hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruker dere sikkerhetsvest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bruker dere sikkerhetsvest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 12/07/2006 :  16:34:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, jeg bruker ikke sikkerhetsvest og kommer nok aldri til å gjøre det heller.
Hvorfor: fordi jeg synes det tar bort en stor del av "frihetsfølelsen" ved å ri på hest. Vi lever i en tid hvor helse er i stor fokus, og det aller meste er egentlig veldig farlig. Vi som vokste opp på 70 tallet, og selvfølgelig alle andre før den tid også, hvordan overlevde vi egentlig?

Jo, vi var sunne og friske, var ute i frisk luft og var høyt og lavt i terrenget. Vi spiste grovbrød med brunost på og drakk litervis med H-melk.
Vi syklet på tråsykkel uten hjelm og gikk på rulleskøyter uten sikkerhetsutstyr. Vi slo kanskje ut en tann eller to, eller kanskje slo på oss en hjernerystelse av og til, og sanden i sandkassen var hverken kokt, stekt eller sterilisert på noen som helst måte.

Jeg er av den oppfatningen at alt er en smule overdrevet i tiden vi lever i, alt er farlig og alt må godkjennes og pålegges av en eller annen instans.

Det er vel og bra med sikkerhetsutstyr, men det er da grenser. Jeg klarer med utmerket uten både sikkerhetsvest når jeg rir og sykkelhjelm når jeg sykler. Men det er opp til meg selv, andre må få gjøre hva de mener er det rette for seg og sitt.

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Er det ikke bra vi har mer til å beskytte oss i disse dager da??

Jeg bruker somregle sikkeretsvest, i allefall når jeg rir sprang:D

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 12/07/2006 :  19:20:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Jepp, det gjør jeg

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  20:24:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Aldri brukt, bruker ikke, vil ikke bruke. Med mindre jeg en dag begynner med/prøver feltritt. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  20:59:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har sikkerhetsvest, men ikke så flink å bruke den.
Var superflink i kanskje 1/2 år eller noe å brukte den hver gang jeg ridde. En vakker dag skal jeg bli like flink igjen..

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  21:28:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Aldri brukt, bruker ikke, vil ikke bruke. Med mindre jeg en dag begynner med/prøver feltritt.

Opprinnelig postet av chk

Eller den dagen du faller av og innser at kroppen, og spesielt det som befinner seg i magen, ikke er laget av stål.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/07/2006 :  22:48:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Aldri brukt, bruker ikke, vil ikke bruke. Med mindre jeg en dag begynner med/prøver feltritt.

Opprinnelig postet av chk

Eller den dagen du faller av og innser at kroppen, og spesielt det som befinner seg i magen, ikke er laget av stål.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Uansett hva man driver med så kan uhell inntreffe. Dumt å sammenligne kanskje, men det blir litt som at du kan faktisk bli påkjørt i fotgjengerfeltet, og det har skjedd med mange. Hadde det kommet sikkerhetsutstyr for å ferdes som gående i trafikken hadde sikkert mange bvenyttet seg av det også, og syntes at de som ikke brukte det var skikkelig uforsvarlige... Litt det samme her. Ikke dermed sagt at man på død og liv må polstres når man foretar seg en eller annen form for aktivitet. Det får være opp til hver og en om man ønsker å ri med sikkerhetsvest eller ikke.

Jeg tror kanskje at mine holdninger har noe med at sikkerhetsutstyr som sikkerhetsvest er kommet de senere årene. Det fantes ikke da jeg var yngre, og selv om jeg ser fordelene ved å bruke en slik så gidder jeg ikke bruke en selv. Ukomfortabelt rett og slett.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  23:11:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Da har du kanskje ikke prøvd en som passet, Birre?

Hestesport kan nesten ikke sammenlignes med så mange andre aktiviteter siden vi holder på med store dyr på rundt 500 kg som har instinkter og reaksjoner.

Therese
Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  23:18:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar!!!!!

Jeg har bestemt meg for og kjøpe en sikkerhetsvest. Mye for og føle meg tryggere, og mest fordi jeg er så urutinert at jeg kanskje lager fare som ikke er der for erfarene ryttere.

Ha en flotters kveld:o)))

Piglet, som endelig har begynt og ri.

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

Piglet

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  23:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting til!!!

Jeg har jo fordelen at ikke noe med og ri føles naturlig, og da blir det sikkert bare en rutine om jeg begynner med det fra starten av, og vil føles en naturlig del av utsyret.

Jeg bruker også sykkelhjelm, det ene og alene fordi jeg har sett hva som kan skje med og ikke bruke det, og selvsagt ville det vært dumt at jeg ba sønnen bruke, og ikke bruke selv, akuratt som at mitt hode ikke kan skades like raskt som hans.

Og jeg kaller ikke det og være overbeskyttende, kun at vi har fått bedre vett gjennom årene. Det skjedde faktisk fler ulykker før, det er ikke sånn at bare fordi jeg ikke brukte hjelm som barn, var det vel mer flaks at det ikke skjedde noe, enn at det gjorde det.

Hodet er noe av det vi absolutt burde ta godt vare på.

MVH
Piglet

Som er fryktelig støl........hehe....

MVH
Piglet
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  00:18:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, uansett hva man driver med så kan uhell inntreffe. Men en sykkelvelt skjer ikke fordi sykkelen fant ut at den ville hjem - eller ble redd for en hvit strek i veien.

Jeg sier ikke at alle skal bruke sikkerhetsvest, men jeg synes det er skremmende at enkelte mødre har en slik holdning at de ikke vil bruke sykkelhjelm e.l. fordi man "utmerket godt" klarer seg uten. Holdninger smitter av på barna. :-)
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  14:56:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sikkerhets vest nei... burde kanskje hatt det?? men har ikke lyst på.. he he.. jeg er gammel nok til og ri uten etter reglene derfor lar jeg vær.. jeg har også vokst opp før denne vesten ble så poppis.. og jeg har da landet og fått hindre over meg og slike ting.. er nå fortsatt her.. og den ene store skaden jeg har fått er jeg redd vesten ikke hadde kunnet hindre uansett..

jeg bruker alltid hjelm da.. men ikke sykkel hjelm.. nå går det ikke an og trå på sykkelen min.. så jeg kommer ingen vei uansett.. he he..

jeg synes det er bra at folk bruker vest selv om jeg velger og la vær.. og det er viktig at barna begynner med slike ting tidlig.. jeg er ikke sikker på om jeg skal la vær bestandig.. men jeg tviler på at jeg kommer til og begynne..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 13/07/2006 :  15:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, uansett hva man driver med så kan uhell inntreffe. Men en sykkelvelt skjer ikke fordi sykkelen fant ut at den ville hjem - eller ble redd for en hvit strek i veien.

Jeg sier ikke at alle skal bruke sikkerhetsvest, men jeg synes det er skremmende at enkelte mødre har en slik holdning at de ikke vil bruke sykkelhjelm e.l. fordi man "utmerket godt" klarer seg uten. Holdninger smitter av på barna. :-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Holdninger KAN smitte over på barna, det er jeg helt enig i. Sønnen min har hjelmpåbud når han skal ut og sykle. Ingen hjelm - ingen sykling. Det samme gjelder skateboard og rollerblades. Dette er han inneforstått med og har ingen som helst invendinger.

Han har selvfølgelig lurt på hvorfor jeg ikke bruker sykkelhjelm, og svaret er enkelt. Jeg kan trafikkreglene, jeg kan lese trafikkbildet og jeg er mer konsentrert og observang når jeg sykler enn det han er. Når han blir stor nok til å bestemme over seg selv, da kan ikke jeg løpe etter han med hjelmen. Jeg er tross alt voksen og tar egne avgjørelser når det gjelder meg selv, det gjør jeg også når det kommer til mine barn.

Dette har Fabian forstått og har ingen problemer med det. Sånn er det bare! bMen dette er meg og mitt, som nevnt mange ganger før nå; det får være opp til hver og en om man velger å ri med sikkerhetsvest. Det er ikke påbudt, derfor lar jeg være.

Eikdokka:Nei, jeg har aldri prøvd en vest på og kommer ikke til å gjøre det heller

Redigert av - nn den 13/07/2006 15:19:42 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  17:50:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kan ikke forstå hvorfor du ikke vil prøve engang, men det er ditt valg
Therese
Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  18:25:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Jeg brukte sikkerhetsvest til jeg ble 16, siden det er påbudt i på sprangstevner fram til man er 16. Vesten jeg hadde var ikke av den mest behagelige typen, så når jeg ble 16 sluttet jeg å bruke den. Og når man først har blitt vant til å ri uten, da er det ikke så lett å begynne igjen. Jeg har vært inne på tanken til å skaffe meg en ny og bedre (det sies at racesafe-vestene er fantastiske), men det har blitt med tanken. Jeg har stort sett aldri skadet meg når jeg har falt av, så selv om uhell kan skje fort - og kanskje er sprangryttere ekstra utsatt - så foretrekker jeg nok å ri uten. Men jeg skjønner godt at folk skifter mening etter skumle opplevelser.

Men en anbefaling til alle som skal anskaffe sikkerhetsvest - eller som ikke har gjort det fordi de synes det er for ubehagelig å ri med - prøv en racesafe-vest. Alle som har den sier at de er fantastiske, og at man nesten ikke merker at man har de på fordi de er så lette og bøyelige.

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 14/07/2006 :  00:42:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan ikke forstå hvorfor du ikke vil prøve engang, men det er ditt valg

Opprinnelig postet av Eikdokka

Neeeei, hva skal jeg si til det da? Jeg føler bare ikke for å prøve en sikkerhetsvest så lenge jeg ikke har et behov. Blir nesten litt som å få Jehoves vitner på døren... Hvorfor skal jeg la meg "kristne" når jeg ikke føler for det? Kansje et litt ekstremt og på kanten-eksempel, men jeg kjenner vrangviljen strutter i meg når det kommer til sikkergetsvest.

JEG VIL IKKE!!! Brrrrr!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.