hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skriv din forplan!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 skriv din forplan!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  22:01:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Nå om sommeren får Lukas (en gang om dagen):

2 liter champion komplett
2-3 hvitløksfedd
litt soyaolje

Han er en 9 år gammel kaldblods, 158cm, blir ridd ca en time hver dag. trenger å legge på seg litt

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  22:08:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Casper er nå halt så han blir ikke brukt og derfor kan jeg ikke gi han kraftfor for vil ikke ha sur stråle heller..

Enten så tolker jeg feil, eller så er det noe jeg aldri har hørt om før (eller så tar trådstarter feil..), men kan en hest få sur stråle av fôret? Jeg trodde sur stråle kom av underlaget hesten stod på, og ikke gjennom fôret? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Opprinnelig postet av Ragnhild E

har hørt at hvis en hest er halt og må sta inne nesten hele dagen så burde han ikke få havre eller noen slags kraftfor siden det er jo energi og da blir hesten sprek og det er ikke bra og ikke røre på seg da... det kjedde med en i stallen...

en islandshest er en islandshest, en araber er en araber.
sånn er det bare

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  22:16:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Hard Legend: Hva har det med sur stråle å gjøre? At en hest med bokshvile ikke bør få så mye kraftfôr sier seg selv, men hvor kommer sur stråle inn i bildet med kraftfôrmengde? Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  22:29:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Casper er nå halt så han blir ikke brukt og derfor kan jeg ikke gi han kraftfor for vil ikke ha sur stråle heller..

Enten så tolker jeg feil, eller så er det noe jeg aldri har hørt om før (eller så tar trådstarter feil..), men kan en hest få sur stråle av fôret? Jeg trodde sur stråle kom av underlaget hesten stod på, og ikke gjennom fôret? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

har hørt at hvis en hest er halt og må sta inne nesten hele dagen så burde han ikke få havre eller noen slags kraftfor siden det er jo energi og da blir hesten sprek og det er ikke bra og ikke røre på seg da... det kjedde med en i stallen...

sånn er det bare

Opprinnelig postet av hard_legend

Men har fortsatt ingen ting med om hesten får kraftfor å gjøre,om den får sur stråle...
Dette hang vel ikke på greip i det hele tatt egentlig??

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/07/2006 :  22:39:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

casper er en ponni på 1.46 gasnke kraftig og
litt for sjukk så må slankes litt
..

2 epler
1 banan
en halv komm plusstilskudd
ca 1 spiseskje salt
litt under 1 teskje kalk
en spiseskje ølgjær

2 kg høy kveld og morgen og dag også men husker ikke hvor mye han skulle ha morgen og dag:S

i tilegg har Casper saltstein i boksen

Hvis hesten er tykk, hvorfor gir du epler og bananer?
Det er iallefall noe jeg hadde gitt om jeg skulle slanke hesten..

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  23:32:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Svarer jeg selv om jeg også synes det første innlegget var litt merkelig..

Begge hestene er i full trening og starter stevner jevnlig..

Chicco er 8 år gammel halvblods vallak. Tung i typen. 180 i manken

Chicco sin forplan:

Morgen : 3 l havre
3 kg høy

Middag : 2 kg høy

Kveld : 3l havre
4 kg høy
vitaminer og hvitløk

Gazdraw er 4 år gammel halvblods, lett type. 165 i manken
Forplan for Gazdraw

Morgen: 1,5 l sport
2 kg høy

Middag : 2 kg høy

Kvelds : 1,5 l sport
5 kg høy
hvitløk

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  23:48:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

..

2 epler
1 banan
ca 1 spiseskje salt
litt under 1 teskje kalk
en spiseskje ølgjær

2 kg høy kveld og morgen og dag også men husker ikke hvor mye han skulle ha morgen og dag:S

Opprinnelig postet av Bustetrollet

fordii HAN IKKE kan få kraftfor!! han skal ikke slankes før han kke er halt men vil ikke fete han opp mer og hva tror du ..er det lissom lurt og gi kraftfor til en hest som står og er alltid veldig sprek?? nei

sånn er det bare!

sånn er det bare
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  23:49:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

sånn er det bare

Men har fortsatt ingen ting med om hesten får kraftfor å gjøre,om den får sur stråle...
Dette hang vel ikke på greip i det hele tatt egentlig??

Opprinnelig postet av Hanniball

pga at dte har kjedd med en i stallen.. vi ikke la det kje med casper også vettu-- casper og den hesten som har sur stråle skal til bjerke på mandag og behandles..

sånn er det bare
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  00:08:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Utrolig at en hest må til bjerke å behandles for sur stråle synes jeg... Det er noe en smed og en god eier lett behandler sammen.

Men du har fortsatt ikke forklart sammenhengen mellom mye kraftfôr + boks = sur stråle
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  00:11:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

..

2 epler
1 banan
ca 1 spiseskje salt
litt under 1 teskje kalk
en spiseskje ølgjær

fordii HAN IKKE kan få kraftfor!! han skal ikke slankes før han kke er halt men vil ikke fete han opp mer og hva tror du ..er det lissom lurt og gi kraftfor til en hest som står og er alltid veldig sprek?? nei

sånn er det bare!

Ikke det at jeg skjønte så mye av dette, men hesten behøver ikke få gulrøtter og bananer (som faktisk er fetende) selv om han ikke får kraftfôr? Bustetrollet sier jo ikke noe om at du skal gi han kraftfôr heller, hun sier bare at bananer og gulrøtter ikke er lurt å gi om du skal slanke hesten.

Og du kommer ikke langt med å bli sinna her på forumet. Prøv heller og forklar på en rolig og god måte, så forstår vi deg bedre, og er mer vennlig innstilte på å hjelpe deg. Det er ikke kult å hjelpe folk som bare bjeffer tilbake.

Og som et lite ekstra ps: Siden jeg har fått "jobben" som skrivefeilretter, så heter det ikke Casper's, det heter Caspers. Vi bruker ikke appostrof på genitivs-s her i Norge.. Dette er det faktisk veldig mange som bommer på, større bedrifter også. Så da vet du det
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  02:22:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Stusset også litt på det første innlegget, men men...
Her er forplanen til min hest, Cheri, dansk varmblods, drøye 165 cm, hard trening, startet sprangstevner. Forplanen variere ganske masse utifra årstid (i beitetiden får hun mindre), og siden jeg forer selv variere jeg ofte mengden utifra treningsmengden. Skal hun ha fri neste dag, så pøser jeg ikke på med havre i morgendagens frokost f.eks;)
Frokost: Høy (har alltid mer igjen fra kveldshøyet)
Ca 1, 5-2 l Champion energi
Ca 1-1, 5 l havre
Div. "pulver-ting", som hvitløk, vit., biotin, salt
+ gulrøtter, epler, brød

Kveld: 1 l betfor etter trening (før kveldsforet)
"Ubegrensa høy" (fyller opp så hun har til neste morgen...)
Ca 1,5-2 l Champion Energi
Ca 1- 1,5 l havre
Div. "pulverting" igjen...+ gulrøtter osv

Nå er det en stund siden hun hadde denne forplanen i.o.m at hun står på beite nå, og får derfor bare et kraftfor-måltid til dagen, så husker ikke nøyaktig hvor mange liter jeg pleide gi, men i gjennomsnitt 3 l kveld og 3 l morgen... Og fri tilgang til høy som sagt! Hun har saltslikkesten også, men den bruker hun ikke:O

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  11:46:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Svalgårds Cheri:

"Skal hun ha fri neste dag, så pøser jeg ikke på med havre i morgendagens frokost"

Jeg antar du mener at på fri dagen gir du ikke så mye havre som vanlig...Men Jeg at det er bedre å gi mindre havre DAGEN FØR fridagen...For hesten tar jo ikke opp foret på null komma niks.Den bruker jo et døgn på det eller noe slikt...Bare et forslag...

Er ikke 100% sikker på om jeg har rett,men blir sikkert rettet på om det er feil=)

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  13:47:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

..

2 epler
1 banan
ca 1 spiseskje salt
litt under 1 teskje kalk
en spiseskje ølgjær

sånn er det bare!

Ikke det at jeg skjønte så mye av dette, men hesten behøver ikke få gulrøtter og bananer (som faktisk er fetende) selv om han ikke får kraftfôr? Bustetrollet sier jo ikke noe om at du skal gi han kraftfôr heller, hun sier bare at bananer og gulrøtter ikke er lurt å gi om du skal slanke hesten.

Og du kommer ikke langt med å bli sinna her på forumet. Prøv heller og forklar på en rolig og god måte, så forstår vi deg bedre, og er mer vennlig innstilte på å hjelpe deg. Det er ikke kult å hjelpe folk som bare bjeffer tilbake.

Og som et lite ekstra ps: Siden jeg har fått "jobben" som skrivefeilretter, så heter det ikke Casper's, det heter Caspers. Vi bruker ikke appostrof på genitivs-s her i Norge.. Dette er det faktisk veldig mange som bommer på, større bedrifter også. Så da vet du det

hehe vet det med den ` morra mi er reporter så.. men jeg snakker litt spanks engelsk norsk hehe er jo i Nicaragua midt i året så... hehe snakker nesten bare spansk med kusina mi sellom hu er norsk og vi er i norge da så øver vi oss så når jeg bestiller noe på en restaurante i norge faller det ut spasnke ting av meg hihi en vane.. jo mente ikke å bjeffe tilbake mem er litt lei av dette nå siden alle sier at jeg har en falsk vip og at de ikke tror på vipen mi såå er bare litt lei men ikke sur da..

jo dyrlegen sa at jeg skulle gi han det så gjør det dyrlegen sa.. dess er det ikke vits i å slanke han nå men ikke få han såå innmari sjukkere med å gi han for mye av det ...

sånn er det bare!

sånn er det bare
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  13:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hard Legend: jeg går ut fra hesten din står på beite ellers om dagen siden du kun har oppført 2 kg køy og litt bananer?

Står hesten på boks er 2 kg høy IKKE NOK!!!
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  13:58:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
nei han står i sykepadock men jeg skrev noe feil der i den første meldinga... men mente han får 2 kg høy kveld.. men jeg husker ikke hva han får morgen og formidag har det på stallen men er litt glemsk;) men han får 2 kg hly kveld
sånn er det bare
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.