hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ødelegger jeg sprang hest med og lære den piaff?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Ødelegger jeg sprang hest med og lære den piaff?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-={Aardal}=-

» VIP

Norway
Innlegg: 38

Skrevet - 07/11/2003 :  17:08:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Har en ``Sprang`` hest , eller som jeg har tenkt til og satse mest på sprang.Men jeg liker oxo og ri dressur , så lurte på om man ødelegger hesten på et vis viss man lærer den piaff??

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 07/11/2003 :  17:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke tro at piaff i seg selv ødelegger en spranghest. Men siden det er en spranghest så vil jeg anta at hesten ikke er så veldig utviklet i dressur (iallfall ikke på et nivå som gjør at den nå er klar for piaff). Da må jeg for å være helt ærlig si at jeg synes kanskje du har noe høye mål for hva du vil lære hesten. Mulig hesten er veldig flott, og går bytter lett, viker lett for sjenkel og alt det der. Da kan du kanskje begynne med piaff dersom du av en eller annen grunn mener det er riktig. Men jeg vil tro at hesten sånnsett ikke er klar for det på den måten at hadde den vært klar for piaff hadde den neppe vært spranghest.

Du må nesten fortelle litt mer om hvordan hesten er fra før, og hva den kan. For meg vil jeg tro at det er langt viktigere å ha en hest som er lett bøyelig og godt gjennomridd på begge sider, enkel å vende, enkel å bytte galopp på dersom den skal benyttes som spranghest. Er den det? For det er jo ting som er viktigere for en spranghest vil nå jeg mene.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Innlegg: 350

Skrevet - 11/11/2003 :  17:26:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du kan lære hesten piaffe kommer jo mye ann på hvor sterk muskelatur den har,og hvor sterk den er i selvbæring,og hvor langt den har kommet i grunndressuren.Hvordan hesten er bygget,mht halsen og bena,det finnes jo mange hester som ikke har de rette forutsettningene for at piaffen skal komme lett.
En annen ting som spiller inn er hvor høye ambisjoner du har i sprang.
Jeg personlig ville ikke konsentrert meg om å jobbe i så høy samlingsgrad som i piaffe på en hest jeg hadde ambisjoner om i høye sprangklasser.Men snakker vi om en middels hest som jeg ser på som en mer allrounder kan man jo legge listen høyere innen dressur.
Uansett hvis du bestemmer deg for å lære/trene din spranghest i piaffe vil det være veldig viktig med løsgjørende arbeide etterpå så ikke du får en låst hest (som man ser hos noen dressurhester) som har muskelatur og spenninger som vil hemme hesten i sprangtreningen.Hvis du bestemmer deg for ikke å jobbe med den i piaffe,kan du jo lære den å trampe på stedet,som er en øvelse man bruker når man lærer inn piaffen.Det krever mindre styrke,selvbæring og samlingsgrad.

For å få et mer presist svar må du nok fortelle litt mer om hestens alder,grunndressur,selvbæring,hvordan bena og halsen er ansatt og hvilke ambisjoner du har for den i sprang.
Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway
Innlegg: 38

Skrevet - 15/11/2003 :  14:47:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Takk for svar!!
Jeg hadde vel ikke akkuratt direkte tenk og lære henne det , men hadde vært morsomt og løre henne pasage og piaffen er jo det grunnleggene for pasagen og vis mann lærer hesten pasage har man ingen skansje og lære den piaff (det blir veldig vannskelig)
Jeg har ikke fått bugd henne opp ordentelig enda med kan gå på tøylene,galoppskjenkelen,skritt til galopp,bakbartsvendinger,har gått stor trav med henne skal lære henne skjenkelvikninger men har ikke kommet så langt enda hun bærer seg på bade store og små volter i galoppen på venstre og høyre.
Det som jeg hadde i ``tankene``var og ri pasage med henne.
Hun hopper 110cm enkelt og har veldig lyst og drive mer med sprangen hun er 7 år og x-traver.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 16/11/2003 :  19:34:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt passage og piaffplanene på hylla. Hesten din er først og fremst ikke klar for noe av dette, og vil ikke være det på veldig lenge heller (om den noen gang skulle bli klar for det). Siden du bruker hesten i sprang ville jeg heller jobbet med å få hesten bedre gjennomridd i "vanlig bakkearbeid". Kanskje lære den bytter etterhvert. Dette er jo ting du vil ha bruk for på sprangbanen også.

Piaff og passage er svært krevende øvelser. Ikke bare krever det mye av rytter å ri dette eller lære, men hesten må også være svært sterk og ris i høyeste samlingsgrad.

--
spoff
Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway
Innlegg: 38

Skrevet - 17/11/2003 :  17:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Takk for svar;o)
Ja , nå skal jeg jo ikke ha denne hesten i mange år så det er vel ikke noe og tenke på lenger......
Men takk for svar;o)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.