hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye sover hesten? Og ligger den?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hvor mye sover hesten? Og ligger den?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

amayan

Norway

Skrevet - 14/04/2003 :  09:45:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
har nå flere bevis på at hestene ikke nødvendigvis ligger: natten før stevnet, sov hverken min eller en annens hest. null flis i halen osv.. og en annen hest som hadde et teppe over ryggen som ikke var spent fast eller noe, var fremdeles der på morran.

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/04/2003 :  10:49:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ut i fra det jeg har lest her trur jeg at mine hester er noen skikkelige sløvinger. Det er 8 hester på stallen og 6 av dem er mine, de er i en alder fra 1 til 23 år.
Kommer jeg til stallen litt tidligere en vanlig ligger alle og sover og de fleste gidder ikke reise seg opp med det første heller, jeg kan gå inn til dem og klappe dem mens de ligger, først når frokosten kommer reiser alle seg. Det er kjempe koselig å se på trøtte og lykkelige hester.
De tar seg som regel en høneblund ute på beitet om dagen og, særlig om sola skinner, og det er utrolig koselig og se en haug hester ligge strødd om på beitet og sove, noen ganger holder en eller flere av dem vakt, men andre ganger kan alle finne på å sove samtidig der ute på beitet.
Har til og med sett et par av dem gresse mens de ligger.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 14/04/2003 :  12:55:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
har også sett at hestene har ligget og gresset:) og ligget oppi siloen og spist:) hehe... men har kun sett en hest som har ligget når jeg har kommet tidlig.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  10:43:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også en følelse av at hestene her er noen syvsovere... Vi måtte bytte litt om på rutinene i vinter. Hestene måtte få frokosten sin tidlig (ca. 6). Hestene var kjempetrøtte. Den ene hesten snublet og datt ned på knea to morgener. Han orket ikke å løfte på beina, og så ikke hvor han gikk... Dette var kort tid etter beite, så da var de jo vant til å kunne sove når de ville. Hesten min har hatt fullt av flis i man og hale hver morgen i 10-12 år...

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/04/2003 :  06:08:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Av forskning på dette er det kommet fram at en voksen hest sover ca 4 timer dyp søvn i døgnet (Unge hester sover mye mer, eldre kanskje mindre) Disse 4 timene er dyp søvn som foregår i liggende tilstand. Dette er nødvendig for total avslappelse og den dype søvnen. Disse timene foregår IKKE sammenhengende. De blir fordelt utover hele døgnet. Ett kvarter nå og da for å si det sånn. HEsten kan godt ligge nede og slappe av oftere, men dyp utrakt søvn trenger de ikke mer enn ca 4 timer. Så de som tror det, hester sover ikke 8 timer på natta.

Resten av dagen går på å slumre eller rusle etter mat. Noe å tenke på for de som har hester oppstallet stor del av døgnet, og for de som har hest på spilt. Spilthester får på spiltet ikke den søvnen de trenger. Noen er trygge nok til å ta denne ute, men ikke alle.

Jeg har vonst for å tro at enkelte hester ALDRI ligger, da det er denne søvnen som gir fullstendig hvile. Noen gamle hester ligger veldig lite , pga de blir veldig stive av det. Om hesten din ligger lite på boksen kan det godt tenkes han tar det igjen ute i solen på dagen foreksempel :)

Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  09:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppene våre har det aldri hendt seg at jeg har sett har sovet, men føllene derimot sover tungt enten ute eller inne.
En av hoppene våre har aldri hatt føll og hun somver som en stein på lyse dagen, Ligger der å "snorker" og tunga rett ut øynene igjen og hodet gravd ned i sponen. jeg begrenser bruken av spon, fordi at når hesten får for mye spon og den kanskje blir ujevn, så kan hesten få vondt i ryggen,da mener jeg altså MYE!!!! spon! var veterinæren min som sa det og han kommer fra island og har drevet med hest hele livet.

Jeg stoler på han og begrenser sponbruken til 3 triller i gangen, men vi har veldig store bokser så det er ikke så mye d
Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  09:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare for å legge til noe: Vi bruker kameraer i stallen i periodene rundt terminer. DA overvåker vi hele hoppestallen. Både de drektige og de ikke drektige sover. Men dette er FØR føllene kommer ut, etter det ¨så ser vi dem aldri ligge, og vi har forsatt kameraer der da fordi vi liker å følge med på føllenes atferd (normal, unormal osv) Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 21/04/2003 :  05:48:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Nikita har rett, hester ligger aa sover noe av tiden. Da vakter de andre hestene over den. Om du gaar inn i en stall midt paa natta, ser du ALDRI at alle hestene sover samtidig! En hest som ligger er veldig saarbar.

MEn det er akkurat derfor jeg synes spilt er grusomme. hesten faar ikke roort paa seg, hesten faar ikke den dype soovnen den trenger, og den kan ikke engang snu seg. Misshandling sier jeg!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.