hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mobil og røyk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 mobil og røyk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 08/11/2003 :  01:10:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Siden jeg ikke kan uttale meg siden jeg er ikke-røyker.. Synes dere røykere egentlig at det ser sportslig ut å røyke på hesteryggen? Jeg synes rett og slett ikke det jeg..

Dessuten kan selv den mest rolige hest skvette til. Å da være handicapet med en sigratt eller mobil i hånda ser jeg som unødvendig. Det er faktisk på lang tøyle de fleste ulykker skjer, nettop fordi rytter er så uforberedt, og hendelsen på den måten kommer så fort. Da vil jeg nesten påstå at det er mer sikkert å trave eller ri i sakte galopp på korte røyler med en sigraett eller mobil i hånda. Ikke at heller er noe jeg mener er bra, eller ser kloke ut, men som faktisk vil være mindre skummelt synes jeg.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Chatrine

» VIP

Norway
Innlegg: 46

Skrevet - 08/11/2003 :  02:29:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Jeg tror neppe alle ryttere vil bli sett på som mindre sportslige fordi noen av oss tar en røyk på tur... Er enig i at man må gå frem som et forbilde (er ikke spesielt stolt av å røyke...), jeg ville ikke røyka i ridehus, i nærheten av undervisning, på stevne plassen osv. men når jeg rir tur på min hest, da gjør jeg det ! er vel greit å se forskjell på de som rir aktivt (konkurranser o.l), og de som har det som terapi og avslappning ?

Om det er sportslig å røyke på heste ryggen ? nei... det er det ikke. men dog verre i noen situasjoner enn andre. som f.eks på ridetimen, stevne plassen o.l.....

Chatrine & Shanin
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 08/11/2003 :  08:54:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Føler kanskje du svarer meg litt vel frekt. Mulig du oppfatter meg også litt frekk, så kanskje ikke en heldig kombinasjon å sammenlikne. Vil bare si at det ikke er ønskerlig å henge ut røykere generelt, men at jeg synes hest og røyking overhode ikke har noe med hverandre å gjøre. Det gjelder også mobil, i den grad den ikke kun ligger i lomma som kun vil brukes i et nødtilfelle for å tilkalle hjelp.

chess skrev:
Kopi av melding:

Vi diskuterte ikke om det var sportslig å røyke på hesteryggen,men jeg kan godt svare deg for det.Nei,det gjør det selvfølgelig ikke...
Nå er ikke jeg SÅÅÅ opptatt av at det skal se sporty ut å skritte på lange tøyler i skogen eller grusveien heller..ærlig talt...Dette blir for dumt vel....?


Synes ikke det jeg. At det er dumt å fokusere på dette. Jeg ser på ridning som sport. Om det er når du skritter av, eller er i full trening så er det fortsatt sport for meg. At fotballspillere røyker er også helt ok. Men under en trening enten det er når den holder på som mest intenst eller kun når man tøyer ut synes jeg heller ikke røyk hører hjemme.

chess skrev:
Kopi av melding:

Jeg har heller aldri hørt at de fleste ulykker skjer på lange tøyler i skritt,av det jeg har "hørt" og erfart, er det i flokk med andre,(gjerne yngre og noe uerfarne ryttere,) i fart..


Dette trodde jeg faktisk de fleste hadde erfart selv. Uerfaren eller ikke. Min oppfatning er iallfall at jeg alltid har mest kontroll de gangene hesten hopper til i et kontrollert trav eller en kontrollert galopp, enn når jeg skritter på lang tøyle. Har tidligere hatt noen "morsomme" skritting på lang tøyle fall, og de har vært av en slik art at jeg neppe hadde falt av om de hadde kommet i trav eller galopp, rett og slett fordi en er mer våken i disse gangartene. Om du er like våken, og like klar for å ta ann en situasjon med lange tøyler og en sigarett i hånda så er det jo greit. Men de fleste har nok å ta fatt på med å korte opp tøylene ene og alene. Ikke bare meg, men de fleste jeg vet om iallfall. Mine påstand er forøvrig hentet fra informasjon jeg fikk på sikkerhetskurset under grønt kort. Hun som holdt kurset jobber i NRYF og har sikkert ikke funnet opp påstanden helt av seg selv.

chess skrev:
Kopi av melding:

Ulykker på hesteryggen kan skje når som helst,og hvor som helst-fordi at det er DYR vi omgås,og selv den "stauteste" hest kan hoppe til.Men skal vi tenke slik hele tiden mens vi rir,rir du vel ikke særlig avslappet????????????????????Dette vil jo hesten merke,og hvis du da ikke tør å ri med en hånd i tilfelle det kan skje noe,ja da skjønner jeg at hesten og blir på vakt...


Man kan ri veldig fint og avslappet uten å ta telenfonen på tur. For den sagt skyld la være å tenne seg en sigarett.

chess skrev:
Kopi av melding:

Jeg tror at hvis man skal dra fram spesifikke ting som kan skje når man rir,er det MAAAANGE ting som er verre en en liten "blås" på lange tøyler i skritt,eller en beskjed over mobilen.Det kan jo være like farlig da å snu seg i salen, (og slippe den ene hånda fra tøylen)snakke/rope til den som rir bak,og hvor mange ganger har du vel ikke gjort akkurat det??Ikke ser du forover der du rir,og hesten kan jo bli redd bare av vektforsyvningen den....????


Mye som er verre ja. Som også skal unngås selvfølgelig! I bilen er det f.eks. ikke lov å snakke i mobil uten handsfree. Husk at bilen er et kjøretøy du styrer kun etter ditt hode. Jeg vil på den måten påstå at en hest er et kjøretøy som krever mer oppmerksomhet fra rytter da den også styres etter en hests hode. Og den tenker ganske annerledes enn den som sitter på hesten.

Jeg stuper aldri kråke på hesten! Og er av den oppfatning av at dette også er uansvarlig. På hesten gir jeg all oppmerksomhet til det jeg holder på med, og så får jeg drive annet "fritidssysleri" når jeg har hoppet av. Mest pga sikkerhet, og fordi jeg trives med å sitte på hesten ene og alene, og at det kun er oss to.

chess skrev:
Kopi av melding:

Nei,bruk nå hodet folkens-vi er da forhåpentligvis voksne de fleste av oss dette sikkert gjelder, og derfor synes jeg denne disksujonen blir noe unødvendig,da vi er "store nok nå",til å bestemme dette selv.


Både røyking og mobil har alders-grenser,og de som er noe yngre skjønner nok at det er helt "tragisk" å røyke/skravle i mobilen på hesteryggen, "hvorsomhelst og nårsomhelst...Jeg har pr.dags dato ennå ikke sett dette "problemet" heller...Men det er jo mulig at jeg ikke SER det pga. all røyken som jeg blåser ut, og rundt omkring meg...


Jeg har opplevd 14åringer som tar seg en blås på hesteryggen fordi "de store gjør det". Aldersgrense eller ikke.. Så lenge folk røyker før de er 18 gjør de som de store når de tar denne blåsen. Mobil har vel også 18 år, men hvor mange kjenner ikke noen under 18 som har egen mobil? Vet om veldig mange "yngreårige" som prater i mobil på hesteryggen. De ser ikke på seg selv om erfarne eller uerfarne, og ut i fra det vurderer at "nei, jeg bør ikke røyke/prate i mobil, men ok at alle andre gjør det fordi de er flinkere enn meg". Nå mener jeg ikke at mobil og røyk ikke hører hjemme med hest mest pga av denne grunn, men det er faktisk en "forbildesak" også. Yngreårige er gode arvtagere til de eldres uvaner. Det gjelder mer også.

Jeg har ikke tenkt til å krangle på dette, men synes det er synd at ridning sees på som en dårlig sport fordi så mange røyker. Si hva dere vil, men det er utrolig mange innen hestesporten som røyker. I idrettssammenheng oppfatter jeg dette som veldig usportslig, og at en sport blir oppfattet som usportslig er ikke akkurat så heldig synes nå jeg. Selvfølgelig gjør hver enkelt hva man ønsker, og om dere vil forpeste lungene deres er det faktisk ikke et moment jeg har påpekt som uheldig i denne debatten.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Innlegg: 539

Skrevet - 08/11/2003 :  10:32:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv røyker jeg ikke og har mobilen med bare i nødtillfelle. Her for noen uker siden tråkket Katla nesten på en hoggorm, langt fra folk og hus, hadde hun blitt bitt, hadde mobilen vert god og ha.

Jeg syns røyking ser dumt ut uannsett hvor man røyker, men jeg rir ofte på tur sammen med folk som røyker, og selv om jeg ikke kunne tenke meg å gjøre det selv, legger jeg meg ikke bort i hva andre gjør eller ikke.

Straks jeg er borte fra veier, folk og traffikk, rir jeg med tøylene løst..ja noen ganger henger de nesten og slenger. Det hender at hesten hopper til av noe, men roer seg med en gang jeg tar i tøylene igjen. Mye kan skje på de sekudndene jeg bruker på å ta tøylene, men når jeg rir på turer på mange timer er det godt og kunne slappe av og sitte som en "potetsekk" noen meter . Trenger ikke røyke for å ri med lange tøyler på tur. Men hadde jeg hatt en røyk i handa hadde det ikke kostet meg så mye ekstra tid å kaste den fra meg og ta tøylene.

At det ikke ser sporty ut å røyke på hesteryggen er det minste problemet, det er viktiger å tenke på hvilke signaler vi gir til de yngre ryttene.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 08/11/2003 :  11:29:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg er generelt veldig i mot røyking i alle sammenhenger. Det stinker selv om det røykes utendørs, det kan påvirke mindreåringer til å begynne, og det kan starte skogbrann, men jeg skal ikke starte en generell debatt om røyking. At det gjør ridningen farligere derimot, det tror jeg ikke. Som Chess skriver, så er ikke hesten trygg å ri under noen omstendigheter hvis det er farlig å ta seg en røyk mens man skritter på lange tøyler. Etter noen år i salen så blir det for mange en ren reflex å stanse hesten hvis den finner på noe. Men synst man det er en risiko å gjøre andre ting enn å ri mens man rir, så la vær da vel! Det bør være opp til hver enkelt hva man velger å gjøre




Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway
Innlegg: 1000

Skrevet - 08/11/2003 :  11:36:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Chess: :).

Jeg er enig med chess i at vi må få bestemme den delen selv! Å ta en røyk i nedskrittingen er behagelig og avslappende, og det er jo konge når vi kan gjøre rideturen nesten enda bedre! Du blir ikke mindre oppmerksom på hesten! Og om 14åringer gjør det fordi de store gjør det... OG??? Jeg må innrømme at det kjenner jeg ingen plass. Er du fjorten, er du også gammel nok til å stå til ansvar for det du finner på. Men jeg mener iallefall at hva vi røykere gjør på våres hester, eller i nærheten av de, har egentlig ingen andre noe med. Jeg syns denne *røykerforfølgelsen* har tatt en smule av, syns vi kan få være i fred nå!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 08/11/2003 :  17:55:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg veldig enig med chess og Stormy.

Dette blir rett og slett for dumt.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway
Innlegg: 1249

Skrevet - 09/11/2003 :  00:26:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig at dette blir for dumt! Synes det er opp til hver enkelt hva dem gjør på hesteryggen, hvis de vil ta seg en røyk så gjør de det...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 09/11/2003 :  09:17:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
chess:
Mulig ordene mine ble sterkere enn jeg mente. Men jeg tok neppe ting så nært inn på meg. Debatt er debatt.. Men jeg mener fremdeles at hest og røyk overhode ikke har noe med hverandre å gjøre. Samme gjelder mobil som brukes til annet enn å ligge i lomma tilfelle en nødsituasjon skulle skje. Man sitter ikke på hesten så lenge av gangen at man ikke kan avvente ting litt. Nå røyker jo ikke jeg i det hele tatt, men har aldri skjønt de som på død og liv må røyke på hesten. Også mener jeg det er uansvarlig på mange andre måter som nevnt tidligere (usportslig, utgjør ikke akkurat bedre sikkerhet, gir et dårlig bilde for yngre og folk utenfor hestesporten).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 09/11/2003 :  09:53:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er medlem av den gjengen som har med mobilen på tur, og alt etter hvilken hest jeg rir står lyden på eller ikke!!
Vanligvis tar jeg tlf om jeg har muligheten (altså vi er på en rolig vei, i et rolig tempo (i grunnen vi har mulighet til å stå stille til jeg har funnet ut hva som skjer..). Prøver å ha med meg handsfree slik at jeg kan stappe den inn i øret og dermed ha begge hender "fri" (en annen grunn til det er at jeg er så gjerrig at jeg 1. ikke har lyst på bot når jeg kjører til og fra stallen så da har jeg handsfreen på :-) 2. ikke har lyst til å miste ned tlf fordi hesten gjør noe rart mens jeg prater!!)

Jeg er delvis enig med Spoff; i det øyeblikk man utfører en idrett hører ikke røyk hjemme, heller ikke på "sidelinja" (les; jeg syns ikke ryttere på stevne behøver å sitte på hesten og røyke, heller ikke når de er ferdig med sine klasser..).
Men samtidig gidder jeg ikke bry meg med om folk røyker når de er ute på skrittetur osv. Jeg bare antar at dere er voksne nok til å fyre på røyken med lighter og ikke kaste den rundt der den kan tenne på noe (les: skog, flis etc)

Hva angår idrett og ridning osv. tror jeg vi i hestemiljøet har en del andre ting å rydde opp i før vi tar røyking om vi skal bli oppfattet som en seriøs idrett i "skinasjonen" Norge!!!

Det var min meninger!!

Guro

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway
Innlegg: 1000

Skrevet - 09/11/2003 :  11:27:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Spoff: Jeg kan prøve å hjelpe deg til å forstå litt bedre:) Vi røyker ikke på hesteryggen fordi vi liker å minke sikkerheten, fordi vi er usportslige, eller fordi vi vil sørge for at hesten vår dør av lungekreft... Ei heller fordi vi ikke greier å vente! Røyken er kjærkommen når man feks skal skritte ned og ønsker å slappe litt av. Suget kkommer som regel med jevne mellomrom, og da tar man seg en røyk når anledningen byr seg. Som kjent roer faktisk et stoff i tobakken ned nervene. Det er avslappende rett og slett. Jeg syns det er veldig behagelig, og klart vi passer på sånn at det ikke skal ta fyr noen plass... Jeg er ikke noe flink til å forklare i det hele tatt, men kansje du skjønner at vi ikke gjør det for å irritere dere ikke-røykere som faktisk ikke aner hva dere snakker om... Jeg syns nå bare at vi røykere blir både forfulgt og diskriminert...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 09/11/2003 :  19:52:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stormy:
Hvis du har så stort behov for å roe ned nervene dine når du sitter på hesteryggen, og ikke kan vente de få minuttene det tar før du kommer hjem bør du kanskje vurdere andre medikamenter enn nikotin?

Alle jeg kjenner som røyker, storrøykere som mindre røykende klarer fint å vente på seg et par minutter. Jeg tror ikke grunnen at en røyker til hest er fordi man bare må. Heller at man ikke har samme syn på det som meg. Og det er forsåvidt greit nok, men usportslig er det uannsett (sett fra min side).

Enig med Guro i at det finnes mye annet man også kan henge seg oppi. Men jeg hører fra folk utenfra hestemiljøet at ridning bare er tøys. Det er ikke særiøst, og folk bare røyker. Det har jo vært kampanier på gang hvor idrett og røyk ikke hører sammen. Det gjelder like mye ridning som all annen idrett. Og det at ridning og røyk er så "vanlig" er nok en grunn til at man sier at ridning bare er tøys. Nå er gjerne snus utbredt i andre idretter hvor kondis er mer viktig (snus skader jo ikke lungekapasiteten på samme måte som røyk). F.eks. skimiljøet har jeg inntrykk av at det er endel snusing i. Men jeg har aldri sett en skiløper med snus under leppa likevel.. I idrettssammenheng er faktisk ridning den eneste idretten jeg har sett røyk (evnt snus, men ikke noe særlig utbredt blandt ryttere) kombinert.

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 09/11/2003 :  22:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en venninne som har slutta å røyke etter 10 år med damping. Hun sier hun synes det er veldig frigjørende rett og slett å _ikke_ være avhengig av røyken. For eksempel når hun er på kino, så sitter hun ikke lenger å tripper de siste 15 minuttene fordi hun er sugen på røyk. Frihet rett og slett.

Hva har dette med hest å gjøre? Absolutt ingen ting :)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway
Innlegg: 1000

Skrevet - 10/11/2003 :  10:24:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Spoff: Der misforstod du meg veldig. Jeg bare sier at jeg ser ikke noe problem i å ta seg en røyk på hesteryggen. Det går som du sa mye på hva folk syns. Jeg har aldri hørt noe som helst om at folk mener ridning er tøys fordi folk røyker på hesteryggen... Det blir bare for dumt...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 10/11/2003 :  18:24:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Før dette utvikler seg til enda en av disse "røykere mot ikke-røykere" debattene som finnes i alle slags fora så vil jeg bare si at, jeg har hørt om mange som syns ridning er tøys og tull for både den ene og den andre grunnen...og nettopp røyking og drikking er av de største problemene...

Men det er nå samme for meg om folk røyker eller ikke så lenge de dropper å røyke rett "på meg" (da jeg sliter med rennende øyne og tett hals/nese om folk gjør det..)

Guro

Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.