hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forpartsvendinger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Forpartsvendinger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  17:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå for tiden har Horton ferie men jeg tenker å ta opp treningen igjen i begynnelsen av august.
For å være litt føre var trenger jeg noen gode tips ifht. forpartsvendinger, noe vi ( jeg mest) sliter mye med.
Vi gjør faktisk gode bakpartsvendinger, men forpartsvendinger får vi altså ikke til.
Inn i forpartsvendingen er han til tøylen, men så fort jeg gjør forholdninger med utvendig tøyle går han helt av.
Jeg blir anspent hver gang vi skal gjøre forpartsvendinger fordi jeg forventer at det skal gå galt( går helt fint med andre hester) så jeg tror mesteparten av feilen ligger hos meg.
Vi har fått til gode forpartsvendinger tidligere så jeg vet den ligger der

Noen tips?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

carambee

Skrevet - 30/07/2006 :  18:23:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Prøve å ta mindre forholdninger? "melke" litt mer istedet for å holde igjen på tøylen (har selv lett for å holde for lenge). Mener ikke å sage altså.
Jeg kjenner til dette ganske godt. Har samme problem faktisk. I bakdelsvending synes jeg det er mye lettere å ri for sjenkel og sete. I forpartsvendingen føler jeg meg mye mer avhengig av å holde igjen hesten foran (og det vet vi jo at er en dårlig idè)

Prøvd å ri bare et par steg, og så ri frem igjen?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  18:24:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg fikk et godt tips av ei jeg var å prøvde hesten til her for en uke siden.. Det som vi gjerne gjør feil, er at vi spenner oss så veldig når vi skal gjøre en øvelse.
Prøv heller å få den så naturlig som mulig, ikke tenke så mye på der og der skal jeg gjøre en forpartsvending, men legg den naturlig inn et sted der det passer seg.

Vi mennesker tenker for mye

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  19:18:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurer på hvorfor du vil legge energi på forpartsvending, det er jo ikke noe øvelse som hjelper hesten med noe som helst annet enn å gå på framparten.. Heheh.. Måtte bare:)
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 30/07/2006 :  20:55:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
enig m challe og mille - igjen... *møkkaøvelse* Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 30/07/2006 :  21:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forparts vendinger tas jo mer eller mindre ut av dressur programmene også.
Men forpartsvending kan brukes til å korrigere en hest som rygger skevt... Så kan jo være greit å kunne...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  00:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar alle sammen
Ikke lett med forpartsvendinger på en hest som til tider faller på fremparten.
Kanskje jeg rett og slett skal gi f...i hele øvelsen og starte de LB klassene som ikke inneholder forpartsvendinger når den tid kommer

Edit for å få med at jeg kanskje skal legge litt energi i forpartsvendingene alikevel siden så mange tydeligvis har problemer med de, poengmessig vil de to vendingene gjøre litt for en samlet sum.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 31/07/2006 00:24:20 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 31/07/2006 :  01:46:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Nejjj... Vet ikke helt hva jeg ville ha gjort jeg. Kjipt å miste poenger pga dårlig øvelse, men enda verre å oppmuntre en hest som allerede har tendenser til å gå på forparten, til å gjøre det? Når han er klar for LA, for eksempel, så er vel forpartsvendingene borte igjen, og da er det vel viktigst at hesten jobber en god form?

Prioriteringsspørsmål, egentlig....
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 31/07/2006 :  08:47:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er enig i at det er en møkkaøvelse. Og det synes Matilda også!
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  11:12:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Bare hestene mine som synes denne øvelsen er artig eller? Norlandshesten min synes øvelser er kjempe moro så synd jeg ikke får han mer stabil på tøylen så vi kan ut i de klassene der det skjer litt mer enn volter og vendinger.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  13:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når han er klar for LA, for eksempel, så er vel forpartsvendingene borte igjen, og da er det vel viktigst at hesten jobber en god form?

Jeg tror det er nå jeg skal si takk for tilliten

Vet jo ikke om jeg kommer så langt med traverklompen da

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 31/07/2006 :  23:05:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Per ardua ad astra! =) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:10:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Per ardua ad astra! =)

Hæh jeg ikke forstå

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:18:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fant det ut!

Og jeg er meget rørt...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:28:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ja, fortell hva det betyr da!
Therese
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  01:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Per = gjennom, ardua = vanskeligheter, ad = til, astra = stjernene

Altså: "gjennom vanskeligheter til stjernene"

'Arduitas' (ardua) kan også bety vanskeligheter som i noe som må overvinnes, noe man må kjempe for å komme over/overvinne

Renate
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.