hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor nøye ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hvor nøye ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/09/2006 :  00:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite råd - ihvertfall til dere som har hester som tilbringer tid ute: Ikke børst for mye!

Da børstes det naturlige fettlaget ut av huden, og pelsen fungerer dårligere som regnfrakk og ullfrakk - som er den naturlige funksjonen til pelsen.

For å si det sånn: Jeg foretrekker en hest med en sunn og funksjonell pels. Og den trenger ikke være speilblank og tynn.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/09/2006 :  08:13:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er selvfølgelig viktig at ingenting gnager i pelsen under sal og utstyr.
Men, jeg bruker hendene mye! Klapper, gnir og stryker og får en mye bedre følelse av hesten og kjenner med en gang om noe er unormalt, eller om noe i pelsen kan gnage. Børste bruker jeg ofte bare i salleie. Hesten min er særlig glad i å bli klødd og massert i ørene, og i ansiktet vil hun ikke ha børste, kun hender. Jeg blir såklart veldig skitten for det er mye støv og fett i pelsen hennes.

Hestepels er helt fantastisk når den får være "i fred". Jeg slutter ikke å være imponert over de naturlige egenskapene pelsen har. Når jeg gnir på den ser jeg jo at den er full av dritt, men den er også utrolig blank og skinnende når den får være i fred. Ved lett regn er den helt vanntett, og den løfter seg så det ligger luft innerst mot huden. Jeg kan aldri se svettemerker på hesten min dagen etter, enda jeg ikke børster henne eller legger på dekken når hun har jobbet. Jeg tror dess mindre man gjør for å ødelegge, dess bedre blir pelsen.
Det er klart noen hester trenger spesielle hensyn, men "if it's not broken, don't fiks it."
Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 16/09/2006 :  13:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg børster hesten min hver dag siden han blir ridd hver dag. Går som regel over emd rundbørste, stivbørste og en litt mindre stivbørste. Samt en myk børste i ansiktet før ridning. Er ekstra nøye med salområde, det hodelag og martingal er og veldig nøye med beina. Børste alltid nøye der senebelegg, stryksokker og kopper er og inne i kodeledd!

Elsker å pusse, men noen ganger er det litt travelt. Etter trening spyler jeg ofte og legger på dekken. Spyler ofte beina en god stund med kaldt vann.

På rideleir husker jeg vi alltid hadde pussekonkurranse og denne vant jeg alle gangene, gjett om jeg var stolt , men jeg pusser ikke i en time hver dag. Synes det er bedre å bruke kosetiden på å leie en ekstra lang tur og slikt..
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.