hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gå på tøylen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Gå på tøylen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

G**
» VIP

Skrevet - 17/07/2006 :  00:33:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann.

Hvordan går man fram om man vil lære en hest å gå på tøylen?

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  01:13:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hvis du bruker søkefunksjonen, tror jeg du finner mange gode svar :)
Beate & Alger Gå til toppen av siden

sandrapizi

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  16:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
når jeg rir bruker jeg av og til martingal. da går hesten på tøylen, men må passe på å ikke bruke martingal hele tiden...tror det ikke er bra....(?) men det er en metode uten at du trenger å øve det inn da...hehe... Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/07/2006 :  16:49:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det står masse om dette fra før-
For det første lærer du ikke hesten å gå til tøylen. Du jobber med den slik at den blir sterk nok til å sette bakbeina under seg. Og etterhvert bære seg med bakbeina istedet for å legge all vekt på forparten. Den vil samtidig få sterkere magemuskler som gjør den istand til å løfte og runde ryggen.
Når hesten kan gjøre alt dette, vil også den etterlengta knekken i halsen komme.

Sandrapizi: Skal prøve å la vær å kommentere ditt innlegg

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  17:20:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din går "på tøylen" når du bruker martingal har du den ALT for stramt! Hensikten med martingal er ikke engang å få hesten til å søke ned.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  17:31:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
når jeg rir bruker jeg av og til martingal. da går hesten på tøylen, men må passe på å ikke bruke martingal hele tiden...tror det ikke er bra....(?) men det er en metode uten at du trenger å øve det inn da...hehe...

Opprinnelig postet av sandrapizi

Martingal er vel den mildeste form for hjelpemiddel og har overhodet ikke hensikten å få hesten til å gå på tøylen som egentlig så dumt heter.. Samling som er den øsnekde form er ikke det samme som å knekke halsen så bare hodet er stillet lodrett.. men men,...

Martingal brukes for hester som kaster hodet opp!!! brukes som regel på spranghester men sikkert og en del dressur. Hvis matingalen din er så spendt at den går på tøylen av bruk av denne er det noe helt galt med dine instillinger.. Den skal henge løst.. den har kun effekt om hesten går med hodet rett i værs..

Kanskje du misstolker navnene og det egentlig er chambon du bruker??

Uansett er ikke martingal farlig å bruke i lengden da den ikke har noen innvirkning så lenge hesten ikke er stjernekikker.

Din siste kommentar forstod jeg ikke??? metode??
Rytteren må ride hesten i samling (som igjen er noe helt annet en når man jukser og bare knekker nakke)
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  19:38:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Bare stjeler dette emne litt jeg... Carambee, og sikkert mange andre, sier jo at hesten må være sterk nok til å sette bakbeina under seg, og da går den på tøylen, men Evita er vel ikke særlig sterk, men hun går da på tøylen? Hun orker ikke løpe lenge, og er ikke i formi det hele tatt...
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  19:42:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare stjeler dette emne litt jeg... Carambee, og sikkert mange andre, sier jo at hesten må være sterk nok til å sette bakbeina under seg, og da går den på tøylen, men Evita er vel ikke særlig sterk, men hun går da på tøylen? Hun orker ikke løpe lenge, og er ikke i formi det hele tatt...

Opprinnelig postet av Gnyr2

Hvis du ikke tror hun er sterk nok til å sette bakbeina under seg, eller du ikke klarer å ri henne slik at hun gjør det, går hun ikke på tøylen. Hun bøyer kanskje halsen, eller "knekker" i nakken som det ofte kalles, men det er ikke det samme som å gå ærlig i gjennom til tøylen.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  02:33:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
når jeg rir bruker jeg av og til martingal. da går hesten på tøylen, men må passe på å ikke bruke martingal hele tiden...tror det ikke er bra....(?) men det er en metode uten at du trenger å øve det inn da...hehe...

Opprinnelig postet av sandrapizi

Martingal er vel den mildeste form for hjelpemiddel og har overhodet ikke hensikten å få hesten til å gå på tøylen som egentlig så dumt heter.. Samling som er den øsnekde form er ikke det samme som å knekke halsen så bare hodet er stillet lodrett.. men men,...

Martingal brukes for hester som kaster hodet opp!!! brukes som regel på spranghester men sikkert og en del dressur. Hvis matingalen din er så spendt at den går på tøylen av bruk av denne er det noe helt galt med dine instillinger.. Den skal henge løst.. den har kun effekt om hesten går med hodet rett i værs..

Kanskje du misstolker navnene og det egentlig er chambon du bruker??

Uansett er ikke martingal farlig å bruke i lengden da den ikke har noen innvirkning så lenge hesten ikke er stjernekikker.

Din siste kommentar forstod jeg ikke??? metode??
Rytteren må ride hesten i samling (som igjen er noe helt annet en når man jukser og bare knekker nakke)

Opprinnelig postet av Lopke

Thank you Du skrev akkuratt det jeg ville skrive da jeg leste det innlegget;) Martingal har jo absolutt ingenting med å få hesten på tøylen å gjøre....

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 23/07/2006 :  07:39:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Gnyr2

Ingvild skrev jo det samme som meg da men..

Det at hesten går til tøylen ER at den setter bakbeina under seg. Det er langt viktigere enn hvor mye halsen er bøyd.
Forøvrig kan mange hester løpe i evigheter uten at de er sterke nok til å gå til tøylen. Løpe fort muskler, og bæremuskler er ikke det samme.
(jeg sender igjen et ønske om at det skulle være mulig å teleportere slik at jeg kunne vist hva jeg mener istedet for å skrive)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  01:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei =)

på Islandshester pleier vi å ri dem litt til motholdene tøyle da søker de ned, og selvfølgelig er det viktig å klemme rundt dem. Går hesten veldig fort og ukonsentrert når du klenner rundt dem, bremser du litt opp m sete dvs skyter hoftene litt fremmover og sitter tungt i salen.

Unghesten min går ofte under tøylen, så da er der lurt å ri den litt opp i riktig form, også lar eg den få skritte på løse tøyler.

Grunnen til at de ofte går under bittet er fordi de ikke er vant til/ el ikke har muskler til å bære seg selv.

På dressur hester er det vanlig å leke me innvendig tøyle, samtidig støtte på utvendige, sitte litt på innvendige seteben og klemme rundt hesten med sjenkel.

Her er det du IKKE bør gjøre (som desverre mange uerfarene ryttere har en tendens til å begynne med) Sage hesten, dvs dra begge tøylene fra side til side. Dette er ubehagelig for hesten og den får ikke støtte fra rytterens hånd. Hester som er blitt saget går ofte og beveger hode fra side til side.

Håper dette var til hjelp
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.