hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye sover hesten? Og ligger den?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hvor mye sover hesten? Og ligger den?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nikita

» VIP

Skrevet - 10/01/2003 :  12:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får først fortelle hva jeg har lest (som jeg da går ut i fra er riktig). At hesten sover tungt 2,5 - 3 timer i døgnet. Dette er så tung søvn at de må legge seg ned. ALLE hester! Og at de kan ligge på en side i toppen 20 min, for lungekapasiteten blir mye dårligere når de ligger nede (blir mye press på lungene). Ellers står jo hesten å småsover store delen av døgnet, og da er det et system som gjør at hesten kan stå på beina (leddene "låser" seg). Dette systemet kobler ut når hesten sover tungt og må derfor legge seg.

Har hørt mye oppimellom åra.... At den og den hesten må ha mye flis for den ligger å sover, mens de andre hestene ikke trenger mye flis for de ligger ikke. Jeg har selv vandret inni stallen på tider hestene ikke venter det, og har sett hester ligge nede å sove. Dette er også hester som eierne påstår ikke ligger å sover. I en stall jeg var tidligere var det ei som eide en del hester (hun er voksen og har peiling på hest). Hun påstod bare den ene hesten hennes lå å sov....

Jeg begynner å lure jeg....

Hva har dere hørt? Hvilken oppfatning har dere av dette?
Hva er riktig og hva er galt?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:56:41

Redigert av mix1 den 14/05/2003 17:00:18

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  13:04:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Søkte for morroskyld etter dette på nett. Fikk noen resultater:

Disse sidene gir vel ikke svar på spørmsålet, og antall timer og sånt varierer jo overalt. Men litt morsomt å se hva som egentlig står om dette likevel.

Selv har jeg egentlig ikke tenkt over dette. Da en var liten hørte en alltid at "Hesten står og sover". Men det vet jeg jo at ikke stemmer for mange hester iallfall. Har jo sovet i stallen før, og da lå vel de to hestene nede iallfall en periode mener jeg å huske. Men hvor lenge de sover i dyp søvn, og ikke i dyp søvn, og om alle ligger vet jeg ingenting om.

--
spoff

Redigert av spoff den 10/01/2003 13:04:34
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  19:16:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg har hørt at hestene sover rundt 8 timer i døgnet. noen hester ligger når de sover, andre står, men dette er jo egentlig ikke noe vi vet helt sikkert. må nesten sette opp et kamera da...

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  15:15:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror hester trenger en del søvn. Om våren / høsten går våre hester ofte ute til ti om kvelden. Når jeg da kommer i stallen klokken syv om morgenen er de kjempe groggy. De snubler når jeg leier dem ut, og står å glipper med øynene. Gå til toppen av siden

Tåfta
» VIP

Skrevet - 13/01/2003 :  17:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja hester ligger når de sover men det er variert sovetid fra hest til hest, men det som er felles for alle hester er at de trenger minimum 1 time søvn pr.dag Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  21:30:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det er ikke alle hester som ligger når de sover..

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 15/01/2003 :  11:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du som sier at ikke alle hester ligger å sover...

Har du vært med mange hester et helt døgn?

Det må du jo ha gjort siden du kan si det du sier...
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  12:37:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man ser jo ofte om hestene har ligge, når man forer om morgenen. De er fulle av flis, særlig i halen. De kan ha våte flekker (piss) på lår og mage. Om det er få hester på stallen, kan man høre hvem hester som reiser seg når man kommer. Ofte står de å strekker seg som sirkushester (meg bakbeina rett opp og frambeina forover på en måte...) når de akkurat har reist seg. Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:17:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
nei, jeg har ikke vært i stallen døgnet rundt nei, men det her har jeg har hørt av andre folk også, som kan en del, dessuten ser jeg det på hesten og boksen.

en hest i stallen har vært her i snart et år. han har aldri ligget i boksen sin.

Redigert av amayan den 18/01/2003 09:24:00
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:31:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvis hesten ikke legger seg og sover noen gang, kan det være fordi den har lite flis/dårlig underlag i boksen?
Hos meg står det hester i aldre fra 1-18 år, og alle ligger og sover minst en gang i døgnet.
Gå til toppen av siden

lulla

» VIP

Skrevet - 19/01/2003 :  11:52:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener at de fleste hester ligger om natten.. jeg har selv døynet an i stallen,da må jeg inrømme at hesten sto HELE natten(og den hadde bra flis),men det har vell kanskje litt med at jeg var der. det er nesten alltid iallefall 1 av hestene som er våken,at det er en som holder"vakt", jeg tror at en hest sover i 3-5 timer i døynet,men en hest sover aldri HELT så lenge det er ingen som holder vakt. jeg har komt meg inn i stallen uten hestene merket de, og de skulle ikke så mye til før alle var oppe. Gå til toppen av siden

benni

Skrevet - 19/01/2003 :  13:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
fra gammelt av, da hesten var vill og levde i flokk, var det strenge regler til hvordan flokken skulle "gå til sengs". for det første ville lederen aldri legge seg ned da han/hun skulle advare de andre om eventuelle rovdyr. også andre hester i flokken, ofte konkurrerende hingster, la seg ikke ned da de ikke følte seg trygg nok i fellesskapet. jeg har hatt ulike hester i flere år, og de er blitt flyttet på, solgt, vært til berider osv, og det tar alltid et par uker før de legger seg i ny stall. dette tror jeg henger sammen med at de ikke har funnet sin plass i hiererkiet, sjefsstigen, i stallen.
og samme når jeg går inn i stallen i dag, er det alltid en av hestene som står mens de andre sløver i flisa. dette er nok av samme grunn, passe flokken.

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  17:39:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det er i allefall ikke dårlig med flis i stallen vår. vi har fra 10-25 cm flis. (jeg har rundt 15)

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/01/2003 :  23:46:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hestene jeg har hatt har ligget og sovet. Men det er sant at det er sjelden en ser det, merker det stort sett pga. flis i man og hale. Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  14:14:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Vet ikke hvor lenge en hest sover.. Men noen ligger og sover noen ikke!
De er kjempesøte hvis du er i stallen på morningen og de ligger å sover

-Milla
Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  15:13:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
heisann

omtrent alle hester ligger og sover. fordi de er ikke riktig uthvilt før de har lagt seg ned en stund. når de ligger kan de ligge i opptil 4 timer. og de sover tilsammen ca. 8 timer hver natt. men når det er flere hester som står sammen ligger ikke alle på en gang.

fordi hester er som kjent byttedyr, og når de var ville, var ofte rovdyr på jakt om natten. derfor måtte de ha en eller to hester som står vakt, mens de andre ligger. dette instinktet henger igjen enda...

det er også slik heste har utviklet teknikken til å låse kneleddene sammen.

klemz Deftonah...;)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.