hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor fort går du fram?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Hvor fort går du fram?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MelanieogSandra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  10:50:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMelanieogSandra  Send %s1% en ICQ meldingMelanieogSandra  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMelanieogSandra  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg lurer på hvor fort dere går fram i sprangen?
Om dere har klart en bane på 1m og om dere da går rett videre
til 1,10 eller noe?
Eller holder dere på det nivået en stund da?
Hvordan går dere fram med deres hester?

Hypp, Hypp, sier jeg, og hesten drar ivei!

...uten meg!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  11:03:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kommer veldig an på. Jeg har vært ganske redd i perioder, og derfor har jeg gått sakte frem. Som eksempel begynte jeg på 60 cm med min forrige hest da jeg fikk henne, og kom meg til 120 på ca 1 år. Med min nye, har jeg tatt det veldig med ro (hun har vokst endel). Så på første stevnet startet jeg bare 60, og jeg "avanserte" til 80 nå på sist stevne:) Etter sommeren satser jeg på 100, og til jul 110, til neste vår 120 osv osv. Men dette er bare mål jeg har satt meg, for tryggheten avgjør det meste for meg. Men opp en klasse i halvåret vet jeg at er overkommelig for meg iallefall.

Man må vurdere hva man selv er i stand til og hva hesten har av kapasitet. Noen raser opp i klasser uten å være klar for det, og da går det ofte "slik det må gå". Andre klarer dette fint. Men om man har litt vett i hodet, begynner man der man føler seg trygg, og så avanserer man når man føler seg trygg på neste høyde osv. Hvor lang tid dette tar varierer mye.

Hege Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  12:19:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Går opp en klasse når jeg føler det. Så nå skal jeg prøve 1m hvis det går bra i 80 12. August;O)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

MelanieogSandra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  12:23:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMelanieogSandra  Send %s1% en ICQ meldingMelanieogSandra  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMelanieogSandra  Svar med kopi av melding
takk for svar!
Roxy_gullet:
Har du startet 80cm før?

...uten meg!
Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 27/07/2006 :  12:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før jeg fikk min første "sprangponni" hadde jeg bare starta 60 før (men hadde holdt meg på 40-60 nivå i sånn 5 år, så jeg kunne mye av det grunnleggende, som rideveier, hvordan man rir i sprang osv osv.:P), så på henne starta jeg 60 en gang, og 80 neste dag (2 dagers stevne) Og etter ca en måned gikk det så bra at vi begynte med 1m. Men etter et år bare, fikk jeg anbefaling om å gå over til hest, eller en ponni som hoppa høyere. :( Akkurat det følte jeg var litt forhastet, men jeg hørte på trenerens anbefalinger og fant meg verdens nydeligste hest! :D Og min gamle ponni er i gode hender, en stall 5 minutt unna. =)

Så, med hesten jeg har nå, som jeg fikk 5. mars 06, var det første stevnet jeg starta et treningsstevne. Der starta vi 80 og 1m. Og så det neste stevne, et D-stevne, starta vi 1.05 første dagen (var ikke lavere), og 80 og 1m neste dagen.
Etter det var det ikke mer 80, og etter en måned eller noe, begynte vi på 1.10. Håper på 1.20 til begynnelsen av neste år, eller slutten av dette året. Hopper jo 1.20 og sånn på treninger, men det er skummelt med en hel bane :P. Jaja. Får vente og se.
Men som sagt, jeg føler at det egentlig har gått litt fort frem.. Men det har gått bra. =)

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3
Redigert av - MonCherie den 27/07/2006 12:50:48 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  13:17:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
quote:
takk for svar!
Roxy_gullet:
Har du startet 80cm før?

Originally posted by MelanieogSandra

Jepp. Starter som regel 80 og 60cm på stevner. Hvordan det?

<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/07/2006 :  13:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gikk veldig fort frem med Vilja. Hun er jo traver, og ikke noen spranghest.
Startet med at bommen lå på bakken. Leide over, jeg sprang før henne over og etterhvert satt jeg meg opp. Det gikk så bra så jeg hoppa av og heiste opp bommen, til 40 cm. Så 50 cm, så 60 cm.
Sist gang hoppa vi 80 cm.
Det skjedde på en uke, kanskje mindre!
Synes selv det gikk ganske fort..

Men hesten likte det. Hun elsker utfordringer! Noe hun sjelden fikk før jeg fikk henne..

Redigert av - Bustetrollet den 27/07/2006 13:40:36 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  15:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som har veldig dårlig selvtillit. Han hopper som en gud(kunne sikkrt såtte opp 130 og han hadde hoppa det uten problem) men med en gang vi river eller jeg feilberegner mister han selv tilliten sin

Så det jeg gjør med ham, er at vi hopper som en vanlig høyde mellom 70cm, og 90 cm, når jeg trener vanlig sprang. Er det en dag det blir f.eks hoppet en bane 1 meter, så gjør jeg ikke dette mange ganger. Gir meg før han blir sliten, og gir oss med godt humør, mens han er stolt men det jeg alltid gjør da, er at neste gang jeg hopper md ham, så hopper jeg ikke noe særlig høyt. Da hoper vi bare litt stuss, og kansje noen 70 kombinasjoner e.l. (ting han synes er morsomt uten at han trenger å anstrenge seg

At vi liksom har alltid annenhver jobbe, morsom trening

Så kommer vi oss bare natulig oppover i høydene :P Har gått fra å ikke kunne å hoppe, til å ha hoppa 1 meter bane på ca 2 år

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  22:55:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en sprang ponni som syns det er døds kjedlig å starte 60 og 80. På første stevne startet vi 80 og 90 og på neste 90 og 1m. Mange mener kanskje dette er å gå for fort men vi syns det funker. Nå er vi ute i enten 1m og 110 eller 110 og 120 på stevner. Dette fungerer supert for oss og trenern vår mener også at det ikke er nødvendig å pusle i 60 og 80 når Jossa allikevell syns det er kipt og jeg er klar for større utfordringer(hun er en utfordring å ri også,suger litt for mye fram og vanvittig strek,hopper henne derfor på pelham for at skal ha kontroll) Gå til toppen av siden

MelanieogSandra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  00:35:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMelanieogSandra  Send %s1% en ICQ meldingMelanieogSandra  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMelanieogSandra  Svar med kopi av melding
MonCheri:
Ja... Men det gikk jo fint, og du fikk sikekrt veldig
fort framgang:)

Roxy_Gulle:
Bare lurte på om det var første gangen du startet 80cm...
Er bare nyskjerrig, hehe:)

Bustetrollet:
Var det på en treningsøkt, eller flere?

**sofie**:
har en liten welsh, som jeg gikk litt for fort frem med, og det
ga negative resultater! Hun hadde også veldig dårlig selvtillit,
men det ser ut som hun har vinger! Så, hun mistet selvtillite, og på en time sprang hun unna ALLE hinderene! Måtte bygge den opp igjen,
noe som tok rundt 5 månder... Jeg løshoppet henne veldig mye,
og det hjalp veldig! Så nå hopper hun lett 90cm(men har hoppa rundt 1m) og jeg har løshoppet henne 1,10m. Det er jo litt for en ponni på 1,25:) Men de siste måndene har jeg ikke jobbet henne så mye.

jossa:
Ja, hva er vitsen med å ri sprang om hesten ikke også har det morro, liksom?

...uten meg!
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  00:39:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hehe ok;)
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  00:58:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Den første hesten min Diamond: Fikk jeg da jeg var 13 og da kunne verken meg eller hesten min noen ting Han var en 3-åring som skulle bli traver, jeg hadde vært på 1 rideleir, men tro det eller ei: det gikk bra! Det ble faktisk en spranghest utav gutten=)
Rei han vel i 1-2 år, så startet vi vårt første stevne. Stallstevne i stallen vi stod i. Da i 60 cm. Rei 60 cm en eller to ganger til etter det, så var det opp i 80 cm. Var på stallstevne-nivå et par år ca, for jeg hadde ikke grønt kort og rei mer på hobbybasis.
Etter grønt kort va anskaffet (mars 05), rei vi vårt første D-stevne sammen i 80 cm. I april rei vi 1 m. Og i slutten av mai vårt første 1,10 m. Rei 1 m og 1,10 m utover høsten... Neste år hadde vi tenkt oss opp i 1,20 m, noe som er ganske bra for en traver, men så sjedde ulykken som førte til avliving av Diamond:'(, så vi fikk ikke startet høyere enn 110 sammen. Men jeg er selvfølgelig fornøyd med det uansett=)
Med denne hesten jeg har nå, Cheri: Fikk henne nå i mars, rei første stevne i april. Da i 105 cm. Så noen uker etter i 110. Deretter har vi hatt litt problemer, som førte til at de par siste stevnene har jeg trappet ned og ridd 80 og 1m.. Men neste helg skal vi i 110 igjen.

Jepp, det var litt om hvor fort jeg har gått frem med de to hestene jeg har hatt:) Har nok en tendens til å ville forte meg litt oppover i klassene, men vet jo at det er viktig å være stabil på det nivået en er før en går videre. Ellers går det ikke, hesten mister selvtillitten og begynner å stoppe osv osv... Hadde jeg meldt meg på i feks 130 med Cheri nå, noe vi ikke er klar for, hadde det garantert ikke gått..... Så det gjelder å ha litt is i magen;) Uten å være for "treg" da, gjelder å finne middelveien tror jeg. Går 60 bra trenger en ikke starte det i 5 år før en tar 80 (satt på spissen;) Stevner er jo også en del av utviklingen/treningen, ting trenger ikke være 100% perfekte før en går videre (men det er det en annen debatt på, så nok om det) Men går en for fort frem, får en et slag trynet tilbake som oftest:p Erfart det selv!
Også er det jo lov å gå ned en klasse eller to om du eller hesten er i en dårlig periode. Slik som med Diamond, da han var i god form og trygg på seg selv, ville jeg starte 120 med han, men har hatt ganger der treningen går dårlig, da tok vi 80 og 1..;) Men det var litt OT!
Kommer jo og ann hva hest du har. Med Diamond, som som sagt ikke kunne noe, måtte vi begynne fra starten i småklasser på småstevner og bygge oss oppover. Hvis du har en erfaren hest som har gått feks 120, og du selv kan ri, trenger en ikke starte på bunn, men beg. rett i f.eks 105 slik jeg gjorde med Cheri. Steget til 120 er derimot "verre", det er liksom litt høyt, jeg må være veldig sikker på meg selv og hesten før vi debuterer der!
Det er viktig å holde seg på det nivået en er til man føler seg helt klar og sikker for neste høyde Rir en inn på banen med lav selvtilitt fordi en føler seg usikker på høyden, går det sjeldent bra!

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 28/07/2006 00:59:24 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/07/2006 :  10:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Bustetrollet:
Var det på en treningsøkt, eller flere?

Opprinnelig postet av MelanieogSandra

Fler! 3 økter hadde vi først og fremst. Med innblandet terrengridning og naturhinder.

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  10:59:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Det er jo forskjellig hva hester tåler. Noen tåler og fyke inn hinder gang etter gang mens andre tåler ikke et riv en gang. Min ponni er en mellomting. Hun har føket inn i noen hinder, men det har gått greit Kun en gang hun ble litt skremt og det var da hun fannt ut at hun skulle ta en oxer stillestående, men det varte kun i en dag. Men jeg vil ikke gå får fort fram og det er mest får min egen del. Vet ikke helt hva som var poenget med dette inlegget, men men...
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

MelanieogSandra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  11:07:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMelanieogSandra  Send %s1% en ICQ meldingMelanieogSandra  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMelanieogSandra  Svar med kopi av melding
Svalgårds-Cheri:
Vriket jo (for meg) som en veldig fin framgang, og det er jo supert til en traver! Veldig synd at den måtte avlives....:(

Bustetrollet:
da er det jo kjempebra:)

Roxy_gulle:
Ja, noen hester har næmest uknekkelig selvtillit!
(ikke at det er noe poeng i "knekke" den, heller da...)
Som en islandshest ei kusine av meg lånte...
Han trodde han kunne hoppe hva som helst, hehe:)

...uten meg!
Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 28/07/2006 :  11:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Går 60 bra trenger en ikke starte det i 5 år før en tar 80 (satt på spissen;)
Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Følte meg litt truffet der. Heha
Men ja. Mon Cherie kunne ikke gå høyere enn 60 :P Og jeg hadde henne i 5 år. OK, hun hadde nok kanskje klart en 80, men det som var, var at hun var ikke av den typen som selv trakk frem mot hinderne.. :P Startet ikke noe aktivt heller da, bare klubbstevner, og i slutten litt d-stevner som var på stallen, men ikke noe stort.

Vet ikke om den var rettet mot meg, men jeg måtte bare le litt uansett

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.