

Jeg selv syns kanskje at prisen er ganske dyr, spesiellt siden jeg skal ha forrytter 2-3 ganger i uka (mamma som bestemmer xP) men når jeg tenker på hva de får ut av det som rytter, så er det mye bedere enn å sitte rundt å dumpe på et gammelt øk av en rideskole hest, som man som oftes betaler 200 timen for.. Dette er jo min mening da;)

Asterix<3 Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  12:06:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes generellt at en forrytter skal betale.
De som ønsker hest på for, er jo gjerne de som ikke har råd eller mulighet til å eie hest selv, men likevel vil ha muligheten til å dyrke sin hobby.
Og hobbyer koster stort sett penger, uansett hva man driver med.
Dette er en typisk eksempel på at tjenestene går begge veier.
Ja, jeg får riktignok hjelp til avlastning med hesten, men jeg gir samtidig forrytter mulighet til å dyrke sin hobby, fordi jeg stiller min hest til disposisjon.
Men regningene havner jo hos meg, og det dyrt å eie hest. Så hvis jeg skulle latt forryttere ri gratis, så synes jeg det blir som å la andre få dyrke sin hobby, på min regning.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.