hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klarer jeg dette?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Klarer jeg dette?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  10:04:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
En veninne spurte meg i går. "Klarer du å oppdra en unghest, ta deg av den? Har du erfaring nok til det?". Oh, da ble jeg helt skjelven selvfølgelig. Jeg har jo en slektning som driver med temming av unghester (særlig travhester) og som har 50 års erfaring, + at pappa også kan litt. Selv har jeg ikke oppdratt en hest fra den er liten før.

Noen som kan komme med noen for/mot argumenter for at jeg skal kunne se ting fra litt andre sider? Ble så skrekkelig i tvil her...

www.hestene.no

Guro
» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  10:29:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vet du hva?
Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å være litt ydmyk, og ikke være redd for å be om hjelp, evt sette bort hesten en stund for å få hjelp om ting baller seg.

Les litt, og delta gjerne på noen kurs om du har mulighet, så har du iallfall noen ekstra tanker.
Jeg tror ikke det finnes noen garanti for at det går bra, men heller ingen garanti for at det går dårlig selvom man ikke har så mye erfaring fra før.

Guro
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  10:56:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
En gang må jo være den første ;)
Og som du sier selv, du har jo to i familien som har erfaring fra før av. Er eng med Guro, det er viktig og være ydmyk, spørre om hjelp og evnt. sette bort hesten for en periode hvis det skulle trengs.

Er alltid spennende med unghester, og hvis du ønsker å prøve deg på det så synes jeg du skal gjøre det. men det er ingen dans på roser.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  12:12:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jøss da, dette klarer du Å ha unghest er kjempe gøy, liker du en utfordring i hverdagen er det ikke no som er mer artig og spennende enn det å ha unghest.
Jeg har jo nå så og si bare unghester, og har hatt unghest hele livet. Hver gang hestene begynner å vokse opp savner jeg det å ha unghest igjen.
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  12:55:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg faller for alle unghester!
De har en slik sjarm jeg rett og slett faller for med en gang:)
Nå har jeg fått tilbud om å få en kaldblods åring, og jeg har utrolig lyst å si ja..
Men jeg tror jeg må la det være, ettersom det går veldig mye tid til Alvanesen..
Så jeg tror rett og slett jeg ikke har tid til det..
Og jeg ville ikke vært redd for å ikke ha klart det Mari, for det er jeg sikker på at du gjør;)
Jeg er ikke redd for at jeg ikke hadde klart det heller,
for jeg som du har folk med mer erfaring rundt meg, som kan stille opp om det trengs;)

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen

Redigert av - Alvanesen den 02/08/2006 12:57:04 Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  12:58:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Mari: Jeg tror du klarer det helt fint:) Ikke noe problem, og hvis du får problemer må du ikke være redd for og spørre om hjelp:)
Jeg har stor tro på deg Mari=D

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  13:41:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg tenker på det sånn at så lenge du stusser på om du er erfaren nok til det, bør du vente med det. Men det stemmer selfølgelig ikke alltid. Men det er en liten regel jeg har for meg selv når det gjelder diverse innen hesteverdenen, siden det tross alt handler om ett annet levede vesen!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  13:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror du skal greie det helt fint! Ikke still for høye krav til deg selv, det er lov å feile litt og.. Sånn du lærer!
Jeg har selv gjort ting med unghesten som jeg har angret etterpå, men hun har ikke blitt ødelagt for det, og jeg får nå de resultatene jeg har ønsket meg.
Og så har du jo også valgt en fin rase. Miss hadde/har vel en del temperament? Og du fikk til henne?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  14:13:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om ikke du, Mari, klarer dette - hvordan skal det gå med meg da? ;-) Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 02/08/2006 :  14:19:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Siden du har planlagt alternativ hjelp om det skulle gå skeis, så har du kommet langt :)
Og en gang må jo bli den første til å prøve dette ut!

Tror det går bra jeg :)

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  15:06:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Kjør på Mari!
Tror du er en av de som har minst å bekymre deg over når det gjelder egen erfaring i forholdt til unghest og oppdragelse.

Bruk de du har rundt deg, bruk oss her inne, bruk hodet. Skal se det går strålende :D

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  16:56:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Så lenge du ikke er redd for å spørre om hjelp og har andre med erfaring rundt deg tror jeg det går så bra så
Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  18:29:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tenker på det sånn at så lenge du stusser på om du er erfaren nok til det, bør du vente med det. Men det stemmer selfølgelig ikke alltid. Men det er en liten regel jeg har for meg selv når det gjelder diverse innen hesteverdenen, siden det tross alt handler om ett annet levede vesen!

Det var akkurat det. Men jeg blir stort sett bekymra og i tvil om det meste jeg da, vil bare det beste for dem rundt meg.

Kopi av melding:
Miss hadde/har vel en del temperament? Og du fikk til henne?

Jeg ser nå i ettertid at jeg faktisk har fått resultater med Miss. Da hun var hos meg var hun ofte veldig hissig, og vi jobbet mye med å dempe henne noe, i tillegg til vanlig trening. Nå er hun barnehest på heltid, og jeg fikk tårer i øynene da lille vennen diltet bortover en bare iført grime og leietau og med to små barn på ryggen langs en vei. En trailer kjørte forbi, og Miss beveget knapt et øre. Da var jeg stolt!

En veninne av de som har henne nå, red henne i LD her en helg, og de kom på 3.plass, og fikk godkjent. Jeg holdt jo på å begynne å grine der også jeg, for det er faktisk jeg som har lært henne galoppfatninger og alt det der. :) Hun var en litt Prøve-Og-Feile hest, og jeg vet ihvertfall litt hvordan jeg skal gripe ann ting...

Takk for oppmuntring, føler meg litt mer utrustet i hodet nå :) Har allerede meldt meg på føllkurs som holdes i høst. Det er et teorikurs, som følges opp med praktisk kurs m. hest i januar. Skal være med på kjørekurs med lånt unghest i høstferien, og deretter et kurs som heter "Fòring av unghest" ved jul.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  21:12:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
Lykke til:) Tror du klarer det helt fint.
-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden

_Marte_

Skrevet - 03/08/2006 :  01:45:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei=) Så lenge du har erfarne folk rundt deg, og er villig til å få hjelp og veiledning på veien, er det ingenting i veien for at det skal gå bra=) Har selv en god venninne som kjøpte unghingst, og det har vært både oppturer og nedturer. Men det går selvfølgelig bra tilslutt! Det eneste du må tenke på er at du ikke må nekte hjelp! Hjelp og støtte er noe av det viktigste! Det er mitt tips til deg=) Ellers er det bare å stå på!=) Lykke til!=) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/08/2006 :  12:03:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde kanskje 2 års fast erfaring med hest når jeg kjøpte Rosita.
Hva skal man forvente? Hvor skal man egentlig begynne?
Jeg hoppet i det og tok sjanser. Og angrer ikke ett sekund på at jeg gjorde det, selv om ting ikke alltid gikk som det skulle.

Å oppdra en ung hest er ikke så vanskelig som alle skal ha det til.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.