hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bandasjer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Bandasjer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  20:38:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
Dette er kanskje ikke riktig sted å putte denne.. men pytt pytt:P hehe

Det er en ting jeg har gåt og grublet over. Når man setter på stallbandasjer o.l har man bandasjeunderlag.... men går det ann å trene/ri uten belegg under bandasjen?

mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  21:46:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Klassiske ridebandasjer er elastiske og det MÅ brukes underlag for å hindre skadelig trykk på sener. Det finnes dog noen bandasjer som ikke krever underlag, men disse har fleece innerst, og elastikk lengre ut. Såvidt jeg vet er det ingen god ide å trene med stallbandasjer.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  22:46:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vet at folk bruker vanlige elsatiske bandasjer, uten underlag, men det vanligste er å kombinere disse med en form for underlag. Om man ikke benytter underlag finnes det også varianter med fleece på innerste del av ruller, eller annet "polstret" materiale innerst som lar seg bruke. Eller er det heller ikke uvanlig å bruke hel fleecebandasje uten underlag, også ved riding, selv om disse oftest brukes som stallbandasje. Stallbandasjer, iallfall de i strikket type, blir ofte for lange og tykke til at jeg synes de er noe særlig hensiktsmessige å bruke til trening.

Selv bruker jeg vanlige elastiske bandasjer med underlag, eller bandasjer med fleece innerst, og elastistsitet ytterst og da uten underlag.

PS: Bandasjer må ikke settes på for stramt. Faren med å bruke bandasjer uten underlag er at presset blir større, om du faktisk skulle legge bandasjene for stramt. Men en godt lagt bandasje, skal ikke gjøre skade når du ikke har underlag heller.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  10:25:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
Jeg mente ikke at man skal ri med stallbandasjer hvis det var det dere trodde. Men takk for tips:)
mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  23:05:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg bruker underlag under ALLE bandasjer, uansett om de har fleece innerst som "underlag". Det synes jeg ikke at holder. Jeg rir gjerne med fleecebandasjer, men da altså med underlag.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/07/2006 :  02:02:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - veldig deilig å ha hatt hester som aldri har SETT en bandasje, langt mindre en stryksokk.

Nei, nå lyver jeg - litt - for de gangene vi skulle på stevner eller utstillinger så surret jeg på noen elastiske bandasjer på bakbeina og halene - av REN latskap: For å slippe å vaske "kjørebæsj" når vi kom frem til stevneplassen. Der var det stressende nok, så å slippe å vaske hestene bak - en gang til - var veldig greit, liksom.

Og i min enfoldighet må jeg spørre: Trenger alle de hester jeg ser med all slags bandasjer virkelig dette? Har dere prøvd uten?

Som fysioterapeut vet jeg at enkelte mennesker må ha elastiske støttestrømper på beina, men da er det pga. nedsatt venetilbakestrømning eller hjerteproblemer. Eh - har hester såå mye problemer med dette, eller er det andre medisinske grunner?

Det er sikkert flere enn meg som lurer på dette med bandasjer. Kanskje noen bruker det "bare fordi alle andre bruker det"?
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  02:13:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Når jeg brukte bandasjer så var det med fleece inderst og elsatiske utørst-treningsbandasjer.
Men brukte ikke bandasjer/belegg på min mer en nødvendig, eller bare når jeg følte for det. Følte at det hemmet litt noen ganger..

Men enig der, at er nok mange som bruker belegg/bandasjer bare pgr. av at andre gjør det, å da gjerne pgr. av at det ser fiiint ut-og kanskje noe råååsa også Men di kan også vær til help mange ganger, feks. fyrige hester i padd. Men jeg syns ay dersom man tar på noe på bena bare man skal på en liten skrittetur/leietur så kan man jo like gjerne teipe hele hesten...

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 21/07/2006 02:17:36 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  13:12:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg bruker bandasjer av og til slik at Eikdokka ikke skal fylle så mye i den foten hun har vært skadet i, da med Back On Track underlag

Hvis hun må stå inne en av en eller annen grunn feks..

Therese
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  18:11:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jeg bruker bandasjer og belegg om hverandre.Mest belegg.Jeg gjør det for å forhindre slag,og at han "gnisser" bena mot hverandre.Det er jo lett synelig på beleggene mine at han har bruk for de,for det tar ikke lang tid før de er temlig oppskrapet på innsiden.
Men jeg bruker aldri hele elastiske bandasjer.Jeg bruker enten vanselige ridebandasjer uten noe under,eller equiline bandasjene med fleece underst og elastisk bandasje ytterst.Og JO jeg ser nødvendigheten med det...

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  02:07:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
jeg bruker bandasjer og belegg for jeg vill ikke at han skal gnisse føttene mot hverandre...jeg bruker ikke ofte fleece bandasjer for de skal man egentlig bruke inn og hva er vitsen at en hest får mugg på bena bare fordi den står med bandasjer hele tiden??

Casper Pedro

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  02:17:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Ble litt "ful" - trøndersk for "en smule ondskapsfull" og uttales med laang uuu og tjukk "l", nærmest "rl" - og tenker følgende:
Er det ikke noe "gæli" (trøndersk igjen) når gamper må "kles på" både på bein og kropp, for at de overhodet kan lea på seg? Ja de "kles på" når de står stille i boksen også.

Hva er det med avlen som har gjort at hester slenger beina borti hverandre bare de beveger seg, og skader seg selv?

"Løsningen" er blitt stryksokker og bandasjer - men det tar jo ikke bort problemet....

Takke meg til hester som har "sunne bein", og som ikke trenger slik "beskyttelse" mot seg selv.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  02:51:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er det med avlen som har gjort at hester slenger beina borti hverandre bare de beveger seg, og skader seg selv?

Eller hva er det med bruken? Jeg tror rett og slett ikke det er mulig å ha kommet så langt i avlen at alle individer kan f.eks hoppe en 1,20 bane eller gå i 1,20-1,30 fart i trav uten å være bortpå seg. Det finnes jo ikke naturlig. Jeg anser også belegg og bandasjer som litt "føre var". Å slå på en sene i sprang kan være fatalt. Om hesten slår seg litt innimellom eller en gang hardt i trav kan det faktisk være nok til å få denne hesten til å ikke sleppe seg til skikkelig. Enkelte hester slepper seg mer med en gang de får belegg, de går ikke rundt å "venter på" at det skal smelle. Jeg mener bruken av hest er såpass ekstrem at vi ikke har kunnet avle frem en hest som tåler det enda. I mine øyne kan utrolig mye rettes med skoning også, men får du på 6 brodder på traveren så kan hele teknikken bli forstyrret og det kan føre til at de er bortpå seg. Det skal så himmla lite til. Belegg er en billig forsikring synes jeg, men mange overbruker det. Bandasjer synes jeg enda oftere blir slengt på uten mål og mening. Å lalleloffe rundt i skritt og jogg klarer de aller fleste helt fint uten å skade seg. Noen finner det så fint med rååååsa bandasjer og da så de bare måååå ha det på :p

Ellers er det jo fryktelig mange hester som blir holdt på en slik måte at de klikker i vinkel når de blir satt ut (og da potensielt skader seg). Der Mytti kom fra vet du, der gikk de vanlige hestene ute 2 timer en gang i uka... Da er det ikke så pussig at de kanskje herjer litt og faktisk skader seg når de først er ute. Men for all del, fjerner man årsaken her så trenger man jo i 99 av 100 tilfeller ikke belegg.
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  13:56:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Ingen i stallen bruker underlag under bandasjene. Men vi bruker det kanskje mer fordi det er fint enn for å hjelpe på noen måte. Men hvorfor ikke? Er det virkelig så galt å pynte hesten sin litt med feks. bandasjer? Så lenge man tar godt vare på hesten og rir den ordentlig ser jeg ingen grunn til at litt forfengelighet skulle skade.
Jeg forhørte meg i hestebutikkene og de sa at man ikke trengte underlag under bandasjene, de hadde det faktisk ikke til salgs.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

ClaireMichelle

Sweden

Skrevet - 26/07/2006 :  15:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten kan få trykkskader om du ikke bruker underlag. Bruker bestandig underlag jeg :-) På enkelte bandasjer trenger man ikke underlag da noen kan være 2-delte (Den første delen av bandasjen som ligger nærmest hestebeinet fungerer som underlag).

Jeg bruker bandasjer over natta etter hard trening på begge hestene mine, bruker også treningsbandasjer når vi trener dressur. Bruker ikke bandasjer på dem i luftegården, men bruker belegg.

Æ e flytta til Sverige Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  15:48:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uten underlag på elastikkbandasjer, ødelegger den mer enn den hjelper..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:06:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jeg forstår det med at man MÅ ha underlang under elsatiske bandasjer...jeg bare lurer på om man trenger det under VANLIGE trenings bandasjer?I såfall hvorfor?Hvordan kan hesten få trykk skader av det?
Jeg sier for all del at det er galt å bruke det...Jeg vil bare lære mer jeg.Så om noen kommer med en skikkelig forklaring på dette,tar jeg det selføgleig inn over meg=)

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.