hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bitt (3delt)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 bitt (3delt)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  20:37:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Hvilke av disse to bitt er det mildeste for hesten?
med kule eller flat i midten?

har hørt mye forskjellig, er derfor usikker...

Klemmer fra Monica

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  20:51:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Om ikke jeg er heelt på bærtur nå, så er det den med avrundet midtdel/kule.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  22:08:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er den med kule i midten ja.Den klyper ikke hesten i tunga eller munnvikene. Jeg rir selv med det på min.
Gå til toppen av siden

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  22:39:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
okei. men et vanlit delt trinse (som passer hesten) er mildere enn et tredelt med flat midtdel?
Klemmer fra Monica Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  22:45:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser for meg helt rund kule vil gi et veldig senterert press på tungen, og derfor være litt skarpere. Selv har jeg tredelt med avrundet midtdel, noe jeg ser for meg er det mildeste.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 07/08/2006 :  17:04:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
3-del mitt er mildere enn 2 delt. pga at et 2 delt har lettere for å klype hesten i kinnet og "dytte" kjøttet på innsiden av munnet mellom tennene, og når da ei nesereim holder tennene samlet slik at hesten ikke kan gape seg unna å bitet seg selv i kinnet. Dette gjelder spessielt hester med mye fylde i kinnene, da spessielt fjordinger og andre tyngre raser. Ble litt vanskelig å forklare, men håper dere skjønner. På min fullblods rir jeg bare med 3 delt.
"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  20:52:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
dette lurte jeg også på,så derfor gikk jeg til innkjøp av begge deler.å jmmen synes ikke hesten minfor det med flat plate i midten var hardest...
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  22:54:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
3-del mitt er mildere enn 2 delt. pga at et 2 delt har lettere for å klype hesten i kinnet og "dytte" kjøttet på innsiden av munnet mellom tennene, og når da ei nesereim holder tennene samlet slik at hesten ikke kan gape seg unna å bitet seg selv i kinnet. Dette gjelder spessielt hester med mye fylde i kinnene, da spessielt fjordinger og andre tyngre raser. Ble litt vanskelig å forklare, men håper dere skjønner. På min fullblods rir jeg bare med 3 delt.

Opprinnelig postet av Lunah

Dette trodde jeg også.Helt til jeg leste i en Hööks-katalog at de tredelte bittene er hardere..Så jeg vet jaggu ikke....
Men et riktig svar hadde vært bra

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  03:05:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det jeg fikk forklart var at det todelte går ofte oppi ganen,så fikk se bilder av skader av dette.en av grunnene til at nesereim ikke akkurat er favoritten min:/
for lukker du igjen hestens munn da,så merker man ikke om hesten gaper fordi den har vondt i munnen.men på det tredelte,så mener jeg dette er mildere..på den måte i hvert fall

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  12:01:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg bruker tredelt på mine fordi jeg innbiller meg at det todelte kan gjøre mer skade i munnen på hesten. Dessuten er mine mye mer fornøyd på tredelt enn todelt.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 10/09/2006 :  16:57:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tredelt er mildere enn todelt da todelte har mindre brytningspunkter og det kan klype. Et tredelt har flere brytningspunkter og kan da ikke klype.
Var i alle fall det jeg fikk fortalt av ei på hestehandelen her nord :)

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2006 :  20:58:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Bruker aldri 2 delt (vanlig trinse) men 3-delt kuleformet, den som er flat i midten kalles for Dr. Bristol og er sterkere enn kulen
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 10/09/2006 :  21:11:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker vanlig tredelt nå, brukte vanlig todelt før men byttet for tredelt er mildere.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  20:54:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lunah

Dette trodde jeg også.Helt til jeg leste i en Hööks-katalog at de tredelte bittene er hardere..Så jeg vet jaggu ikke....
Men et riktig svar hadde vært bra

Opprinnelig postet av belinda1982

Ikke stol på hööks-katalogen!! Det som står der er bare tull!

Tredelt er mildere for hesten. Dette er bl.a. fordi du unngår mye av "nøtteknekker-effekten" av et todelt bitt, og fordi et todelt bitt trykker i ganen på hesten når du drar i det (og ganen er et veldig følsomt sted).
Om det er mildere eller ikke uten plate i midten kommer an på hvilken vei bittet ligger. Hvis det ligger flatt mot hestens tunge er det ikke verre, men om det "skjærer" inn i tunga, dvs ligger skrått mot den, er det mye hardere. Da kalles det et bristolbitt.

Jeg rir bare med tredelt på Lukas, og er veldig fornøyd. Heia tredelt!!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/09/2006 :  03:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et Dr. Bristol bitt vil også legge en svært sentrert trykk på tunga, og kan være ubehagelig ved feil bruk. Dr.Bristol er et sterkere bitt enn to delt, pga større trykk på tunga. Gå til toppen av siden

Ray_og_Moniqe

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  17:26:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man bytter fra to-delt til tre-delt bitt, kan man bruke den samme størrelsen da? Eller blir det noen forskjell? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.