hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å flette manen rett opp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Å flette manen rett opp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  21:44:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Noen som aner hvordan man får knopper til å stå rett opp? mange har de halvveis på siden og slikt.
Men jeg vil gjerne ha de rett opp

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  22:16:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Pass på at fletta ligger rett opp også når du fletter den, Slik at fletta i utgangspunktet stikker rett opp. Så ruller du den bare sammen, og passer på at den fremdeles stikker rett opp. Om du synes det er vanskelig, kan det være at det er enklere med tape, men personlig er jeg lite tilhenger av bruk av tape i flettene, men det er en smaksak..

Hvorfor ønsker du forresten at flettene står rett opp? Vet mange ønsker det dersom hesten har smal hals, for å få halsen til å se kraftigere ut. Om dette er din hensikt kan du også vurdere å flette med større fletter, og løsere fletter, dette vil også gi noe av den samme effekten. Få fletter gjør lang hals kortere også, så du bør vurdere dette opp mot det. Har hesten i utgangspunktet kort hals, bør du kanskje ikke minske antallet fletter.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  01:29:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hesten er den jeg har som visningsbilde,
Middellang hals. Litt kraftig, ikke så veldig. Middels antar jeg.
Synes d bare er så teit med knopper som står skrått ut til siden. den enkleste måten liksom
Vil ha de rett opp, fordi jeg synes det er finest. Og vil tro hans hals vi se kraftigere ut.
Han har ganske tynn man, så tykke fletter er ikke tingen. det vil bare få halsen til å se kortere og mindre ut.

Mellomstore-til små fletter rett opp. Eller sydd på siden. bare i knopper som ligger tett inntil.
skal finne bilder jeg

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 27/07/2006 :  16:39:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sliter også med å få fine knopper, så jeg har gitt opp..
Ingen som har noen gode tips da?

Jeg fletter ca 1-2 cm breie fletter, ruller de sammen, og fester de i en dott (på samme måten jeg fester håret mitt når jeg bare pakker det inn i en ball på huet). Resultatet på hesten er fletter som står til alle kanter med løse hårtuster her og der, og som regel detter ut før jeg i det hele tatt blir ferdig med oppvarmingen..
Hvor lang tid bruker dere på å flette disse vakre dott-flettene?
Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 30/07/2006 :  13:55:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg fletter hesten min, passer jeg på at jeg har ca. en time å gjøre det på. Jeg fletter alt på èn side, den han har mest man på.

Kopi av melding:
Ingen som har noen gode tips da?

For å få "fine" knopper (ikke at mine blir verdens penestehaha.), bretter jeg fremfor å rulle. Pleier å ha ca. 10cm lang man, og ikke så veldig tykke fletter. (Blir vanskelig å få dem jevne, siden han har 1000 ganger tykkere man bak ørene enn han har lenger nede på halsen) Men ja. Jeg bretter først enden av fletten inn i strikken, slik at endehårene ikke stikker rett ut, men er samlet i en "klump". Så bretter jeg fletten en gang (5 cm lang), og så en gang til (ca 2,5cm), og så setter jeg strikken midt på fletta. (Ca. på 1cm-1.5cm punktet). Hesten min har svart man, og jeg bruker svarte strikker på oppdelingen og på enden av fletten, og en hvit strikk for å holde hver klump sammen.
Dårlig forklart, så jeg prøver meg som kunstner:

(^Ja det ser merkelig ut..xD Men det synes ikke når det er en svart man, på en hest, iallefall Og jeg har funnet at slike fletter sitter på litt lengre enn andre jeg har prøvd meg på.)
Jeg gidder ikke flette for hvert stevne, bare når det er "feil og stil", for da får man 1 ekstrapoeng Håper dette var til hjelp for noen.

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3
Redigert av - MonCherie den 30/07/2006 21:18:15 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  22:03:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Har aldri fått noen ekstra poeng får fletter, men det er best får og temme den viltre manen hennes. Bare bretter opp jeg xP Har ikke svarte strikke får øyeblikket så da blir det hvite
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  22:30:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ruller bare når jeg syr. Når jeg fester med strikker "bretter" jeg slik MonCherie viser (fin tegning), men jeg har ikke strikk i "rota". Bare i enden, og rundt den endelige dotten liksom.

De tkan være fint å bruke hårspray for å unngå at for mange hårdusker stikker ut.

MonCherie

Skrevet - 30/07/2006 :  22:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
^ Uuh, du er flink som kan sy fletter :O:D Det hadde nok bare blitt rot hvis jeg hadde gjort det. Tørr ikke prøve, hehe..

Kopi av melding:
Har aldri fått noen ekstra poeng får fletter
Opprinnelig postet av Roxy_Gulle

Tja, jeg vet ikke helt om jeg heller har fått poeng konkret på det, men mange sier man for et pluss på punkt 1.Presentasjon. ;)

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3
Redigert av - MonCherie den 30/07/2006 22:56:41 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  23:41:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
^ Uuh, du er flink som kan sy fletter :O:D Det hadde nok bare blitt rot hvis jeg hadde gjort det. Tørr ikke prøve, hehe..

<klipp>

Opprinnelig postet av MonCherie

Det er ikke så vanskelig som jeg trodde.. Og øvelse gjør mester Du trenger bare litt ekstra tid, og tålmodighet, så fungerer det bra. Resultatet har vært litt opp og ned, men en av de gangene jeg følte jeg virkelig fikk det til, ble det slik. Ganske ok (synes jeg selv iallfall..).

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  23:48:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

<klipp>

Opprinnelig postet av MonCherie

Det er ikke så vanskelig som jeg trodde.. Og øvelse gjør mester Du trenger bare litt ekstra tid, og tålmodighet, så fungerer det bra. Resultatet har vært litt opp og ned, men en av de gangene jeg følte jeg virkelig fikk det til, ble det slik. Ganske ok (synes jeg selv iallfall..).

Opprinnelig postet av spoff

Fine fletter, men hva med luggen?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  00:29:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Fine fletter, men hva med luggen?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Jeg leste i en bok at dersom hesten ikke blir betydelig finere med flettet lugg, så skal luggen være uflettet Jeg leste også at man alltid skulle ha 7 fletter, og der traff vi.. Vi har hatt 10-13 tidligere, så her måtte jeg tynne endel..

Kilde: "Hestehold i praksis" av Mats Mellberg.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  00:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he overtro og sånt er vanskelig å komme utenom
Jeg flettet for ei som måtte ha tretten fletter fordi hun hadde gjort det så bra en gang hesten hadde nettopp tretten fletter.

Jeg har faktisk hørt at man aldri skal ha oddetall og hvis man da ikke er sikker på om luggen regnes med eller ikke ja da...

Lugg er ikke enkelt fordi det er nesten bestandig slike fine "fjoner" rundt omkring. Eneste som kan rette på det er uvasket lugg, masse flettegele e.l. og sydde fletter

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  07:39:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Luggen på min "flettekandidat" blir ganske bra når den flettes, men samtidig er luggen også veldig fin uflettet, den er ganske fyldig og fin lengde på. Både fin å flette, og fin å ha løs.. Så siden boka sa at man skal ha den løs om det er fint, så ble den løs denne gang. Men jeg har egentlig pleid å flette den.. Men nå følger vi boka med sære fletteregler

Hanniball

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  13:01:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Utrolig flotte fletter,Spoff!!
Jeg fletter som MonCheri jeg da.
Jeg har blitt riktig dyktig,og fletter før hvert stevne!!=D Hesten min kler det utrolig godt,også synes jeg det er moro når han er så fin!
Det begynte jo med at jeg ville ha ektra poeng i feil og stil da=P Man får det av å ha fletter.

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.