hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan reagerer hester på at andre hester dør?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 hvordan reagerer hester på at andre hester dør?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  01:24:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja overskriften sier vel det meste!
Men skjønner de hva som skjer?

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  03:03:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
jeg er fast bestemt på at de skjønner hva som skjer, man ser det på reaksjonene dems hvis en beitekamerat dør på beite f.eks.

En døl jeg var forrytter for før, døde av kolikk. Hesten lå inne i en stall hvor det til vanlig sto oppstalla rundt 15 fjordinger, og disse nekta plent å gå inn i stallen like etter at denne dølahesten døde. Det tok noen dager før hestene villig gikk inn i boksene sine.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  03:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet ikke hvor mye de vet omkring selve døden. Men en hest reagerer vertfall på samme måte om de mister beitekammeraten sin som blir flyttet til annet beite, som når beitekammeraten blir avlivet. Et tap er et tap. Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  09:55:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min ble veldig deppa og slapp og trist da bestekameraten hans ble avlivet. han måtte nødslaktes, og ble leid ut på et sted, ikke langt unna paddocken til hesten min. da den syke kompisen hans kom ut vrinsket han kjempehøyt, men i neste sekund ble kompisen hans skutt. jeg fikk ikke vite at de skulle "ta" hesten på det stedet på forhånd. ellers ville jeg ikke latt han stå å se på! jeg tror nok at han skjønte det som hadde skjedd. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  10:14:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Miss Viola ble forandret da Sonja døde.

Vi leide Sonja ut av stallen, ut på beitet. Der ble hun avlivet. Miss Viola hadde vært borte fra Sonja mange ganger før, men denne gangen klikket det for henne. Først sint og fortvilet, deretter deppa og forsiktig. Miss Viola var før veldig i bakgrunnen, hun stod aldri øverst på rangstigen. Etter dette ble hun litt modigere, så egentlig var det litt positivt for henne.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  10:53:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja.... tenker jeg. Hva da på et ridesenter med mange hester? Alltid noen som selges osv. Når jeg kjøpte Katie hadde hun hest på begge sider av seg i boksene. Først flyttet de to på venstre siden. De var hun begge veldig god venn med, og var mye ute i luftegårg/beite sammen med. Men jeg sår ikke noe spesielt med reaksjons-mønsteret hennes. Noen mnd etter flyttet hesten på høyre siden. Det var nå blitt den nye beite-vennen hennes side de andre flyttet, men heller ikke nå reagerte hun. Har fått nye boks-naboer, og nye beite-venner. Tror hestene reagerer mer om de står på stall med mindre antall hester, feks 2-3 bare.

Det med at hestene ikke vil inn i en stall eller bort til et sted hvor en hest er blitt avlivet, har vel mer med lukten å gjøre. Hesten har jo mye bedre luktesans enn oss, og kjenner sikkert lukten av blod, krutt eller død....

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/07/2006 :  10:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita reagerte på ei dø ku, så da reagererer hun iallefall hvis en hest dør!

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  11:09:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Når en hest døde på beite gikk den andre hesten kun i motsatt ende av gjerdet å beitet helt til vi fikk dratt den døde hesten ut. Hvorfor den ungikk den døde hesten vet jeg ikke, men tipper instinkt. Hesten reagerte helt klart på den døde hesten.
Therese
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  12:26:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg tror de skjønner. For noen år tilbake før jeg fikk meg hest stelte jeg en varmblodstraver med navnet Lady, hun var på beite og falt ned 10 meter fra en slags bro. Hun overlevde utrolig nok. De fikk henne til stallen, hun var hardt skadd men kunne overleve. Men så la hun seg ned for å dø, hun ga opp, noen dager etter, de fikk henne på beina igjen og leide henne utenfor, da de kom utenfor la hun seg ned igjen, rett med stallåpningen. Da hadde hun tydelige smerter og vi bestemte oss for å la henne slippe. Hun ble skutt like utenfor stallen og begravd i en luftegård som ikke ble brukt. Det lå blod der etter henne, de fikk ikke vekk alt. Jeg var helt fra meg da, og red en islandshest på tur, bare for å komme meg vekk derfra, orket ikke være der. Lenge Lenge Lenge etter det ser vi at hestene ser der hun ble skutt, de blir alltid urolig der, de husker.. Man ser det på de at de vet hva som skjedde, de er kloke dyr!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  12:46:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har hatt slakteri i DK. Og ja hester reagerer på blod (lukter) så da må alt vaskes for å få hesten inn.. De merker slikt.

Men at en hest blir tatt fra dem fra beitet for å bli avlivet uten at den andre hesten er til stede, kan jo ikke hesten vite noe om. Da er et tap et tap.

En hest tenker jo ikke, oi nå tok de vennen min fra meg, hun er sikkert blitt avlivet..
Er den borte er den borte, selvom den også er flyttet til en annen rideskole.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  13:12:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
en hest i stallen fikk sikkelig kolikk og ble tatt med til vet høyskolen, men før det la hun seg ned i gangen forann boksen til mamman sin og gav helt opp.

Men etter to dager hos dyrleger så kvikna hu til og kunne dra hjem.
Mamman hennes ble helt fra seg og vrinsket og steppet helt fra hun hørte datteren sin på hengeren.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.