hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Døde dyr i rundball?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Døde dyr i rundball?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/11/2007 :  01:37:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var innom nettet og sjekket på botulisme, og det står en del om det, også spesifikt om rundballeforing av hest.

Det er en meget farlig sykdom, som bare kan behandles hvis den oppdages i tide.

Og det beste rådet ved foring med rundball, er å åpne den, og sjekke den fra ytterst til innerst, FØR man forer med den, særlig med tanke på døde dyr, som altså kan utvikle bakterien. Og det er såkalte anearobe bakterier, dvs. de utvikler seg uten luft.

For noen år siden, da dette med rundballer var forholdsvis nytt, var man ikke klar over faren for botulisme, og jeg hørte om en stall som hadde mistet 7 hester i botulisme - ja det var faktisk 11 hester, for av de døde var 4 drektige hopper.

Nå er man langt mer klar over denne faren, og så dramatiske tap har jeg ikke hørt om siden.

Men det kan være lurt å lese om botulisme, og være klar over farer og symptomer.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2007 :  13:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja botulisme i rundball/silo kan være kjempeskummelt. Finner man døde dyr i rundballen, så kast hele rundballen og for all del ikke bruk den til hestefor da. I værste fall kan det ta livet av hestene som spiser den. Det er heldigvis relativt sjelden at slikt skjer, særlig etter at man nå er mer opplyst og vet mer om nettopp dette.
Stallen jeg jobber på mistet 4 eller 5 hester over natta p.g.a en og samme rundball for noen år tilbake. Dette var før min arbeidstid der, men jeg har blitt fortalt hele historien av stalleieren selv. Det var jo en kjempe tragedie og sorgens dag forståelig nok, både økonomisk og ikke minst følelsesmessig.
Etter å ha blitt fortalt denne historien om hvor fort det kan gå galt, så er det lite fristende å fore med silo/rundball og her hjemme bruker vi kun tørt høy og halm. Som jeg nevnte tidligere under denne tråden vet jeg om mange rundt oss, som bruker rundballer med både silo og ensilage og de er svært fornøyd med det. Det har gått veldig bra for dem, men det er også fordi de vet hvor viktig det er å sjekke HELE rundballen før den gis til dyra.

Jeg har også lest om at det nå finnes vaksine mot botulisme, men denne gir IKKE 100 % sikkerhet, siden det er så mange forskjellige bakterietyper som kan danne slike farlige giftstoffer av døde dyr i rundballer.

Tar man forhåndsregler med å sjekke hele rundballen for døde dyr før man gir dette til hestene, så er det helt trygt å fore med dette etter hva jeg nå har lært.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2007 :  01:21:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke mus, men frosk har jeg funnet.
Kasta hele ballen jeg.

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.