hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Dressurtime" på nett...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 "Dressurtime" på nett...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

+Falco+

» VIP

Skrevet - 02/09/2006 :  14:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra at du har funnet et bitt som passer

Forstår veldig godt hvordan du har det. Rir en døl som legger seg veldig på bittet og "drar" på vanlig trinse. Har inntrykk av at det er slik hesten din også blir (på trinsebittet)? Jeg rei en stund på stangbitt, men følte ikke at han tok støtte på bittet, og følte det ble litt "feil" å ri på et så sterkt bitt på en unghest. Derfor rir jeg nå på stangbitt med 2 tøyler, altså en tøyle i den nederste ringen, og en i den øverste der det ikke blir noe stangeffekt. Rir hovedsakelig på trinsebittringen. Denne "kombinasjonen" fungerer han kjempe bra på

Noen hester er slik at det er veldig vanskelig å finne et bitt de går bra på. Har også ridd en hest som ble veldig tung på 3-delt trinsebitt. Gikk ikke noe bra på det i det hele tatt. La liksom hele vekta si på bittet, og det nyttet ikke med mer sjenkel heller (gikk bare fortere, og hesten ble enda "flatere"). Måtte jobbe noe sinnsykt for å få ham litt i sammen, og da syns jeg det er bedre å ri med små hjelpere på et sterkere bitt, en å sitte å "dra" på et mildt bitt der hesten ikke går bra i det hele tatt. Har funnet to bitt han går veldig bra på; pelham og rett trinsebitt.

Pelham er jo et veldig sterkt bitt, så vil du ha tips til mildere bitt han kanskje går like bra på, anbefaler jeg D-bitt

Må legge til at for at hesten skal jobbe i riktig form må den først og fremst være sterk nok til det
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2006 :  20:34:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pelham på øverste ring er ikke akkurat noe sterkt bitt. Det er veldig lite stangeffekt i det. jeg håper du rir på to tøyler?
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

+Falco+

» VIP

Skrevet - 03/09/2006 :  16:30:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det var til meg, mente jeg selvfølgelig pelham med 2 tøyler når jeg sa at det var et sterkt bitt. Kom ikke på at det går ann å ri med kun en tøyle på den øverste ringen. For meg er det mest sannsynlig at folk heller rir på trinse, 3-delt el. i så fall. *Litt treig i oppfattelsen* Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/09/2006 :  15:24:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Ofte når hester "drar" til seg bittet, kan det være at de ikke er sterke nok til å bære seg selv. De har en dårlig muskulatur i bakparten, og legger seg derfor veldig ofte på framparten. En annen måte man kan se det på, er at hesten ikke tråkker bakbena godt nok under seg. Resultatet blir at det er du som bærer hesten. For å trene opp bakparten på en hest, må du la den få lov til å gå med hode ned og med nesa fram.

For å kommentere de to første bildene....overkroppen din har en veldig lodrett og fin holdning Linda.....Hesten løfter nakken godt, med nesa litt fram. Bra!!!

Litt ris: Du har stolsits. Prøv å ikke sitte rett på sitteknokene dine, men litt foran.

-sett deg bittelitt lenger fram i salen. Du må ha mye lengre stigbøyler eller uten stigbøyler. Eller så tror jeg også at det er salen.

Ellers så ser jeg at det bittet du bruker ligger i en helt feil vinkel. Du holder hodet hans opp, og han går med et konstant press på nakken.
Og han har en ALT for dårlig samling med bakbena. Han må lære seg å få dem bedre under magen. I hvertfall i trav. Det ser ut som om nakken bare er "knekt".

Også ser jeg at hesten løfter litt på halen. Det betyr at hesten går og spenner seg. Du må jobbe med å få halen ned. Til det kan du bruke en pisk/pinne og dytte litt forsiktig på halen. Kan garantere deg at merker en liten forskjell.

Godt at du er klar over sitsen din, men husk at sitsen har mye å si for hesten, og det er mest hesten som må jobbes med her.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Optigbørs Suzett

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2006 :  00:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Også ser jeg at hesten løfter litt på halen. Det betyr at hesten går og spenner seg. Du må jobbe med å få halen ned. Til det kan du bruke en pisk/pinne og dytte litt forsiktig på halen. Kan garantere deg at merker en liten forskjell.

Hæ?? Hvis hesten pisker med halen, ja så betyr det at den ikke slapper helt av. Men å pirke på halen med en pinne/pisk, skal det få hesten til å slappe mer av? Det tror jeg ikke noe på egentlig, det er vel mer sjangs for at du bare skremmer hesten ved å gjøre dette!!!

Mvh Sofie

-en virkelig god trener lytter når hesten hvisker, og hvisker selv tilbake-
Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  23:50:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
jaja... jeg har skjønt det nå liksom... hehe. Her er noen bilder fra "nå" tiden... så får dere se om det er blitt noen forbedringer hehe.

Det er dårlig bilde, men det var det eneste jeg hadde som er ganske nytt hehe.

mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  11:35:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hæ?? Hvis hesten pisker med halen, ja så betyr det at den ikke slapper helt av. Men å pirke på halen med en pinne/pisk, skal det få hesten til å slappe mer av? Det tror jeg ikke noe på egentlig, det er vel mer sjangs for at du bare skremmer hesten ved å gjøre dette!!!

Opprinnelig postet av Optigbørs Suzett

Enig...

Og øfter ikke hesten halen for at den trives?

Selv har jeg jo Araber, og hun går aldri med halen ned. Hørte en gang et ordtak om at om en Araber ikke løftet halen var den ikke lykkelig.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/09/2006 :  13:23:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ofte når hester "drar" til seg bittet, kan det være at de ikke er sterke nok til å bære seg selv. De har en dårlig muskulatur i bakparten, og legger seg derfor veldig ofte på framparten. En annen måte man kan se det på, er at hesten ikke tråkker bakbena godt nok under seg. Resultatet blir at det er du som bærer hesten. For å trene opp bakparten på en hest, må du la den få lov til å gå med hode ned og med nesa fram.

For å kommentere de to første bildene....overkroppen din har en veldig lodrett og fin holdning Linda.....Hesten løfter nakken godt, med nesa litt fram. Bra!!!

Litt ris: Du har stolsits. Prøv å ikke sitte rett på sitteknokene dine, men litt foran.

-sett deg bittelitt lenger fram i salen. Du må ha mye lengre stigbøyler eller uten stigbøyler. Eller så tror jeg også at det er salen.

Ellers så ser jeg at det bittet du bruker ligger i en helt feil vinkel. Du holder hodet hans opp, og han går med et konstant press på nakken.
Og han har en ALT for dårlig samling med bakbena. Han må lære seg å få dem bedre under magen. I hvertfall i trav. Det ser ut som om nakken bare er "knekt".

Godt at du er klar over sitsen din, men husk at sitsen har mye å si for hesten, og det er mest hesten som må jobbes med her.

Opprinnelig postet av AinaVj

Må bare kommentere et par ting:

Enig i det som blir sagt, at du er rett men det er kun foran på magen. Husk å ikke bli svai ryggen... Du må bære deg likt både foran og bak.

Sitteknokene skal sittes på, ikke dyttes foran. Men det hun sikkert mener er at du skal sitte mer fremover men det er ikke lett så lenge bekkenet og låret er plassert der de er pr bilde. Prøv å kjenn på å sitte på skambenet ogå... da vil du få en tre-punktsits og dersom bekkenet og låret blir strukket i riktig stilling bakover så vil sittebenet rotere fremover og havne i riktig position.

Jeg tror ikke du trenger mye lenger stigbøyler men kanskje ett hakk...men å sitte mer midt i salen vil hjelpe og salen ser helt nytteløs ut slik jeg kan se. Den må du få gort noe med før hesten din får problemer... Men det er vridningen av låret og bekken igjen som gjør at du havner slik.

Hesten kan lære seg å tråkke bedre under seg ja...men det er rytters sits som blokkerer hestenes bevegelser som gjør at hesten ikke klarer å aktiviere bakbena mer. Sal og sits først så kan du be han om å jobbe...

Det med halen var en teori som var aldeles ny for meg og løsningen på den teorien vil jeg ikke anbefale.... Noen hester har høy bæring av halen under ridning, det kan like gjerne være konsentrasjon. Men om det er spenninger så løser ikke det seg med at den blir tvunget ned.. Og grunnen til at hesten evt spenner seg er igjen pga rytters sits, sal og kanskje bitt...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 21/09/2006 13:26:13 Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  05:22:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Har aldri opplevd at en hest har blitt mer skremt av det. Min erfaring er en hest med bedre framdrift. Og om det ikke funker når man rir, er det bedre å begynne på bakken med å lære hesten til å slappe av.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  05:26:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Enig...

Og øfter ikke hesten halen for at den trives?

Selv har jeg jo Araber, og hun går aldri med halen ned. Hørte en gang et ordtak om at om en Araber ikke løftet halen var den ikke lykkelig.

Opprinnelig postet av Roxira

Arabere har færre lendvirvler enn andre hester, og vil derfor løfte halen for å holde balansen. Det ordtaket ville jeg heller tro at kan gjelde en araber i full gallopp over jordet el. noe sånt.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  00:35:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Skulle nesten vært tatt opp i et eget emne dette med haleføringen, hadde vært artig å høre andres synspunkter og erfaringer med det.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  20:06:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Sant nok. Ulike meninger om det. Men det lærte jeg faktisk av en barokkride-trener.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  14:28:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Har ikke fått lest alle innleggene, men syns mange var vel skarpe i begynnelsen. Det er vel ingen vits i å hogge etter folk fordi de rir med noe annet enn trinsebitt? Man skriver jo inn her for å lære

Ang haleføringen, så kommer det ann på hvordan hestene er skapt fra naturens side. Jeg kan ikke fatte at en trener kan si at alle hester som løfter på halen er anspente?? Det var en trener innen barokkridning? Nå vet ikke jeg hvordan andre "barokk" raser er skapt, men en korrekt bygd P.R.E. skal ha halen tett inntil kroppen hele tiden, også under trening. Halen er lavt ansatt. Mulig dette også gjelder andre barokke raser, som f eks frieseren.
Men jeg har sjelden (eller aldri) sett en ridehest som er skapt på samme måten, og på de fleste av disse er det normalt at de holder halen litt opp og ut fra kroppen (vanskelig å forklare dette). Å pirke disse på halen for at de skal "slappe mer av"?
heh, nei det tror jeg ikke noe på gitt
Lykke til med ridningen Linda!

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  19:01:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det så skulle være at hesten løfter halen fordi den er anspent så er det bedre å jobbe vekk grunnen til at hesten blir anspent istedefor å skjule signalene hesten gir.
Men jeg har igrunn ikke så stor tro på det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  21:57:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis det så skulle være at hesten løfter halen fordi den er anspent så er det bedre å jobbe vekk grunnen til at hesten blir anspent istedefor å skjule signalene hesten gir.
Men jeg har igrunn ikke så stor tro på det.

Opprinnelig postet av lucky june

Som tidligere nevnt, ville jeg derfor ha startet fra bakken.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.