hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - havre for hovene?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 havre for hovene?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2003 :  16:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
en kjempeflink hovslager i nærheten sa til noen venninner av meg at havre styrker hovene. er det noen som har erfaring med dette? har nemlig en hest med veldig dårlige høver, og kunne godt tenkt meg å prøvd det ut, men på en annen side så er hun veldig stressa og jeg vil ikke gire henne opp mer enn nødvendig. derfor vil jeg vite om det er noen som har positive erfaringer med dette...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

Magette

Norway

Skrevet - 06/11/2003 :  22:35:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Skal ikke uttale meg om at dette er feil, men jeg ville ikke gitt en masse havre fordi det styrker høvene. For mye energi gjør ikke annet enn å skade hovene (forfangenhet). Litt havre skader nok ikke. Det er jo alt etter hvor mye du trener hesten. Ellers kan jeg si at å gi hesten biotin, virker. Men du må bare finne rett merke!

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2003 :  01:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det er B-vitaminer som styrker blt.høver,og det er det minimalt av i havre...
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  19:06:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Har heller aldri hørt om at havre er bra for høvene, men skal jammen spørre smeden min!
En ting som virkelig hjelper for dårlige høver er et middel som heter (mulig jeg ikke staver helt riktig) Cornucrescine. Hvit boks med lyseblå og sort logo/skrift på.
Tykk, seig og brun "guffe" som ikke lukter så altfor herlig smøres inn i hovranden, gjerne hver dag.
Over tid er det merkbar forbedring i hovens kvalitet og hvis du ikke bruker oppvaskhansker eller lignende får du kanonsterke negler også
Husker ikke om det er så veldig dyrt eller ikke, men en boks er ihvertfall superdrøy.

Redigert av - elx den 08/12/2003 19:08:03 Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  11:20:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Jeg vet om noen hester som går på havre (+ andre ting da), men de har ikke spesiellt bra hovkvallitet. Har hørt at Cornucresin (fåes sikkert hos din lokale hestebutikk) er fint for å styrke høvene. Den smørres på i kronranden og øker vekst og kvalitet på høvene, er visst fint ved hovsprekker o.l. som gjør at du må få høvene til å vokse litt fort...
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  01:11:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Smeden var innom idag, og jeg fikk spurt

Kort fortalt har ikke havre større innvirking på hovkvaliteten enn alt annet hesten spiser. Det er hverken bra eller dårlig for høvenes skyld.

Dersom hesten har et sunt kosthold fra før, og hovkvaliteten er dårlig kunne han anbefale noe som heter "Farriers Formula" - inneholder bla biotin i en form som hestene klarer å ta opp - et kosttillegg som er spesielt utviklet for høvene.

Han mente også at Cornucrescine var bra, men kun for kortsiktig bruk. Det stimulerer blodtilførselen til høvene, og er - som Lille My skrev - spesielt bra for hovsprekker etc.
Men i lengden bør du reparere "innenfra", ikke utenfra...
Rett fra smedens munn
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.