hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å ri hesten to ganger om dagen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Å ri hesten to ganger om dagen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Hanniball

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  21:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Alle rideskoler er ikke like dårlige!!!!!!!Det synes jeg folk må skjønne en gang for alle!!
Min gamle (fullblods) hest ble solgt til rideskole.Han var heit,og han var ikke verdens enklest...Men om han ikke hadde trives,VET JEG at han hadde blitt helt gal av det,men han har blitt bare mye mere avslappet og avbalansert av det!!Så nå får dere slutte å dra alle rideskoler under en kam...Et sted må faktisk rekruteringen begynne...

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  23:09:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selfølgelig er ALLE rideskoler forskjellige!
Det kommer ann på "oppfinneren" av skolen!
Hvis det er en trivlig stall, der hestene får godt stell, godt utsyr, mat, og får gå mye ute. Det er jo også viktig at det er gode instruktører slik at rytterne ikke får gjøre hva som helst med hesten.

En stall der hestene må stå i små bokser og det err mørkt og ukoslig, mye bråk, og altfor mye ridning, og lite variasjon, ja da sier det seg jo selv at det ikke vil bli noe særlig for hesten.
Det er serlfølgelig ikke alltid like greit for en hest å gå i en rideskole hele livet heller, så jeg syntes hestene burde byttes ut med gjevne mellomrom!

En elev som vil starte på en rideskole burde absolutt ikke starte et sted der førsteinntrykket ikke er så godt!
Hestene bør jo virke livlige og fornøyde, da vil man selfølgelig lære mer, enn om hesten hadde nektet å gå!!!

www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden

Jettomilla

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  21:38:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJettomilla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alle rideskoler er ikke like dårlige!!!!!!!Det synes jeg folk må skjønne en gang for alle!!

Opprinnelig postet av Hanniball

Nå mente i alle fall ikke jeg at ALLE rideskoler var verken dårlige, eller ikke egnet for hester.
Mitt inntrykk er nå at de som driver for pengens skyld som oftest er disse dårlige, mens de som driver rideskole mest for å drive med hester/rideopplæring osv. derimot er gode, og veldig ofte steder hestene blir behandlet superbra..
Problemet er bare at jeg synes alt, alt for mange rideskoler er slumske!

Men for all del, finnes mange gode rideskoler omkring i landet hvor hestene trives som bare det. Og også hvor noen hester faktisk har det bedre.. som din :)

What goes around comes around.. Gå til toppen av siden

Chenok

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  00:40:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå rir jeg kun en gang pr dag (har over 30 min å kjøre til stallen hver vei...), men før da jeg hadde han på stall likeved her jeg bor red jeg gjerne 2 ganger (evt longerte en av dem) de dagene jeg hadde tid.

på stevner hvor han må stå mye i boksen er han ute tre ganger for dagen. leier han morgen og kveld i forbindelse med foring + starter en gang i løpet av dagen. noen ganger rir jeg han på morgenen på stevner.

så nei, tror ikke hestene har vondt av å bli ridd (evt longert/ leiet) to ganger daglig.

litt OT men enig med hanniball:
selvom det på mange måter sikkert ikke alltid er ideelt å være rideskolehest og selvom kanskje ikke alle hester trives med livet på en rideskole, så tror jeg nok mange rideskolehester har det MYE bedre enn de av privathestene her i landet som ikke er ute hver dag engang (eller som evt er ute bare en liten svipptur!)...
jeg kan nevne opp til flere hester jeg vet om som er både snillere, roligere og gladere etter å ha blitt solgt til en rideskole.
de som trives med det venner seg som regel raskt til å gå 4 timer for dagen, så er det opp til intruktørene å passe på å variere innholdet på timene samt å se til at hesten får fri dersom den er sliten :o)
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  19:10:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke noe galt i å trene hesten 2 ganger om dagen, så lenge den har kondis og muskler. Gikk på folkehøgskole med hesten min dette skoleåret, og red han ofte 2 ganger om dagen. Først, tidlig på formiddagen enten sprang eller dressur, og senere på ettermiddagen en tur. Både "harde" og rolige turer, kom litt ann på dagsformen vår.

Men at man bruker hesten 2 ganger om dagen forutsetter naturligvis at hesten er skikket for det, samt at man gjerne varierer treninga og at hest og rytter koser seg sammen

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.