hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvite,gråe sår der salen ligger..hjelp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 hvite,gråe sår der salen ligger..hjelp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  14:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
hesten min har fått grå,hvite sår etter der saln har ligget..saln ska pass,akkurat som den ligger å gnikker når jeg rir..

det skje med alle salan æ har prøvd.
noen som har vært borti noe lignende..?

og en ting til..:D

Når hesten er bitt sikkelig varm i muskulasjon så begynner han å dra oversiden av bakhovan etter seg..ser helt rart ut, han har nettopp begynt me dette. noen som har vært borti sånn me sine hesta?

Håper noen kan hjelpe meg.

MVH Hilde

Lopke

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  14:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Salen passer ikke. Slutt å ri med den og få en saltilpasser til å se på hesten.

at hesten beveger seg rart kan ha noe med at det gjør vondt å ha deg på ryggen med en feil tilpasset sal.
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  14:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei salen ska passe..den har blitt tilpasset til hestn,siden det er ganske vanskelig å finne en sal som passer til denne hesten.

fins det ikke noe man kan legge under salen, saueskinnpad ska visst vær bra mot gnagsår..eller?
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  14:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei salen ska passe..den har blitt tilpasset til hestn,siden det er ganske vanskelig å finne en sal som passer til denne hesten.

fins det ikke noe man kan legge under salen, saueskinnpad ska visst vær bra mot gnagsår..eller?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  14:45:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Salen passer ikke, punktum finale. Hvite hår kommer gjerne av trykk (så vidt jeg vet). Legg for all del ikke pad under salen.

Du sier jo gangsår selv, da bør det jo ringe en bjelle om at salen ikke er bra for hesten ;-)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  14:51:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Men, siden du sier det er vanskelig å finne sal til hesten; fikk hesten gnagsår etter han begynte med den salen han har nå? Eller har han gått med andre saler som ikke passer før, og fått hvite hår av det? Kan jo være at det er de forrige salene han har fått gnagsår av og at salen nå passer (med mindre han har fått nye av den altså).
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  14:52:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kjenner til denne hesten, sto på stallen her før. Den salen han har er det jo en stund siden ble tilpasset, godt over et år siden, og jeg vil tro at Cal har forandret ryggmusklene sine en del siden den gang. Som de andre sier, en sal som lager merker og hvite hår, passer ikke.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  15:11:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
ja salen passer ikke helt klart.. men det fins også noe som heter gellpad eller noe sånt for hester med "kronglete" rygg men det hjelper ikke når salen ikke passer
en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  15:38:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Salen passer ikke, punktum finale. Hvite hår kommer gjerne av trykk (så vidt jeg vet). Legg for all del ikke pad under salen.

Du sier jo gangsår selv, da bør det jo ringe en bjelle om at salen ikke er bra for hesten ;-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

hm, æ har kanske forklart litt feil..e ikke så flink å forklare. d e ikke akkurat gangsår, d e mer der under salen..noe hår e slitt bort..akkurat som saln ligger å gnukker. han har hvite sår på manken etter saln men det e fra andre saler. ikke denne salen.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  15:41:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
For all del ikke putt på en pad! Det vil gjøre vondt verre!
Hvis det er lenge siden salen er tilpasset er det nok stor sjanse for at den ikke passer lengre.

Therese
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  15:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men, siden du sier det er vanskelig å finne sal til hesten; fikk hesten gnagsår etter han begynte med den salen han har nå? Eller har han gått med andre saler som ikke passer før, og fått hvite hår av det? Kan jo være at det er de forrige salene han har fått gnagsår av og at salen nå passer (med mindre han har fått nye av den altså).

Opprinnelig postet av Eva V

Eva: nei han har ikke fått gnagsår av den salen han har nu!! det e fra andre sala.
mulig æ har forklart litt feil, d kan egentlig ikke kalles gnagsår det han har fått på ryggen..det ser ut som litt av pelsen som er under salen er slitt vekk. forje eieren brukte en pad under til han fikk mer ryggmuskler så tok ho den bort.
kan jo nevne at han lett får gnagsår av alt, dekken,hodelag og grime og nu saln..
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  15:51:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
nei men de vite merkene får du ikke bort:( det kommer til og vere der hele tiden... men der håret er borte kommer nok til og komme hår tilbake skal du se;)
en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  16:24:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Salen passer nok ikke om det fortsatt gjør vondt, ryggen til hesten forandrer seg gjennom åra, og man sie rjo at man max skal ha en sal i fem år og det bste er å bytte etter et par år spesiellt når hesten er i vokse fase, eller skal trenes opp. Putter du en pad under vil salen bli enda trangere. det er viktig å være klar over at en dårlig sal kan ødelegge hestens rygg. FOR ALLTID. så dette er ikke noe å skyve under en dør. Om de hvite hårene er sltasje vil de gå vekk, har det blitt sår der vil det alltid være hvite hår. Du bør kontakte dyrlegen og høre hva du skal smøre på der hvor pelsen er borte. VVi måtte smøre på noe p vår kaldblods da pelsen ble borte og han fikk skikkelig sår! Ta vare på ryggen til hesten din. Kjenn etter gjennom salen, legg fronten mot bakken mønstre den se om stoppingen er lik på begge siden, legg salen på ryggen uten noe under ikke stram gjorten, skyv så hånden din med flaten mot hesten kjenn etter om presset er likt gjennom hele salen, fra front langs ned mot kappene, bakover over ryggpputene. Se etter om det er luft i luftekanalen, både når hesten rører på seg og står, se om salen ligger riktig på manken, ikke bare når hesten henger med hodet og du saler på, beveg den. Den perfekte sal skal kunne sitte på hesten i alle gangarter uten at di skal behøve å stramme (teoretisk) Plasserer du salen riktig, salen skal nemlig ikke ligge ret over manken som mange tror, den skal ofte skyves lenger bak enn hv vi tror er riktig.! dette ble masse bla bla!
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  22:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm, takker for alle svar..fikk nu noe å tenke på. ja det e nu en stund sia salen vart tilpasset, ble vel tilpasset i fjor august og fra da til nu har ikke hesten blitt sotte i noe slaks trening. hvertfall ikke i hard dressur o.l . mest pga sal problemma.

Ska ta å gå gjennom salen imorra.

Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  17:28:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hesten til venninnen min fikk hvite hår på ryggen, det kom av at salen trykka. De kjøpte ny (bomløs) sal, og nå er de hvite hårene borte :)

Og nei, det virker ikke som om salen passer nei... =(

Haoli <3
Redigert av - Liselotte den 28/07/2006 17:29:44 Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  10:37:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
For å si det sånn.. Jeg kjøpte en sal til den forrige hesten min, som jeg hadde kun en mnd.
Så tok jeg den på den nye hesten, Og han var så ujevn, og endel tynnere enn den forrige.
La på en tykk pad og ringte en utdannet salmaker.
Han så på salen, vel og merke uten at jeg satt i den fordi hesten hadde fått kiropraktorbehandling. men alikevel. salen kom dagen etterpå og den så ut til å passe med spent gjord.
satt meg på, og salen lå like mye nede på.
Han skulle gjøre om på den litt til, og bruke en spesialpad som heiste den litt foran fordi hesten var mye høyere bak.
Endte med hvite hår og trykkskadekul.. som nå er borte, men de hvite hårene vil alltid være der.

Og når man ikke kan stole på fagfolk.. da blir jeg redd.
Etter det prøvde vi saler fra en hestebutikk. Og butikkeieren kom og så for oss.. hun var faktisk flinkere. Mye flinkere

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.