hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - forskjellige type hester...pris lissom
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 forskjellige type hester...pris lissom
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  17:40:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!
HVor mye er real pris for for varmblods(samme hva slags varmblods)? og hva må man gi for en halvblods? og fullblods?
Hesten må ikke ha noen kjente foreldre som er premiert....
brukes i sprang...og være noe læreviligg....
og ikke være eldre enn 8.....
snill,men krevende....
Eller ser jeg bare etter en drømme hest som ikke finns?
Jeg har tenkt å kjøpe hest, og må vite sånn ca pirs antydning på forskjellige raser....
Hva kan man få for 10 000, 20000, 25000?
kan må få noe som kan passe til noen av de prisene?
Har kjempe lyst på halvblods...går det an å få en brukbar halvblods som hopper(sprang), under 30000?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  18:17:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du får alle disse typene hester fra 10000kr. Hverken fullblods, varmblods eller halvblods er noen egen rase. Det er en kategori hester hvor flere raser hører under. F.eks. er araberen og engelsk fullblods to eksemler på raser som hører under fullblods.

Hva skal hesten hoppe? De fleste hester hopper hinder på en eller annen måte.. Ønsker du deg hest synes jeg du bør ha flere preferanser til hva slags hest du vil ha, ellers mener jeg seriøst at du kanskje heller bør vente noen år med hestekjøpet. Iallfall ha en hest på for først, slik at du får litt flere meninger om hva slags hest du ønsker der. En hest som hopper kan være veldig mye rart.. Mange av disse er billige, og egner seg overhode ikke som førstegangshest.

--
spoff
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  12:54:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei ja....
jeg vil ha en hest somm hopper hindre på over 80...og har kapasitet for mer...altså sprang hest...som jeg kan konkurrerre lave klasser med...
selvom det blir min 1 hest, så vet jeg hvordan det er å ha hest...har jobbet på senter i 2 år nå....
og da er de lissom "mine"....
jeg vet jo man får bra hest for billig penge oxo men...
ville bare høre om hva folk mente om de forskjellige rasene....
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2003 :  11:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Vil ikke anbefale deg å kjøpe kaldblodstraver hvis den ikke er godt omskolert! Kjøpte d selv og sitter nå med en hest som jeg må ri inn selv. K.travere kan hoppe hvis de vil og de koster fra 8000-20000 kr.

-sPikE-

Redigert av sPikE den 17/11/2003 17:36:59
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  19:21:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe kaldblodstraver. Iallfall om den ikke er svært godt omskolert. Å omskolere eller innri en hest er svært krevende og krever enorm erfaring. Dette en jobb du kan ta på deg når du vurderer å kjøpe hest nummer tre eller fire kanskje. Første hest bør være en erfaren hest som kan lære deg mye. Ikke en hest du skal lære. Har du trangt med penger kjøper du heller en litt eldre og svært erfaren hest, som selvfølgelig er frisk. Den kan gi deg mye glede og mye erfaring.

Som Balkenhol sier.. Uerfarne hester er for erfarne ryttere, og erfarne hester er for uerfarne ryttere.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/11/2003 :  11:07:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med spoff!!!
Husk at det skal være gøy med første hesten.
Selv har jeg ikke hest ennå (er 21) men har en plan om å skaffe meg en snill og grei en første gangen.
Husk det er masse som blir annerledes når man kjøper hest framfor å stelle/passe/ha på halvfôr. Plutselig er det du som har ansvar hele tiden, og du må være i stallen osv. ganske mye. Det er mange rutiner du skal lære deg, og en hest du skal bli kjent med!!

Kjøp heller en snill og god en som _kan_ det du vil den skal kunne framfor en snill og god en som ikke kan noe!!
Du sparer deg selv mange bekymringer, tårer og du får høyst sannsynlig en morsomere opplevelse som hesteeier.

Guro

Gå til toppen av siden

Ally&Mille

» VIP

Skrevet - 21/11/2003 :  13:51:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har nå hatt egne hester i ca 10 år, og vært innom mye forskjellig rart. Selv har jeg nå endt opp med Shagya arabere, som er fine og anvendelige hester, men de er som arabere flest, litt engstelige og kan bli litt heite.
Ellers har jeg hatt Dansk varmblod, Fjording, Kaldblodstraver, Hollandsk Halvblods, Irsk Hunter og Engelsk Arbeidsponni(samtlige av dem var ridehester innen sprang og dressur eller ble omskolert til det)....og min erfaring er at Varmblodshesten(som er en egen rase- søk opp Norsk varmblodshest forening) og Halvblodshesten er godt egnet til det meste og har en fin psyke og gemytt. Alle disse rasene utenom Fjording, kladblodstraveren og Engelsk arbeidsponni er varmblodige raser, og de Fjording, Kaldblodsen og E.arbeidsponni tilhører under Kaldblodige raser...dette kan være forvirrende, iomed at det i tilegg finnes egne raser som heter Varmblods ridehest, Varmblods traver og Kaldblodstraver, så det første jeg ville gjordt var å tenke ut om jeg ønsket en rase innen de kaldblodige eller de varmblodige raser...
Kaldblodige raser er gjerne ikke fullt så sprettende og raske som de varmblodige, men til gjengjeld ofte litt roligere og støe hester( med unntak av traverne, mange av disse kan være ganske så hissige og spreke)mens Varmblodsraser ofte er litt mer "sprettende" og raske, men enkelte kan også være litt mer hissige.
Alle er unike på sitt område, så det er bare å tenke ut hva du selv kikker etter, så begynne å kartlegge raser etter dette.
Personlig vil jeg anbefale deg (kommer jo ann på hvor stor du er/alder ol.) en Haflinger(ikke så veldig dyre), eller Varmblods ridehest...
Rasen er heller ikke det som teller mest dersom du finner en hest du liker, og trives på ryggen til...det eneste er at det er en fordel for deg at hesten er renraset, da det i nær fremtid kan komme nye bestemmelser ang hvilke hester som får bli registrert ol. dette er viktig dersom du ønsker å ta hesten din ut i konkurranser, for da må ofte registreringsbevis fremlegges.
Ellers er jeg helt enig med de som har lagt ut tidligere svar til deg, om at det IKKE anbefales å kjøpe traver som ridehest som første hesten, da det er tøft å omskolere dem(min første hest var en avdanket herlig traver, men det var en TØFF jobb)...og du vil nok bli mer fornøyd med en trygg og ferdig skolert ridehest!
Dette er selvfølgelig bare mine erfaringer personlig, og andre kan mene totalt motsatt, men på dette områder dreier det seg til syvende og sist seg mest om hvs DU liker og vil bli fornøyd med!
Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  14:40:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Hei! Når jeg "føk"rundt for å se på hester ( varmblods ) så fant jeg mange "mislykka" travere for 10-15.000kr, men for en ordentlig varmblods varierer vel prisen fra 20.000-100.000kr og oppover!! Alt ettersom hvor god hesten er :o,
Hilsen Nusse**

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.