hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Dressurtime" på nett...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 "Dressurtime" på nett...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  23:20:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva er en barokkride-trener, og hvorfor vet en slik trener dette bedre enn alle andre? Jeg tror mye av hva hesten uttrykker kommer via kroppsspråk, og misnøye kan f.eks. uttrykkes ved at hesten slår med halen. Jeg har likeledes sett hester hvor halen har pendlet fra side til side som et tegn på dyp konsentrasjon, absolutt ingenting med spenthet å gjøre. Slik hesten løfter haler på bildet det her vises til vil jeg på ingen måte si at det kommer av spenthet. Som dommer skal man undres på dersom en hest slår mye med halen, men da ser man på dette som et tegn på irritasjon, spenthet ser man på andre måter.

Jeg tok dessverre ikke noe særlig bilder fra NM i dressur i år, men tok ganske mange i fjor. Litt morro å se at hele Norgeseliten i dressur rir spente hester etter denne definisjonen Bedøm gjerne selv, se her. Jaja..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  08:35:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
En barokkridetrener instruerer i barokkridning.
Og dessuten er ikke hun den eneste som mener det. Fant et ekspertsvar fra Jakob Kielland på hest.no som mener det samme:

http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=35156&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=10

Syns selv at det høres ganske logisk ut når haleroten og halevirvlene er enden av hestens ryggrad. Når den løftes, så strammes det i ovelinjen.

Da jeg kommenterte bildene i denne tråden, Og sa at det går an å dytte ned halen forsiktig med en pisk eller pinne, er ikke det noe værre enn at jeg ber hesten om å slappe av.

Det er opp til enhver enkelt å tro hva de vil, men når to gode trenere mener det samme, velger jeg å tro på det jeg også.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  08:45:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ang haleføringen, så kommer det ann på hvordan hestene er skapt fra naturens side. Jeg kan ikke fatte at en trener kan si at alle hester som løfter på halen er anspente?? Det var en trener innen barokkridning? Nå vet ikke jeg hvordan andre "barokk" raser er skapt, men en korrekt bygd P.R.E. skal ha halen tett inntil kroppen hele tiden, også under trening. Halen er lavt ansatt. Mulig dette også gjelder andre barokke raser, som f eks frieseren.
Men jeg har sjelden (eller aldri) sett en ridehest som er skapt på samme måten, og på de fleste av disse er det normalt at de holder halen litt opp og ut fra kroppen (vanskelig å forklare dette). Å pirke disse på halen for at de skal "slappe mer av"?
heh, nei det tror jeg ikke noe på gitt
Lykke til med ridningen Linda!

Opprinnelig postet av Irene A

Da vil jeg bare si deg at jeg har aldri noen gang nevnt at det gjelder alle hester. Jeg har kun kommentert Linda sin hest. Det syns godt på det ene bildet at den går og spenner seg. Det har funket for meg, og var kun et lite tips fra min side. Hva andre velger å tro og gjøre er ikke min business, og det er heller ikke det denne tråden handler om.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  09:49:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klikk>

Det er opp til enhver enkelt å tro hva de vil, men når to gode trenere mener det samme, velger jeg å tro på det jeg også.

Opprinnelig postet av AinaVj

Gode trenere er en diskusjonssak, men kan ikke uttale meg om den ukjente barokkridetrenern da

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  11:15:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ang haleføringen, så kommer det ann på hvordan hestene er skapt fra naturens side. Jeg kan ikke fatte at en trener kan si at alle hester som løfter på halen er anspente?? Det var en trener innen barokkridning? Nå vet ikke jeg hvordan andre "barokk" raser er skapt, men en korrekt bygd P.R.E. skal ha halen tett inntil kroppen hele tiden, også under trening. Halen er lavt ansatt. Mulig dette også gjelder andre barokke raser, som f eks frieseren.
Opprinnelig postet av Irene A

Helt enig..
Frieseren har lavt halefeste og løfter ikke halen på samme måte som araberen f.eks. Lopke står med en araber på beite, og araberen har halen i været uansett.. Alltid.. når vi skritter, når vi galopperer osv.. Frieseren gjør det normalt ikke. Nå har Lopke og sikkert 20 ganger så tjukk hale som araberen og er mye tyngre. Araberen klarer å vrenge halerota bak på ryggen.. det klarer ikke min..

Så jeg tror det har litt med hvilken type hest vi snakker om. Tror ikke jeg ville pirke på halen får å legge den ned under ridning. Dessuten er det forskjell på løft og pisking med hale (irritasjon) De fleste klarer vel å se forskjell..

Og så er det jo også forskjell på å være anspent og være oppløftet.
(negativ og positiv tilstand)
Gå til toppen av siden

Frida-Elvis

» VIP

Skrevet - 08/10/2006 :  17:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg e jo enig,god ide!!! Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 10/10/2006 :  21:57:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
det eneste som slår meg når jeg leser denne tråder er hvor utrolig krasse mange er. stakkers jente ser heldigvis ikke ut som om hun er skremt bort for livet.. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.