hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Betfor eller Speedi-Beet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Betfor eller Speedi-Beet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  12:35:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Ja, hva synes dere? Kenzo begynner desverre å bli litt tynnere igjen, og for å fete han opp igjen skal jeg begynne å gi enten betfor eller speedi-beet. Jeg kan ikke gi mere vanlig kraftfor, da han allerede får 6 liter om dagen. Han får også 10 kg høy. Men jeg vet ikke hva jeg skal velge. Speedi-Beet er vel sunnest, men grunnen til at jeg vurderer betfor er at det var det jeg brukte for å fete han opp da jeg fikk han, og det fungerte kjempebra! Noen synspunkter, eller andre alternativer/forslag?
Kenzo&Buster
Diamantene<3

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  13:10:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Speedi beet og betfôr blir begge deler lite energi på mye volum. Er du redd for for store mengder mat er ikke dette løsningen synes jeg.

6 liter kraft sier forøvrig ikke stort for 1 liter pellets veier mye mer enn 1 liter knust havre ;)

Jeg ville gitt hesten olje, som er mye energi på lite volum. Og så ville jeg gått over hele forplanen og evt erstattet noen av de 6 literene med speedi beet i tillegg til å gi den litt olje.
Gå til toppen av siden

Tommine

Skrevet - 24/07/2006 :  13:13:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann,
Hadde vært fint om du kunne skrevet litt mer om hesten og dens fôring. Hvordan hest er det du har (rase, vekt, hva den brukes til)? Lurer også på hvilket kraftfôr du bruker? Har du tatt analyse av det høyet du har? Det er litt vanskelig å komme med råd om fôring av hesten din basert på de få opplysningen du kommer med her. Det kan tenkes at du kan foreta endringer i den rasjonen som hesten allerede får, og evt. supplere oppå det. Det finnes nå 3 typer betfiber; Felleskjøpet har nå to, pluss SpeediBeet. Kan hjelpe deg med fôring om du kommer med litt flere opplysninger.
-Marte-
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  13:25:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Springborgs Kenzo:
Rase: Dansk Varmblods
Kjønn: Vallak
Høyde: 173 cm
Født: 04.04.1999
Bruksområde: Dressur, hard trening

Forplan:
Morgen: 3 kg høy, 2 liter knust bygg
Middag: 3 kg høy, 2 liter knust bygg, 1/2 liter kli
Kveld: 4 kg høy, 2 liter knust bygg, 1/2 liter betfor (nå), 2 dl solsikkeolje + vitaminer o.l.

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 24/07/2006 13:25:26 Gå til toppen av siden

Tommine

Skrevet - 24/07/2006 :  13:31:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen,
kom over fôrplanen din på et annet forum. Ser at du bruker knust bygg som kraftfôr til hesten din. Jeg har selv skrevet hovedfagoppg innen fôring av hest som avslutning på masterstudiet på Ås. Bygg er den kornsorten som egner seg minst som hestefôr dessverre. Det er den kornsorten som hesten har vanskeligst for å fordøye. I tillegg ser det ut til at du mangler en kilde av proteiner i planen din. Det kan tenkes at hesten din er dekket gjennom høyet, men det vet man ikke uten at det foreligger høyanalyse. Sannsynligvis er den ikke det. Lurer på hva det BH feed complex er for noe? Er det vit/mineral? Hvis ikke mangler også det i planen din. Om man velger å fôre rent må man dessverre sette seg ned og gjøre nøyaktige beregninger (helst ved bruk av fôringsprogram) for å være sikker på at hesten får i seg rett mengde energi, protein og vitamineraler. Tror kanskje jeg ville gjort om litt på hele fôrplanen var jeg deg. Iallefall om hesten ser ut til å tape seg slik den foreligger. Bare si i fra om jeg kan hjelpe.
-Marte-
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  13:36:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
BH Feed Complex = Blue Hors vitaminer, inneholder alle vitaminer og mineraler som hesten trenger.

Ja, hjelp meg gjerne med en forplan! Hva kan jeg bytte ut bygg med som ikke koster meg all verden? Det er klart jeg vil bruke penger på riktig hestefor, men da må jeg også vite at det fungerer.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  13:52:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Bygg er tungt fordøyelig. Havre er bedre kornsort å fôre med. generelt vil jeg si at har man ikke interessen eller muligheten til å sette seg skikkelig inn i fôring er det langt greiere å bruke ferdigfôr.

Må forresten legge til at jeg har prøvd utenlandske vitamin/mineralblandinger i min fôrplan og det kræsjet veldig. Norske blandinger er ment for norske forhold og kompenserer for de manglene vi har i vårt jordsmonn. Jeg prøvde virkelig mange ulike typer inn i mitt program men ingen passet så bra som Champion PLUSS i min fôrplan (som kun var rene produkter).

Gå til toppen av siden

Tommine

Skrevet - 24/07/2006 :  13:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt ærlig tror jeg at jeg ville laget meg en så enkel fôrplan som mulig. Da basert på ferdigfôr fra FK, Norgesfôr el.l. Da slipper du å måtte ha avanserte tabeller og dataprogrammer å forholde deg til hver gang du skal gjøre en endring i planen din. Skal se om jeg ikke får tid til å sette opp en plan for deg denne uka :). Nå vet ikke jeg hvordan innholdet i denne BH miksen din er. Det er som oftes smartere å bruke tilskudd som er beregnet ut fra det fôret (merke fôr) det er ment å supplere. Som f.eks FK har Champion Pluss som supplerer alle deres fôrtyper. Da skal jeg prøve og lage en fôrplan som tar utgangspunkt i 10 kg høy av middles kvalitet til deg. Har du FK eller Norgesfôr i nærheten av der du bor?
Mvh Marte :)
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  14:03:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jada, FK er rett borti veien her, og annet kan nok også skaffes ganske lett
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  14:54:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Nå har jeg nesten bestemt meg for å bytte ut all byggen, eller hvertfall en god del, med en eller annen type Eggersmannfor, det blir nok Classic Mix, Natur Müsli og/eller Equi DeLuxe. Grunnen til at jeg velger Eggersmann, er at mange på stallen forer med det, og det fungerer godt på alle sammen.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  16:04:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Men kan ikke hesten din få fri tillgang på høy?10 kg er jo ikke sååå allverden mye mat...Så lenge den spiser godt,ser jeg ikke noe problem med det...
www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  17:03:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jo, men hvordan skal jeg få til det? Det blir foret tre ganger om dagen, ikke mer. Det hjelper jo lite når jeg er der max tre timer om dagen i skolesemesteret..
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  17:37:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde droppet kli og gitt olje. Funket bra for meg. Med Champion Gull la Lopke på seg. Bruker idag hestamix (utenom beitesesong)
Eggersmann er jo ikke dårlig. Hva med å kun gi det med høy og litt olje. Vitamintilskudd burde være unødvendig med fullfor. KAnskje kan gi en motsatt effekt med for mye av noen stoffer.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  11:01:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Nå er det bestemt, jeg skal bestille Classic Mix fra Eggersmann. Jeg kommer nok antageligvis til å fortsette med olje til Kenzo har lagt på seg en del, og halvere mengden vitaminer. Han skal også få Speedi-Beet.
Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 26/07/2006 11:01:49 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  11:24:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Spiser han opp alt høyet om natten? Du kan jo prøve å gi han mere da, så slipper du å fôre flere ganger enn du gjør nå. Ellers vil jeg anbefale Eggersmann Vital/Senior til hester som trenger å fôres opp. Du kan jo ev. gi Classic Mix etterpå. Et annet fôr som har hatt svært god effekt på hester som er vanskelige å fôre er Eggersmann Struktur Equichamp. Har flere venninner som bruker det og det fungerer supert. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  12:11:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Ja, han spiser opp alt. Han får nå 4 kg om kvelden. Han er ikke kjempetynn, men jeg vil gjerne ha noen flere kilo på han. Derfor kommer jeg til å prøve Classic Mix, olje og Speedi-Beet.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.