hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Døde dyr i rundball?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Døde dyr i rundball?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Gomp1

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  00:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har dere opplevd å finne døe stive gamle mus inne i rundballen eller en dø fugl?? ar vel i grunn aldri opplved det før, men hørt andre har... men det kan da vel ikke være bra for hesten å spise silo som har ligget presset med døde fugler og mus??

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  01:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, har funnet ei død rotte. Hestene hadde nesten spist opp rundballen når jeg fant den, men ingen skade skjedd Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  09:56:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er jo ikke noe gøy når man finner slikt. Men man må nesten regne med det, for man kan ikke akkurat sjekke hvert strå for døde dyr før man presser rundballen.
www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 30/07/2006 09:57:05 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 30/07/2006 :  10:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe uvanlig. Når du "freser" skåren opp i rundballepressen kan det hende det ligger mus i skåren. Den gjemmer seg el. Så flykter den ikke før det er for sent. Den kommer inn i rundballepressa og blir klemt flat.

Det samme gjelder kornåkere. Ofte ligger det katter å lure i åkern for det er ganske mye mus der. Så kommer trøska og katta blir med. Vet av alt for mange som har mistet katten sin på den måten.
Så vi har altid katten inne den daen åkern blir tatt her på gården.

Ops. Litt OT dette..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  10:26:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vi har heldigivs ikke knertet noen katt på den måten, men utallige mus..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eli K

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  10:53:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten til ei jeg kjenner holdt på å dø på denne måten.
Hun ble foret i 8tida på kvelden, og da venninda mi gikk ut i stallen noen timer senere var hoppa gjennombløt av svette, hadde feber og skikkeli diare, og veldig store smerter om jeg ikke husker helt feil.
De sjekket rundballen og da fant de restene etter et dødt rådyr!!!
Heldigvis fikk hesten medisinsk behandling med en gang så det gikk bra
Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 30/07/2006 :  12:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
^ :O Bra det gikk bra, da!

Jeg har ikke opplevd det hvor jeg står, men på stallen mamma har hesten sin, fant de engang en BITELITEN kalv! Den var ikke større enn en katt! Skikkelig rare greier.. Fant kroppen her og en fot der. Heldigvis hadde ingen spist av rundballen ennå.

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  14:29:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Dersom man finner fugl eller mus i rundballen har jeg hørt at da skal dyrlege tilkalles og rundballen kastes. Det kan være noe greier i disse dyra som jeg selvsagt ikke husker hva heter, men som kan skade hestene ganske kraftig.

Har aldri funnet noe mus eller fugl i rundballen. Slange/orm derimot, de har jeg funnet to av. Det er ikke særlig gøy. Spesielt ikke når jeg la inn maten til hesten, så noe rart noe, tok opp det rare og så at det hadde øyne og i det heletatt. Jeg holdt ikke den lenge.. Ekkelt..
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  16:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
De kan få noe som kalles botulisme, man kan vaksinere mot det, er lurt å gjøre hvis man forer mye med rundball..
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

eva.

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  17:23:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideeva.  Svar med kopi av melding
Hesten jeg passet for mange år siden døde av det.
Husker ikke helt hva de sa årsaken var og sånt. Men var pga dødt dyr som var i siloen han spiste av.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  17:33:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg fant en gang en død skjære i rundballen, i det hullet en av hestene spiste. Ikke gøy
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  22:55:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
(klipp)Det samme gjelder kornåkere. Ofte ligger det katter å lure i åkern for det er ganske mye mus der. Så kommer trøska og katta blir med. Vet av alt for mange som har mistet katten sin på den måten.
Så vi har altid katten inne den daen åkern blir tatt her på gården. -Bustetrollet

Dette skjedde på småbruket ved meg, uff :'(
-----------------------------------------------------------------

På stallen hvor jeg jobber fant jeg en død, flat slange/orm... Sikkert fulgt med i høypressa, eller noe...

Haoli <3 Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 02/08/2006 :  23:00:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
På rideskolen jeg rei på for lenge siden var det en hest som nesten døde av at det var en rev i rundballen
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  05:32:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Døde dyr i silo rundball kan være veldig skummelt. Som nevnt kan det da dannes den farlige og giftige bakterien botulisme som kan være dødlig for hester. En stall nær oss mistet fakitsk flere hester på et år grunnet botulisme. Forferdelig. Alikevel er det mange vi kjenner som forer hele vinteren med silo/ensilasje rundballer og det har gått veldig bra. Men uhellet kan skje hvor det virkelig går galt, og foret til hesten blir gift istedet for. Vet det nå finnes en vaksine mot botulisme og om jeg skulle ha foret med silo el. så hadde jeg ikke nølt med å vaksinere hesten min. Selv forer vi med tørt høy om vinteren og saftig grønt beite om sommeren. Det funker bra fos oss og våre hester
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  09:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det eneste jeg har funnet var en frosk.
Uggent syn!
Ballen gikk rett på fyllinga, botulisme er ikke en kjekke sykdom å få, og da er det bedre å kaste slike baller.

Angående vaksinen, så hørte jeg fra en av de som bruker den at veterinæren hadde fortalt at det faktisk ikke var 100% bevist at den faktisk virker.
Ingen av de vaksinerte hestene har blitt syke, men på den andre siden er det mange tusen hester på rundball i Norge...

Anette Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 08/11/2007 :  17:12:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De kan få noe som kalles botulisme, man kan vaksinere mot det, er lurt å gjøre hvis man forer mye med rundball..

Opprinnelig postet av Narome_og_Carlista

Renate
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.