hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kandarbitt..følger det med bitt??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Kandarbitt..følger det med bitt??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  14:48:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg fikk en anbefaling om at et slik bitt kunne gi et annet trykk i hestens gane, som kunne gjøre at hesten ble mer oppfordret til å holde tunga inne. Ja, jeg kjenner til tungefeilsbitt med plate, eller påsetting av smokk, men dette er for det første "ulovlige" bitt ( i dressursammenheng iallfall), og løser heller ikke tungeproblemer for hester som går ut med tunga, uten å ta tunga over bittet. Ok, nå er faktisk det omtalte bittet her også ulovlig, men det er et helt annen type bitt likevel, og har kanskje effekt på hester med tungeproblemer hvor tunga ligger under bittet, men ut av munnen.

Jeg har ikke erfaring med dette bittet, men har hørt at det kan være en løsning. Som dere sier legges jo trykket i munnen på en annen måte, og jeg lurer fremdeles på om noen har erfaringer på om dette kan ha virkning på hester med tungeproblemer.

PS: Når det gjelder hva som er lov i dressur vil "kulebittet" ikke være lov, da det ikke kan anses å være "av metall eller stiv plast". Eventuelt som "uleddet trinsebitt i gummi" (som er lov kun for ponni).

Det andre bittet som omtales her er i metall, men er tredelt i eggbittmodell. Det har vært omtalt her før, og etter kontakt med rytterforbundet fant man vel ut at eggbitt todelt modell er lov, men ikke tredelt i eggbittmodell. Vanlig tredelt med "løse" ringer er lov.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 24/07/2006 14:56:11 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  17:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff bær over med uvitende gamle damer (-; men hvorfor er ikke 3-delt eggbitt lov kontra løse? Jeg lurer slik på forskjellen på virkningen, hadde du vært en engel å forklart meg?
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

sandrapizi

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  17:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk korak...snillt sagt... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  17:47:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Er du helt sikker på at RS Dynamic fra Sprenger ikke er lov i dressur???
Det er 100% ikke et tungefeilsbitt.

Det er et helt alm tredelt muffebitt men anatomisk utformet til å ligge bedre i munnen på hesten. Det kan da ikke være noen ulempe?? Det har og 45% vinkel så det ikke kan få nøtteknekker effekt, hvilket heller ikke er noen ulempe??

Redigert av - Lopke den 24/07/2006 17:59:18 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  17:55:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tredelt eggbitt er lov. Jeg og stusset på dette, og sendte mail til NRYF.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  22:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, er det ikke lov å ri med det bittet med gummikule? De som har laget det er jo kjente dressurryttere, og det er vel liten vits å lage noe man ikke får brukt? Hvis ikke reglene er annerledes mtp. bitt i utlandet da.

Redigert for å legge til at bittet er godkjent av FEI, regner med at det da er for konkurransebruk.

Redigert av - Kristine-Ibrahim den 24/07/2006 22:47:19 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  23:11:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ut fra vedlegget i dressurreglementet med hvilke bitt som er lov og inne ville jeg ikke vært sikker på om tredelt eggbitt eller kulebittet var lov. Kulebittet ville jeg faktisk antatt at ikke var lov uten tvil (det er laget av både metall og plast, ikke enten eller, som er spesifisert i reglementet). Om man mot formodning rir med et slikt bitt, og har så god erfaring at man ønsker å fortsette med det, ville jeg sendt en mail. Slik at du iallfall har en brekeftelse skriftlig dersom dommern skulle stusse på bittet.

Reglementet i Norge henger nok litt etter FEI, så det som er lov i følge FEI er ikke nødvendigvis lov under NRYF. Men NRYF ønsker å tilrettelegge sitt reglement, men de henger litt etter.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 24/07/2006 23:16:34 Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  23:32:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg gjør det jeg ;-) Kjedelig å bli diskvalifisert pga. feil bitt også. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  23:45:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Som jeg skrev så har jeg mailet til NRYF og spurt ganske tydelig om det var lov med tredelt eggbitt. Kan finne frem svaret jeg fikk også om du vil.

Edit for å legge til:

Dette var svaret jeg fikk fra Torunn Knævelsrud i NRYF:
Kombinasjoner av de avbildete bitt er tillatt der ikke annet er spesielt
presisert. Faste ringer er derfor tillatt på alle varianter av tillatt
munnstykke for trinse.

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 24/07/2006 23:50:30 Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  08:46:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder sprengerbittet med gummikule er dette lov. Har sjekket det opp med Torunn Knævelsrud i fjor, og det kan er starte med. Det er i henhold til reglementet lov å ri med gummibekledd bitt. Står ingenting om at hele bittet må være bekledd med gummi.

Til Kristy: Spurte du spesielt om RS Dynamic? Har lyst til å kjøpe det, men gidder ikke å kjøpe et bitt om det ikke kan startes med.

Mvh Hanne.
Redigert av - Hanne_N den 25/07/2006 08:47:30 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  10:36:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hrf! Veldig til kjempestørrelse på disse bittene da...12 cm minste? Hva med oss som har litt mindre modell hest? Fås de i mindre?
(Gummikulebittet napper litt i nysgjerrigheten min...)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  12:07:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hrf! Veldig til kjempestørrelse på disse bittene da...12 cm minste? Hva med oss som har litt mindre modell hest? Fås de i mindre?
(Gummikulebittet napper litt i nysgjerrigheten min...)

Opprinnelig postet av Kurre

Jeg mener at det skal gå an å bestille mindre. Tror de snakket om dette på vår alles kjære Buke. :-) Men ikke 100% sikker da.

Jeg liker også de mullenmouth-bittene (de som er bøyde). Hmhm.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  13:24:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager Amicelli. Men jeg regner med det er lov, det er jo ikke så stor forskjell på det og vanlig tredelt.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  13:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristy: Takk for svar. Har tidligere sendt mail til NRYF om akkurat dette bittet og ikke fått svar. Derfor jeg lurte.
Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

eva.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  09:15:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideeva.  Svar med kopi av melding
sandrapizi:
Prøvd med strikk?!
Det begynnte jeg med og tar den fram innimellom fortsatt.
Så oppgradrte jeg til glidetøyler etterhvert.
Veldig fornøyd
Går også ann å kjøpe Gouge,aldri prøvd det jeg.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.