hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det å ri alene på tur.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Det å ri alene på tur.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Chatrine

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2003 :  19:27:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !

Har vært mye snakk om sikkerhet her nå, så hva mener dere om å ri ut alene på tur ? burde man være flere, eller er det sikkert nok alene ?

Jeg rir ikke alene selv, rett å slett fordi jeg er skremt ennå etter et fall for noen år siden. Derfor føler jeg meg tryggere sammen med andre.

Ei veninne red alene på en skogsvei, det var litt sleipt og glatt i kanten men ingen synelig fare. Derfor valgte hun å ri i rolig trav. Plutselig blir alt svart å hun våkner ca 10 min etterpå, liggende på bakken med hesten rett bak seg. Hun red alene å vet ikke hva som kan ha skjedd... Heldigvis gikk alt bra med både henne og hesten.

Så hva syntes dere ? er det trygt ?

Chatrine & Shanin

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2003 :  20:12:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
hei!
eg rir 90 % aleine! har overlevd så lenge=)
har dåtte av og nesten dåtte av, men det alltid min eigen feil...ein prøver jo ikkje og hoppe hinder med fjording og islandshest =) det som kanskje er viktig er at du rir ikkje i galopp hvis du veit at det er nedoverbakke eller masse rare ting i neste sving og du ikkje er sikker på at EG KJENNER DENNE HESTEN GODT NOK.det er viktig å kjenne hesten og vite korleis den reagerer i minst 99% av tilfella. då beit ryttaren sjølv korleis ein skal te seg når hesten er LIVREDD når den skal forbi ein grisefjøs....kastar seg rundt og prøver seg på ulike skremmande ting....eller eit bål i vegkanten, som for øvrig er endå meir skremmande....hesten må stole såpass på deg, og det må du gjere deg fortjent til over tid.
(eg hatar å ri nye hestar...tenker hjeeeelp heile tida når eg sit der, eg anar jo ikkje om hesten knekk i knitta, bråstoppar, spring ut, kastar seg rundt, løfter hovudet og "snorkar" eller ikkje bryr seg om td traktorar og andre skumle ting)

eg syns det er trygt ja, like trygt som med andre.

eg ha islending eg, so ikkje kom her å sai att du ikkje lika hesta med rufsete man å stor mage!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2003 :  20:28:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vil egentlig påstå at det er litt "både og" angående hva som er sikrest når det gjelder turridning. Det finnes fordeler og ulemper med begge deler, men vil nok påstå at det til syvende og sist er mest sikrest å ri sammen noen andre. Nettopp av den grunn du påpeker, at dersom ulykken er ute er det fint å ha noen som kan tilkalle hjelp. De mest alvorlige ulykkene er jo gjerne de hvor du ligger bevistløs i grusen, og da er det ikke greit å være alene.

Fordeler med å ri flere:
  • Hester er flokkdyr, og føler seg ofte tryggere med en eller flere andre hester.
  • Hvis ulykken inntreffer har du noen som kan tilkalle hjelp, og hjelpe den skadede.
  • Sosialt.

Ulemper med å ri flere:
  • Hester er flokkdyr, og en hest kan få en annen hest til å stresse seg opp. Igjen kan begge hestene stresse opp hverandre, og gjøre situasjonen farlig. Vil likevel påstå at hester oftere søker trygghet hos hverandre, enn at de stresser hverandre opp.
  • For uerfarne ryttere kan det virke som press at en tøyer grensene lengre enn hva en selv kanskje føler seg klar for.
  • Ved kapping kan en hest dra med seg de andre.

Det er også viktig å påpeke at om en rir flere hester sammen er det vel så viktig med en god kombinasjon turkamerater. Da mener jeg hester som går godt sammen, og ryttere som ønsker det samme ved turen, og ikke utfordrer hverandres ridning. En tur kan være vel så hyggelig i skritt om en av rytterne føler seg utrygg. Å presse en rytter til noe den ikke vil/mestrer kan fort gjøre en ulykke. Det er også viktig og holde et kontrollerbart tempo. Å kappe over et jorde kan for mange være veldig gøy, men hester er flokkdyr og løper om kapp på instint. Dette kan gi uheldige kosekvenser. Som en sikkerhetsregel kan det også være lurt å legge opp en taktisk rekkefølge basert på rang. Rett og slett for å unngå krangling om lederskapet. Å holde en god kommunikasjon rytterne i mellom er også en selvfølge. Så kommer ingen galopp uventet. Å ri flere på tur vet jeg for noen kan være en måte å utfordre andre. Litt sånn oppførsel jeg kjenner meg igjen i fra jeg og mine venner var mindre. Men det er ikke morsomt å sette i full galopp uten å informere en. Men dette går kanskje mer på voksenhet og folkeskikk, men vil jo kunne være livsfarlig sikkerhetsmessig om folk holder på sånn. Men noen synes av en eller annen grunn dette er gøy. Da er det bedre å ri alene.. Eller allerhelst med noen andre folk med litt respekt for folk.

--
spoff
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2003 :  22:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann.

selv så rir jeg mest på tur sammen med andre, rett og slett fordi det er kjedelig å ri alene. men, det er bra trening for hesten å gå alene på tur en gang iblant. tenk deg en hest som kun har gått på tur sammen med andre hester i mange år, og plutselig så må den på tur alene. tror du den har det gøy? tviler... men det kan også ha vært omvendt. hesten jeg hadde før hadde stått alene i 6 år, så kom den til en stall med 4 andre hester. tror du den var glad i å gå på tur alene da? hun var livredd for at jeg skulle ta henne vekk fra de andre, var nesten umulig å ri på tur alene første tiden. når hun sto alene i trøa så sto hun ved åpningen hele tiden, kom løpende hver gang det kom noen, og omvendt hvis det var bare hun som skulle inn. og nåde den som satte henne inne i en tom stall! trodde jeg skulle bli døv enkelte ganger, så mye bråk fra bare en hest hadde jeg aldri opplevd før.

ok, sporet av litt her, bare understreker viktigheten i å både ri på tur alene og i flokk. og når du rir sammen med andre: ikke ri etter rang. skift litt på hvem som er først. hesten jeg hadde før (hun som ikke taklet å være alene) var mye raskere enn den som alltid gikk først, og hadde ikke den samme korte galloppen som han har, så når de galopperte så travet vi. rett og slett fordi det ikke gikk an å ri henne først, hun nektet å gå frem. og den hesten jeg har nå er det omvendt med: hun kan ikke gå bak noen. hun blir stressa og hard å holde. holdt på å krasje i hesten foran meg en gang fordi jeg ikke klarte å holde henne. og det var bare flaks at jeg ikke fikk meg et spark da, for han er sjef og skal ikke ha noen rett bak seg! nå er hun bedre da, hun er ikke så stressa bak noen lenger, men siden hun er døl og de andre hestene på stallen er fjordinger under ponnigrensa så blir det til at jeg rir først... litt synd det egentlig, skulle ha trent i å være bak i trav og gallopp også...

ja, så sporer vi av igjen... farlig å ri alene? nei, jeg synes ikke det. har alltid med mobil, og når jeg rir alene så gidder jeg som regel ikke å ri langt. rir jeg alene så blir det vel mest i sakte tempo også, slipper å være byrde for andre. og så trener jeg lydighet og øver meg på å få så sakte trav på henne som mulig. traver som oftest hvos vi pleier å galloppere for at hun ikke skal stikke hver gang jeg rir der.

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2003 :  00:36:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir nesten alltid alene, litt trist av og til men men... hehe
Har ikke opplevd å dette av alene på tur med hesten min ennå så veit ikke hva jeg hadde gjort hvis det skulle skjedd noe. Men da jeg datt av hesten jeg passer da jeg var alene på tur, bare hoppet jeg på igjen og rei hjem, og stelte sårene da jeg kom tilbake...
Tror det er "trygt" å ri på tur alene selv om det kan være litt skummelt hvis man skulle dette av og slå seg veldig ille...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/11/2003 :  21:34:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det koseligste og sikreste er å ri sammen med en annen person, som jeg kommer godt overens med, på en annen hest, som passer sammen med min hest. To andre hester går også bra hvis de går godt sammen med min hest. Hvis jeg ikke får til det, rir jeg heller alene, enn sammen med hester og ryttere som jeg vet stresser opp min hest.

Enkelt og greit :).

Redigert av eligj den 09/11/2003 21:35:54
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/11/2003 :  02:22:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det er ikke noe sikkert svar på dette å ri alene,eller flere på tur og hva som er tryggest.Det avhenger jo av hvilken situasjon man skulle havne opp i,og hvorfor det skjedde.

Personlig har jeg opplevd mange flere "episoder",på tur sammen med andre,enn da jeg har ridd alene.Årsakene til dette er nok kanskje mange,men jeg tror jeg er mer oppmerksom som rytter når jeg er alene på tur.

Nå i de senere år,rir jeg helst alene når jeg er på "tur",og det er fordi at stort sett trener jeg på ett eller annet,og da slipper jeg ta hensyn til andre når det gjelder tempo,terreng og hvor lenge man skal ri.(En liten skrittetur tar jeg gjerne med andre da,ellers blir det kjedelig.)

I tilegg skaper man et sterkere bånd med hesten sin alene, enn at den har "heste-kompisen sin" å støtte seg på i "farlige situasjoner".Da må den stole på deg som dens leder,og dermed får du et MYE bedre samspill med hesten din i andre situasjoner også,som garantert kommer til nytte en gang..

Ellers MÅÅÅ det da ikke være enten/eller,varier litt da vel! TRYGT, å ri er det vel aldri uansett,gi og med at det er et flukt-dyr vi sitter på...
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  15:14:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Det hender at jeg rir aleine, men som oftest ilag med andre!! Det er det som er tryggest og kjekkest seff!! Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  21:02:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg rir veldig mye alene.
Spesielt nå som det kun er to hester på stallen, og to ryttere. Og jeg er den som rir på tur oftest (siden jeg er der oftest )

Jeg har opplevd mye "utrygt" når jeg har ridd sammen med andre. F.eks at ponnien jeg rir alltid skal tøffe seg, og kan løpe skikklig ut og dra med seg andre hester.
Men jeg har også falt av ponnien utallige ganger når jeg har ridd alene. Heldigvis har jeg ikke skadet meg og fått fanget ponnien raskt inn igjen!

Jeg tror at hvis man skal ri på tur sammen med noen, er det veldig lurt å ri sammen med kompisen til hesten, da vil ofte ikke hestene tøffe seg så fælt. (Sånn er det iallefall med Colombus).

Hvis man rir alene- ta med deg mobil (sett den på stille eller lydløs eller noe) og la andre vite hvor du skal!

Ha en fin ridetur!

Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  21:03:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg rir ofte alene på tur. Har aldri hatt problemer med det, problemene dukker helst opp når jeg rir med andre. Turområdet er rett utfor stallen, så går fortere å ri alene, rir ofte ikke så lenge heller, sånn mellom 20-60 min, mest for å gi hesten avveksling fra baneriding. Hvis jeg skal på sikkelig "tur" er det så klart kosligere å ri med folk. Skulle jeg falt av å skadet meg vis jeg rir alene, vet jeg at hesten løper rett hjem og der fins det ansvarlige voksne mennesker som kan dra ut å leite. Uansett har jeg alti med meg mobiltelefon når jeg rir på tur.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  13:02:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Rir ofte på tur alene, hvis det ikke er andre å ri sammen med. Liker jo helst å ri sammen med noen, er jo kjedelig å ri alene hele tiden. Men har aldri hatt problemer når jeg rir alene, jeg har en trygg, lydig og vedlig stødig hest, og som frem til nå aldri er blitt skremt, det kommer nok av at jeg er såpass trygg, og hesten stoler på meg i alle situasjoner, men selv den snilleste hest kan jo en eller annen gang bli skremt, så det gjelder å alltid være oppmerksom.

Men de gangene hester virkelig blir skremte, er det som regel fordi de kjenner at rytter er redd (det klarer vi ikke å skjule for hesten), og føler seg derfor ikke trygg der lenger, og flykter (har merket det selv på min hest, at hvis jeg er skeptisk til noe, så blir hun med en gang mer stressa).

Et råd er jo å alltid ta med mobil når man rir alene (har ihvertfall jeg fått streng beskjed om av mamma), man vet jo aldri hva som kan skje, samme hvor snill hesten er, andre ting enn at hesten blir skremt kan jo også skje.
Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  13:09:04  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Rir for det meste på tur alene, rett og slett fordi at vi bor litt "avsides" til og det er ikke så mange andre ridehester eller folk med hester som jeg kjenner rundt stallen. Dvs. det er mye hest, men kjenner ikke folka da.. Det er to hester på stallen hos oss nå, men den andre kom for ei uka sia, og skal skoes nå så vi kan ri med begge i lag.

Men ihvertfall, jeg har ingen spesielle dårlige erfaringer med å ri alene på tur. Har alltid med mobil o.l. i tilfelle det skulle skje noe! Men så klart, det er utrolig mye gøyere å ri på tur i lag med andre

"I find it kind of funny..
I find it kind of sad..
When the dreams in wich I'm dying, are the best I ever had..."
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  19:45:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Jeg rir for det meste sammen med andre, men det er egentlig fordi det er mye mer koselig Hender oxo at jeg rir alene, og det kan faktisk være mer sikkert, fordi når jeg er på tur med andre blir det masse kapping + løping og da blir hestene nesten umulig å stoppe, mens når man rir på tur alene har man mye mer kontrol... Vanskelig å si hva som er mest trykt
~Camilla~ Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  20:12:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen å ri sammen med så det blir mest alene Dessuten er hesten så stressa sammen med andre at det er ikke så veldig artig når vi må sloss Ingenting med ridning er trygt det må alle sammen være klar over, men turridning er kanskje enda en større risiko

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  21:51:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
hei :)
syns faktisk det er mest gøy å ri alene
det er selfølgelig koselig å ri sammen med andre.... men når jeg rir alene kan jeg bestemme tempo, litt mere hvor jeg skal gå, hvor langt, å hesten blir konsentrert og det blir jeg også.
hesten min har vansker med kort gallop og de fleste andre på stallen har kort, da blir det mere plag å gallopere,for hesten "min" "må" være bakerst å de andre hestene er ikke så gla i hun....

klemmer fra oss

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:37:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hei;)
Liker mest å ri med andre jeg, selvom jeg også har ridd alene noen få ganger. Må tenke litt sikkerhet... Det synes jeg er kjempe viktig å tenke på! Hvis man detter av og hesten løper ut når du rir alene og IKKE har mobil med deg. Hva gjør man da? Og hvis det er langt fra stallen.
Nei, liker best å ri med andre jeg...

=D Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.02 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.