hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

*Showjumping*

Skrevet - 11/09/2007 :  04:56:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA TIL BARBAKK RIDNING!

Jeg syntes det å ri barbak er det beste både for rytter og hest. Med forbehold om at rytteren er dyktig og klarer å ri minst like balansert og stødig uten sal som med sal.

Jeg rir og trener barbak ofte, både dressur og tur.
Man får en helt annen kontakt med hesten, og kommer mye nærmere den slik at man kjenner hvordan hver enkel muskel jobber.
Det er også lett å kjenne om hesten er spent eller har øm rygg.
(Blandt annet syntes jeg det er på en side litt "sikrere" (feil ord men..) å kunne kjenne hesten spenne seg under deg, da kan du forutse og forberede deg på en eventuell bukking osv)

Når det kommer til balanse så vet jo alle at man får bedre balanse av å sitte ned.
Vi alle har vært gjennom balansetreningen på rideskolen med armene opp og ut og bort med stigbøylene. Men å ri og trene en hest barbak jevnlig syntes jeg krever god balanse fra før av (som nevnt først), for om en ustabil rytter ofte rir barbak på sin hest, vil det lett skape uønskede skader og/eller slitasjer på hesten.

Etter å ha drevet med hest i alle år , fant jeg ganske nylig ut at det faktisk er ulovlig å ri barbak på tur. Såklart av sikkerhetsmessige grunner. Men jeg syntes dette bør være opp til den enkelte, slik det er med å bruke ridehjelm(eller sykkelhjelm for syklister)..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/09/2007 :  04:00:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vel sagt det før, men jeg KAN altså ikke ri annet enn bareback - ikke siden 1993, da jeg måtte opereres for svulst i ryggmargen og fikk spastiske bein, og ikke kunne bruke stigbøyler.
Min løsning var å legge på et sånt fiberpelsteppe, og feste det med en rundgjort - en såkalt "galoppgjort" egnet seg best - for da satt jeg tryggere enn på den glatte hesteryggen.
I tillegg har jeg en enkel halsring i lær - som sikkerhet, hvis jeg trnger noe mer å holde meg fast i enn tøylene.
På oppvisnignen på Dyrsku'n i fjor byttet jeg ut det grå teppet med en hvit sjabrack med nl-hest-logo på - for å se litt mer elegant ut, men jeg kan love at det var adskillig vanskeligere å sitte på denne enn på det gode, gamle "skinnet".
Ja, ser det ikke ganske elegant ut da, - på bildet ved siden av?

Også i terapiridning benytter jeg også ofte ridning uten sal - men med det trygge teppet, som hindrer rytteren i å skli av den glatte hesteryggen.

Selvfølgelig har da hesten en sterk og rund rygg, uten for høy manke og med gode muskler OG gode bevegelser - samt at den er vant til å bære ryttere uten sal.

Og til dere andre som også trives uten sal: Få tak i en sånn halsring. Den skal ligge rundt hestens hals, være omtrent som en vanlig tøyle i bredde, OG - det viktigste, være så lang at du kan holde tøylene i normalt leie - dvs. ca. 5 - 7 cm over hestens manke, så den kan være i hendene dine som en slags "ekstra tøyle" som du kan holde i, uten å måtte dra i tøylene.

Ehhh - når ble det "ulovlig" å ri bareback på tur????? - Det får da være måte på hysteri når det gjelder såkalt "misforstått sikkerhet".

Etter mine vurderinger er det minst like farlig å bli hengende igjen i en stigbøyle hvis man faller av hesten....

Ja - i ytterste konsekvens bør man da slutte å sykle, slett ikke kjøre moped, og ja, å kjøre bil er jo livsfarlig, likesom å gå langs veien, ro i en liten båt på et vann, kjøre mororbåt, osv osv, og ettersom man nå kan vurdere: ALL bruk av hest bør forbys, da det KAN hende "noe" - her i verden....!!!

Det er greit nok å vurdere en rimelig "risikofaktor" på alle slags aktiviteter, og ta visse forholdsregler - men, ærlig talt! - Da bør jo alle mennesker sette seg "trygt" i en sofa, midt i stua - og HÅPE at lynet ikke slår ned....!

JEG driver "risiko-sport" hver eneste gang jeg rir min snille, lille hest, som gjør "alt jeg ber henne om", og jeg stoler 99,999% på henne. Men med hest kan man aldri si at jeg stoler 100% på hesten min.

I "gamle dager" - fra 1970 - 1993 - red jeg like mye "hurramegrundt-ridning" som så mange andre: Herlige galopper på veier og jorder, masse dressur og sprang, på uinnridde hester av alle slag - ja, jeg red inn en god del også. Jeg datt av også, men slapp unna med et par brukne ribbein en gang, hjernerystelse en annen gang, og et par solide sår har jeg måttet tåle.

Men etter 1993 har jeg måttet ta i betraktning at et fall fra en hest kan være "fatalt" for meg, siden jeg to ganger er operert i ryggmargen, høyt oppe i nakken, og dessuten mangler fem ryggtagger her oppe. Et fall fra hesten - ja, bare et fall i en trapp, kan gjøre meg totalt lammet - MEN jeg har ikke satt meg ned i en stol for det - for jeg ER født "hestegal", og har tilpasset min reduserte funksjon til den hesten jeg nå har - som heldigvis er utdannet terapihest, og kjenner MEG, så hun VET at hun ikke må "finne på noe tull" når jeg - eller noen andre - rir på henne.

OG - jeg har sett mer enn nok av "villmannsridning" på hester uten sal - med et grøss, og HÅP om at "detta håper jeg ikke går gæli".... - og det er slike "indianer-wanna-be-ryttere" som har satt bareback-ridning et dårlig lys.

Å ri en koselig rusletur, kanskje med litt trav og en liten galopp, uten sal, er vel noe av det triveligste man kan gøre med sin gode heste-venn.

Men - "guhjælpemæ" hvis jeg - som sjåfør i en bil møter en hest i vill galopp, med en rytter uten sal....!!!

Det er ikke uten grunn at jeg i bilen har fullt førstehjelpsutstyr, en grime og et leietau klart - OG numrene 110/112/113 liggende klart på mobilen....

Offf - nå har jag "fablet" mye - men HÅPER at lesere av dette skjønner litt av hva jeg mener å si noe om.

Og til slutt: NÅ er kveldene blitt MØRKE!! Ta frem ALT dere har av reflekser!!!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/09/2007 :  09:40:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Blomst til Trine fra meg*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2007 :  21:47:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Supert for balansen, det! Om det er farlig eller ikke - kommer jo helt an på rytterens evne til å holde seg på plass....Skulle jeg ha frest avgårde i full gallopp barbak, vel - så ville jeg ansett det som farlig...Har noe dårlig balanse-nerve, må det være ;)) ! En venninne av meg hopper hindre barbak uten noe heft - så i det tilfelle - nei, slett ikke farlig!

Øvelse gjør mester, heter det - men i mitt tilfelle er det litt vrient å trene, siden hesten min er noe skal vi se...Fantasi-full? Siden jeg er så dårlig på barbakk-riding selv, tar jeg ikke sjansen på henne! (men andre hesten er knall-fin, da - men hun er som regel opptatt...gubbens favoritt!)

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.