hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fleecedekken som stalldekken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Fleecedekken som stalldekken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ShyBoy

Skrevet - 29/08/2006 :  21:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jeg bruke et fleecedekken til stalldekken inne om nettene frem til jul? Jeg bor i Nord-Rogaland, og stallen er "tett" bortsett fra et hull i nesten hvert vindu. Tror dere det går greit? Hvis det er for kaldt, lager hun pels da, eller fryser hun? Det er en nordlandshest.
http://www.mmdreamteam.piczo.com

Opal

» VIP

Skrevet - 29/08/2006 :  21:55:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal vel litt kulde til før en hest faktisk fryser og spesielt en såpass hardfør rase som lyngshesten. Noe pels vil vel hesten din sette uansett. Bestemmer du deg for å bruke fleecedekken så vær obs på at de som regel ikke er spesielt solide til bruk som stalldekken iallefall hvis du har en hest som klør seg litt. Min er ekspert på å ta livet av tynne ulldekken og fleecdekken.

Finnes mange tynne stalldekken som er litt mere solide.-
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  00:05:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Enig. Ser ingen hensikt i å ha på en nordlandshest dekken om nettene, om den ikke er barbert eller svett etter arbeid. La den heller varme seg i sin naturlige pels om den ikke fryser seff, men det skal vel mye til.
Hvor mange grader er det i stallen?

Et dekken med et slitesterkt ytterstoff som puster og er glatt ville jeg foretrekt som stall dekken. Dette fordi jeg synes et fleece eller ulldekken vil samle opp mye spon når den legger seg og er vanskelig å få av dekkenet.

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 30/08/2006 :  00:08:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
hehe, stav det heller FLIS-dekken, så er du vel nærmere sannheten. Men hei, gode tepper om en ikke er av typen som må ha alt prikkfritt til enhver tid, da kan det nemlig finne på å bli litt jobb å børste flis-teppet... :) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/08/2006 :  02:43:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
En nl-hest teenger IKKE dekken - så enkelt er det.....

Etter 23 års erfaring med rasen kan jeg bare si det sååå enkelt.

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 30/08/2006 :  11:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En nl-hest teenger IKKE dekken - så enkelt er det.....

Etter 23 års erfaring med rasen kan jeg bare si det sååå enkelt.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jeg vet det, og hun har aldri hatt dekken før heller. Men jeg merker det utrolig godt at hun blir lettere sliten + at hun aldri er tørr og får regneksem.

Det er veldig viktig at jeg får henne i form til sommeren, av andre grunner, derfor synes jeg hun burde ha kort pels.

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg skal ha dekken på henne ute, så jeg tenkte at jeg var vel nødt inne også, siden hun skulle ha kort pels.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  11:42:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
På denne rasen syns jeg et fleeceteppe er passe og bruke til innedekken. På hester med kortere pels, barberte og sånn, ville jeg derimot hatt tykkere teppe (når det blir kaldere mot jul)...

Fleece er upraktisk om hesten ruller seg i spønen, men det får du jo vurdere selv...

Så ja, syns et fleeceteppe høres passe ut til hesten din. Nordlandshester trenger vel strengt tatt ikke dekken, men skjønner godt du vil ha kortere pels pluss det er greit og ta på når hesten er svett=)
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  13:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan vel gjøre som du vil uansett hva de andre sier Maxi & Mathilde.
Men er det ikke litt unødvendig å bruke dekken på hesten inne da? Særlig når den står inne på natta. Som sagt så er jo Nordlandshest en hardfør hest.
Om du vurderer å barbere hesten din så er det sikker lurt å bruke dekken om natta, om ikke stallen er godt isolert/varmet.

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 30/08/2006 :  14:59:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Bruk fleecedekken du, hvis du synes det er nødvendig! Det eneste med disse er at de somregel sitter dårlig på hester i boksen dersom de legger seg ned ol. Ha iallefall skikkelige spenner forran og noe feste bak under halen eller mellom beina Og løsgjort er godt å ha rundt magen...

Men ja, blir fullt i spon, men det gjør jo ikke så mye så lenge det ikke er spon inn mot hestens kropp og du ikke skal bruke det til noe annet der det trenger å være fint

Let freedom ride... Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  15:44:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hvis du ikke skal barbare hesten, har ikke den NOE grunn til å stå med dekken!

N/L, de lager ekstrem pels, om det er "nødvendig"!

har 2 N/L'er på for, de står ute hele døgnet rundt, uten dekken, i 30 minusgrader.

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 30/08/2006 :  18:04:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. det å ha på løsgjort på dekken som hesten skal stå med over lengre tid....ikke gjør det! utrolig lett at slike gjorter sklir bakover i svangen på hesten. Og de aller aller fleste hester synes dette er veldig ekkelt, og kan skade seg selv på den måten når de prøver å få den bort. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 30/08/2006 :  18:47:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
karentuppah: Kan jeg ikke ta på henne dekken når det begynner å bli kaldt, så hun ikke lager vinterpels, eller gjør hun det uansett?
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  19:43:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Dersom du vil ha kort pels uten å barbere er det greit å begynne med dekken til høsten. Vi ville ikke ha pels på kalblodshoppa vår vinteren som var, og vi hold pelsen i sjakk ved å ha vinterdekken på ute, starta med regndekken m. tynt for i på høsten (sep/okt), og ulldekken på inne. Prøvde med fleece, men kom fort fram til at ulldekken var mye bedre. Brukte Alpha Horse sitt ull-stalldekken. Det har en bedre overflate enn vanilige ulldekken, slik at en slipper at det henger masse flis igjen på dekkenet. Vi var veldig fornøyde med resultatet i vinter, og vil nok gjøre det samme med henne i år. Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 30/08/2006 :  20:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg brukte dekken på min nordlandshest sist vinter,fordi jeg ikke ville ha bamsepels på henne..Det jeg gjorde var at jeg begynte med dekken om natten ute om høsten/sensommeren,og gikk over til tykkere dekken ettersom det ble kaldere. Til slutt stod hun med vinterdekken(troor det er 300 g,ikke mer i hvertfall) ute og 100grams-dekken inne. Dette fungerte veldig fint,og hun satte ikke mye pels.
og ja,jeg VET at nordlandshester klarer seg veldig fint uten dekken,men når det er sånn at man ikke vil ha så mye vinterpels,og man heller ikke vil barbere,så fungerer det veldig fint.
og karentuppah: Det er jo nettopp sånn at om hesten blir kald,så lager den pels..Og det er jo det Maxi&Mathilde ikke vil ha :P
Hesten vil nok sette litt pels uansett tror jeg,men etter min erfaring fikk hun mindre pels enn den andre nordlandshesten vår som stod uten dekken.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/08/2006 :  00:56:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro at å lage et dekken av et godt, gammel ekte ull-teppe vil være bedre enn fleece.
Sy på en rundgjort av strikk - så den ikke flytter seg når hesten ruller seg, og sy på noe til å feste foran på bringa så det ikke forskyver seg - når hesten igjen prøver å rulle det av seg.

Min mor sydde i 1985 et dekken til Pernille, som var operert for tarmslyng, og hun hadde det på seg ute et par-tre ganger - men likte det ikke. Det var sydd av et rutete ullteppe med et lag av en gammel, tynn teltduk utenpå, så det ble litt mer vanntett.

Og jeg vil bestemt mene at det er bedre med flere, tynne lag med dekken, enn disse svære, tjukke greiene. Alle som har gått på ski, vet at det er bedre med flere tynne lag med ull-undertøy, enn med noen tjukke greier. For det er ikke dekkenet som er varmt - det er luften imellom som gir varmen.

Og her har ull den unike evnen at det holder på varmen selv om det er fuktig. Husker på 70-tallet, da "superundertøyet" kom. Har aldri frosset så mye på skiturer som de tar turene jeg tok med dette. Det var rett tilbake til det gode gamle ull-undertøyet - som jeg forøvrig den dag i dag bruker når jeg rir ute i iskulde.

Nå har det jo kommet en masse "hi-tec" tekstiler som så godt som har ullens egenskaper, men jeg sverger til den gode, gamle ullen, jeg.
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2006 :  14:02:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
karentuppah: Kan jeg ikke ta på henne dekken når det begynner å bli kaldt, så hun ikke lager vinterpels, eller gjør hun det uansett?

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

spørs jo litt hvilket dekken du tenker på, og hvor mye pels hesten din skal ha..?!

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.