hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er dette snarvei, eller?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Er dette snarvei, eller?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ked

Skrevet - 12/07/2006 :  17:09:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en 4 år gammel dansk varmblods vallak. Morfaren er fullblods, og hesten min er veldig fullblods type. Det er lett for han å "knekke" nakken og spenne seg oppover, og ikke gå ærlig frem til tøylen og jobbe i dyp form. Litt pga dette + min tekniske rideferdigheter har jeg hatt litt problemer med å få han til å jobbe i ekte ettergift, bakfra og i den formen de fleste beridere ønsker at en 4 åring skal gå i.

Hesten min bærer seg meget naturlig i form i galopp, med det mener jeg at han jobber bakfra, løfter ryggen og er lett og legge i dyp form da.
Etter galopp arbeidet er han også lettere å ri i form i trav.

Er det da en snarvei å jobbe hesten på plass i galoppen for så å gå tilbake til trav og jobbe hesten derfra?
Eller er det det beste for hesten, som helt klart foretrekker det, isteden for å krangle lenge med hesten i trav?

Hva mener dere der ute om dette?

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  17:19:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det er klart det er bedre å jobbe hesten riktigere etter galoppen, i stedet for at hesten bare knekker i nakken og ikke jobber med rygg og bakbein. Men pass for all del på at den jobber ærlig i galopp også, som du sier, og at den ikke begynner å "jukse" med deg. Etter hvert blir den nok sterk nok til å kunne jobbe godt i trav uten galopp først. Så nei, med riktig og ærlig arbeid synes jeg ikke at dette er en snarvei, men heller en god måte å få hesten til å jobbe riktig på.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/07/2006 :  17:50:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Har hatt samme følelsen på den ene hesten jeg rir. Mulig jeg selv også slapper bedre av i galoppen, men synes iallefall hun har vært lettere i galopp, og også at traven blir bedre etter litt galopparbeid.

Når man galopperer får man jo varmet enda mer opp, og da blir det også letter for hesten å jobbe litt mer.

Uansett. Jeg synes ikke dette er noen snarvei. Synes det høres veldig positivt ut at du leter etter måter å få hesten til å jobbe riktig.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  21:37:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nupp, ikke snarvei, kalles å være smart
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/07/2006 :  22:30:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min erfaring med min hest er at hun er super-duper å få til å bære seg riktig etter en skogstur. Da er hun god og varm og ikke minst oppmerksom. Rett inn på banen etter tur og hun går rett ned på bittet og jobber knallbra!

Uten tur først må jeg jobbe mye lenger før hun søker ned på bittet, jobber bakfra og konsentrerer seg. Kaller ikke det å jukse, jeg kaller det en bra arbeidsdag for både meg og hest!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/07/2006 :  23:15:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Bare vær oppmerksom på at hesten blir lettere stiv og støl hvis den tar seg ekstra ut. Når man er veldig god og varm i kroppen kjenner man ikke sine egne begrensninger like godt, og tar gjerne litt ekstra i.
Gjelder både hester og mennesker

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 12/07/2006 :  23:39:32  Vis profil  Svar med kopi av melding

Morsomt å se forskjellene på deltakere på forskjellige debatt sider. Fikk litt pepper for måten min 4 åring trenes på denne siden;

http://p069.ezboard.com/fhorse84124frm1

Debatten der heter: Trening av 4-åring. (ligger litt nedpå sia)

Ellers er min Trico en sunn og fin 4 åring som trives med arbeidet sitt. Skriver nesten hver dag om treninga i dagboka på vip'en min her på hestemarked. Ta gjerne turen innom, og husk å legge igjen spor i gjesteboka... http://hestemarked.no/vip/47094

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  14:16:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke se noe galt i å velge det som for hesten blir det mest naturlige. Jeg vet at jeg gjør meg til uvenn med mange ved å si noe sånt, og da etterpå si at jeg syns det er helt greit å galoppere hesten som oppvarming hvis dette er den gangarten som faller mest naturlig for den. Samtidig skal det vel sies at en fireåring ikke er så gammel, og kanskje ikke så sterk, så alt med måte, men det er vel tross alt bedre å jobbe litt i rett form, enn lenge i feil form :)

Guro
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/07/2006 :  16:18:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er ikke uenig med henne som gir deg pepper i den andre debatten. Hesten bør kunne gjøre alt i skritt og trav før galopp. Og jeg gjentar det jeg skrev i tidligere: At hesten blir lettere å jobbe i trav etter en del galopp er sannsynligvis fordi han er varmere i kroppen og da kjenner han ikke sine begrensninger like godt.

Men som jeg også sa: Bedre at du finner en måte dere blir enig på enn at du sitter på en spent hest,siden du har såpass "raske" ambisjoner med ham.. Det du skrev i den andre debatten var jo ganske anderledes enn det du skrev her. Men det er nå så..

ked

Skrevet - 13/07/2006 :  20:27:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klart det er annet her i denne debatten Carambee, for her lurer jeg på om dere der ute mener det er juks eller ikke og gjøre det på denne måten. Og hvis du lesre i den andre debatten så skriver jeg også at hesten er klar for LB, dvs at jeg rir den i form i alle tre gangarter, ikke bare galopp... med det var en periode han var veldig spent mm og da var det lettere å komme igjennom i galopp enn feks trav. Det vil ikke si at jeg tok han ut av stallen, begynte å galoppere rundt for så å få han i form og så trave.... vær så snill da... gi meg litt mer kreditt for hva jeg kan og ikke kan.... Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/07/2006 :  21:00:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hehe, rolig nå. Har ikke angrepet noe som helst.
Er mye her i verden som er mer juks/snarvei enn å jobbe hesten i galopp. Så lenge du føler deg komfortabel med å gjøre det, og du sitter på en positiv hest så er det nok ingen fare

Guro
» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  23:24:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er ikke uenig med henne som gir deg pepper i den andre debatten. Hesten bør kunne gjøre alt i skritt og trav før galopp.

Opprinnelig postet av carambee

Dette har jeg lest mange ganger, og jeg har skjønt at det er fordi den skal være "sterk nok til å bære seg" i galopp, og derfor dropper vi galopp til at alt sitter i trav.

Men jeg har ikke skjønt -hvorfor- det er slik at en hest som stresser eller sliter i trav absolutt skal bære seg i trav, og jobbes masse i trav før den jobbes i galopp, om galopp er mer naturlig for akkurat den hesten. Jeg har sittet på en hest som langt på vei heller valgte galopp enn trav om han fikk valget, og jeg har i ettertid mange ganger lurt på hvorfor jeg absolutt satt og red masse trav før jeg lot han galoppere...Jeg finner ikke så mange gode grunner inni hodet mitt dessverre. Men hvis noen vil gi dem til meg så er jeg glad for det :-)
Men med feks en x-traver slår det meg jo at det er veldig fornuftig å velge skritt og trav som de gangarter den skal jobbes i fra grunnen av. En slik type hest vil jo ofte slite mye med galoppen, og bør jo sånn sett absolutt styrkes i trav sånn i førstningen. (slik jeg ser det iallfall)

Guro
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 14/07/2006 :  00:15:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det jeg mener er at øvelser (som sideførende o.l.) bør hesten kunne i skritt før man går videre til trav osv.
Dette for at hesten skal få tid til å lære ting skikkelig, og dermed unngå å måtte gå tilbake på læringskurven. I tillegg er en versade lettere å "jukse" i trav enn skritt, siden traven har et svevemoment. For eksempel. Dette er nå bare meg da. Mulig jeg tar fullstendig feil. Har ingen berider-utdannelse eller lignende å vise til.

Å galoppere hesten selv om den er under tilridning ser jeg ingen problem med. Som ked sier får man lettere en rund hest som bruker hele kroppen. Og jeg synes selv jeg får en mer løsgjort hest i Matilda hvis jeg jobber litt galopp-trav overganger før jeg begynner å kreve noe mer av henne...

Men som alltid har man lett for å snakke forbi hvernadre i debatter. Har du lest den andre debatten Guro? Etterå ha lest innlegg her og innlegg der hadde jeg ikke kobla helt med en gang at det var samme person

Guro
» VIP

Skrevet - 14/07/2006 :  00:26:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det jeg mener er at øvelser (som sideførende o.l.) bør hesten kunne i skritt før man går videre til trav osv.
Dette for at hesten skal få tid til å lære ting skikkelig, og dermed unngå å måtte gå tilbake på læringskurven. I tillegg er en versade lettere å "jukse" i trav enn skritt, siden traven har et svevemoment. For eksempel. Dette er nå bare meg da. Mulig jeg tar fullstendig feil. Har ingen berider-utdannelse eller lignende å vise til.

Min klipp og lim ble kanskje litt brutal, men jeg oppfattet det som om du syntes at galopp var "ut" inntil man hadde alt på plass i trav. Men nå har jeg jo skjønt at du ikke mener det. Jeg er i grunnen enig i at langt de fleste øvelser jeg kan iallfall er greit å ri i skritt først. Både for min del og for hestens del :-)
Det var på ingen måte meningen å henge ut deg, eller å egge til krig. Du bare kom med et utsagn jeg har tenkt mye på i det siste. Og fundert en del omkring. Altså viktigheten av å trave...Hvis man har en hest som kanskje like godt engasjerer seg i galopp.
Som nevnt i første innlegg: jeg red en gang en hest (en gang = et år her;-)) og jobbet iflg prinsippet om: vi traver alltid først. Og noen ganger , eller mange ganger har jeg lurt veldig på om jeg ikke hadde spart oss begge for mye frustrasjon ved å la han bli "lydhør" i galopp førjeg på død og liv skulle drive og trave rundtomkring. Galopp behøver heller ikke kreve særlig store leddutslag, eller være kjempetung. Jeg mener: man kan jo sitte i lett sete, og behøver ikke sitte og samle masse. Men nå snakker jeg meg heeeeelt bort fra topic her *beklager,beklager*

Kopi av melding:

Å galoppere hesten selv om den er under tilridning ser jeg ingen problem med. Som ked sier får man lettere en rund hest som bruker hele kroppen. Og jeg synes selv jeg får en mer løsgjort hest i Matilda hvis jeg jobber litt galopp-trav overganger før jeg begynner å kreve noe mer av henne...

Dette er vel i grunnen det jeg prater om. Det virker innimellom som om "alle" syns at alt skal skje i følgende rekkefølge: skritt-trav-avslutte med galopp. Altså rir vi kanskje en god stund i skritt og trav før vi ber om galopp. Resultatet blir jo ymse, kanskje tenker vi oss ikke om og ber en hest som begynner å bli sliten om å galoppere, og jeg vil vel tro at det er veien til å gjøre galoppen dårligere. Men jeg skal ikke uttale meg spesiellt bastant. (red selv i går igjen, og ja...føler meg som en nybegynner for øyeblikket)

Kopi av melding:

Men som alltid har man lett for å snakke forbi hvernadre i debatter. Har du lest den andre debatten Guro? Etterå ha lest innlegg her og innlegg der hadde jeg ikke kobla helt med en gang at det var samme person

Opprinnelig postet av carambee

Jeg har lest den andre ja, jeg tenkte heller ikke over at dette var samme person før jeg leste det. Men nå har jo jeg i god mix-ånd sporet denne debatten realt av da;-)

Guro
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 14/07/2006 :  08:34:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Vi er nok enige her ja Guro.
Har selv funnet ut at hvis Matilda er spent en dag er det beste å ri skritt galopp skritt eller trav galopp trav en stund. Dette kan hun, og dette er enkelt, sånn tenke messig. Etter en stund blir hun da så lydig at jeg bare tenker hva vi skal gjøre resten av timen, føles som om jeg ikke behøver å gi noen støre signaler med sjenkel/tølye osv

Kremt... Jeg sporet bare enda mer av sånn for sikkerhets skyld jeg, hihi.

ked

Skrevet - 14/07/2006 :  09:42:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe som jeg kansje har utelatt å fortelle, mest pga at jeg tar det som en selvfølge, er at det er treneren min som har fortalt meg at i denne situasjonen med min hest var/er dette det beste. Må jo da sies at han og lærlingen hans red inn hesten min i Danmark. Så da vil jeg jo tro at han kjenner hesten relativt godt.
Som jeg også skrev i den andre debatten så har jeg mål med både hesten og ridninga mi, og nå den siste tia har jeg jobba mye med sitsen, dvs retta opp en sits feil. Og da er det vanskeligere å ri hesten i den formen du gjorde før du begynte å rette på sitsen, dette pga ting kjennes anderledes ut. Men i galopp har ikke problemet med sitsen hatt like stor innvirkning.

Treneren min er veldig sånn at ting skal være i et system for å fungere, og regner ca tre år før han ser resultater (ikke sånne små steg oppover i stigen i hverdagen altså). Så jeg følger ett opplegg, og vil gjerne dele det jeg lærer underveis med andre... og diskutere det. Fordi om jeg følger ett opplegg betyr ikke det at jeg ikke stiller spørsmål...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.