hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - såre munnviker
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 såre munnviker
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  22:16:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
hesten er litt sår i munnvikene sine, ser ut som huden er litt slitt av der...smurte på med litt spenol i stad, og håper det hjelper..

noen som har tips til tørre/såre munnviker?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  22:35:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bruker å gjøre som du, smører med spenol. Gjerne flere ganger/hver gang hesten har blitt brukt, dersom eier har hatt spenol i nærheten. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/07/2006 :  22:49:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg bruker spenol eller litt vaselin, flere ganger om dagen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  00:12:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Når hesten min har tørre munnviker smører jeg med aloevera før jeg tar på hodelaget, slik at bittet ikke skal klemme/gjøre det værre. Etter at jeg har ridd vasker jeg munnvikene, og smører med helosan eller dermagel.
"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  01:48:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er ikke for hard i munnen??
evt kan du smøre litt vaselig mens du rir, så sprekkene ikke oppstår.
Litt det samme å gå til tannlege med tørre lepper.. AU!! smøre smøre.. ingen sprekker..
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 19/07/2006 :  01:58:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikker på at bittet ikke er for lite el kliper?
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  08:45:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kanskje du skulle se litt på bittet og bruken av dette? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  10:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Sjekk bittet, men det er ikke unormalt at noen hester fra tid til annen, likevel er plaget med sår i munnvikene. Smør med vaselin før bruk, det gjør at bittet "sklir" bedre, slik at faren for gnag er mindre. Etter ridning skal sinksalve være bra. Helosan og spenol er ikke hellende mot sår, bare mykgjørende. Vaselin har også mykgjørende effekt, og er "seigere" og holder seg på plass lengre ved ridning.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 19/07/2006 :  10:43:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hellosan er fint for å mykgjøre munnvikene, og det er desinfiserende. Kan fint brukes som sårsalve ved mindre sår.

Hvis det er så at du tror at du må bytte bitt, har Høøks et veldig fint bitt for akkurat problemet med såre munnviker. Det er et helt vanlig trinsebitt, men ved bittringene er det påmontert en liten bit, akkuart som et lite "rør" som ligger å beskytter i munnvikene og hindrer at bittet klyper og gnager. Bruker dette selv og har hatt hest som fikk gnagsår pga at han hadde tygd slik på gummibittet at det ble opphakket i endene....byttet bitt og dermed var prodblemet løst. Såret fikk gro og det har ikke vært antydning til sår etterpå. Anbefales.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  10:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med gummibitt kan jeg bekrefte, Lille Emma på 2 år fikk sår i munnvikene av et Happy M-eplebitt da vi tømmekjørte og jeg ble bort i mot hysterisk lei meg da jeg trodde det var min skyld.
(harde hender under tømmekjøring)
Kunne ikke fatte og begripe hvordan det gikk til for hun var så rolig og jeg tok nesten ikke i tømmene.
Så oppdaget jeg at bittet var oppskrapet akkurat i munnvikene (det var faktisk helt nytt )-: og jeg kjøpte et heimer kjørebitt med halvstang i steden. Fine munnviker og glad ponnis (-:
Jeg smurte ikke med noe, bare renset med sterilt vann og lot det gro. Var vinter da og ingen fluer så litt enklere...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  10:58:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Eller ri bittløst. Får litt frysninger når jeg hører at det ikke er unormalt at hester blir såre i munnvikene. Hester er jo veldig følsomme i munnen. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  11:09:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har samme erfaring som Harneshaug.
Bitt av "happy mouth"typen (dustete navn forresten...) kan gi sprukne munnviker fordi det blir tørt og dermed mer friksjon.
De får også lett små sprekker som nesten ikke synes men som kan klemme/gnage skikkelig i munnen.

Bruk heller metallbitt eller evt en variant i lær.Har ikke prøvd selv,men det skal ikke gi den effekten.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  11:16:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eller ri bittløst. Får litt frysninger når jeg hører at det ikke er unormalt at hester blir såre i munnvikene. Hester er jo veldig følsomme i munnen.

Opprinnelig postet av Fröya

Eventuelt ikke ri.

Hester er som mennesker.. Noen mennesker får lettere gnagsår enn andre. Si gjerne at man skal passe på at skoene er inngått før du drar på fjelltur etc (tenker nå mennesker), men jeg skal love at jeg f.eks. kan finne på å få gnagsår likevel, under føttene.. Jeg er et sånt gnagsårmenneske Bør jeg slutte med sko? Får til og med gnagsår av inngåtte joggesko med super passform..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  11:28:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Happy mouth bitt hadde jeg også til Muddy, men det ble store sprekker i bittet, når jeg så det, tok jeg det bort tvert..
Hvis happy M-bittene ikke er AKKURAT passe kan de også gi brannsår i munnvikene,så dette er et bitt jeg ikke vil annbefale i det heletatt..

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  16:18:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg har da en del bitt å bytte på, så kan jo teste..jeg vet jeg har måtte tatt litt i han et par ganger, men kan likevel ikke kalle meg hard i hånda..
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  16:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det veldig tørt og varmt ute og slett ikke unaturlig at det kan sprekke opp litt/flasse litt i munnvikene uten at det betyr at du sitter og river og sliter i tøylen.

Du kan bytte bitt for å endre "trykkpunkt" for en stund og ellers holde det mykt ved å smøre.
Ikke bekymre deg,her er det ikke tale om at det er snakk om noe "buseriding".

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.