hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gal , galere , martingal!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 gal , galere , martingal!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  16:39:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
har noen lest om martingalen i det nyeste ridehesten?

var 2 her som leste det og 2 helt forskjellig meninger ble det.

mening 1: martingal må man ikke bruke nei!

mening 2: om den brukes riktig er den en fin hjelp.

så dere andre som har lest det.

Hva synes dere?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/07/2006 :  16:44:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg stiller meg spm: Hvorfor må man ikke bruke martingal når man har en hest som enten rykker til og kaster hodet bakover eller som generelt går høyt med hodet?

Og hvordan kan man bruke en martingal feil? Man kan bruke den feil i den grad at den overhodet ikke er nødvendig.

Har ikke selv lest dette, men du verden det er mye snåle meninger ute og går.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  16:48:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
sto bla at martingal var for og hindre at rytteren ble slått bevistløs av hesten!

men så sto det å at det var feil om hesten slo med hodet og feste hode nede ved knærne!

jeg ble sittene som et spørsmåls tegn når jeg leste dette!

har aldri hatt hodet til hesten min så langt nede som mellom knærne hans når jeg har brukt martingal!

man skal høre mye før ørene faller av!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/07/2006 :  17:12:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, ikke jeg heller. Dette måler man enkelt ved å ta remmene på martingalen og strekke de opp til halsgropen på hesten når den står normalt med hodet. De skal ikke være hverken lengre eller kortere enn dette, da er den riktig "innstilt".

Og martingal må vel være det snilleste hjelpemiddelet som finnes?
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  18:05:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
alt er farlig.. det er best vi ikke rir på hestene mer så de slipper alt dette rare vi stropper på..

må si at jeg synes martingal er en fin ting og at den ikke har noen dumme efekter egentlig.. må si meg enig med birre at det er en av de snillere hjelpe midlene vi har..

at den skal få hodet til hesten ned mellom beina høres veldig merkelig ut... forveksler de med noe annet eller??

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  18:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
må bare si at jeg har sett martingaler som har vært veeeldig korte og stramme. så korte at hesten ikke har nubbekjangs til å gå med hodet i en normal stilling. sånt er vondt å se på. og siden martingaler ikke er laget for å være 10-15 cm lange da,så har de gjerne knyttet den ørten ganger slik at den blir kort nok.

annet enn det er jeg ingen motstander av martingal. den har nok reddet mange menneske neser.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  18:55:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
det ble også skrevet at når hun selv prøvde martingal ble tøylen "skrudd av"
ja dere leste rett skrudd av!

hun hadde ikke fått tøylekontakt med hesten sin og hadde bare sittet og sagt hallo og prøvd og styre!

da må det være noe alvorlig galt med martingalen hennes eller måten hun har satt den på!

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:03:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men så sto det å at det var feil om hesten slo med hodet og feste hode nede ved knærne!

Det lurer jeg på åssen man gjør med en martingal altså...

Selv synes jeg martingal er irriterende fordi jeg ikke føler at ledende tøyletak fungerer da, og vil i tilfelle kun bruke det i sprang. Korrekt tilpasset skal den jo ikke "ta" før hesten er giraff. Alt er farlig, absolutt alt. Fornuftig bruk er viktig uansett hvilket utstyr det er
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:17:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
kopi fra ridehesten:

Jeg Liker ikke hestepynt.
Jeg liker ikke remmer jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.
Jeg tror ikke jeg er alene.

Enhver som har demontert et kandar hodelag vil ganske sikkert si seg enig med meg i at remmer = ræl. prøv selv, hvis du ikke tror meg.

Martingal hindrer bevistløs ryttere?

Argumentet for martingal kan selvsagt være at hesten har det med og slenge med å slenge hodet opp mot skyende, og dermed slå rytteren bevistløs.

Argumentet mot kan da være at en rytter skal ha som mål å få hesten under hjelperen slik at faren for "knock out" forsvinner ved følsom riding og løsgjøring.

ettersom jeg ikke hadde til hensikt å argumentere, men heller ville bedrive opptrening av mitt brukne bein, tenkte jeg som så at man kan sikkert ri med en martingal.

Jeg har bare ikke gjort det før , så nå kan jeg lære noe nytt og lurt, tenkte jeg.

Og så satte jeg meg opp på den lille skimmelen med det pene dekorete frontpartiet, og begynte å ri, det skal her leses som at jeg prøvde og ri, uten synderlig suksess på området.

Tøylen slått av:

Setet hadde ingen innvirking på min gråflekkede venn. Overskjenkelen betydde ikke så mye de heller, Bare undersjenkelen fungerte i paradene, og hodet til hesten var det plent umulig og få kontakt med.
Psykisk og fysisk.

Fysisk satt det bom fast! Og uansett hva jeg prøvde å gjøre for å gi dyret en ledende tøyle hjalp det ikke.

ikke fordi hesten ikke ville svare, men fordi meldingen fra meg til han via tøylen ikke kom fram.

Forbindelsen var brutt.
Tøylene var slått av!

Jeg satt der og lirket og ropte - hallooooooo, men det var ingen som svarte.

Og når man roper i et ridehus og ikke får svar, da er det noe som er alvorlig gæær`nt (gammelt rytterord)

Er 2 A4 sider om det i Ridehesten om dere vil lese alt bla: hvor diger er en travhest? , dressur for den utgift beviste , situasjonen en annen i sprang verden, utstyr crossover , den tenkende rytter kan lære alt , martingal hindrer besvistløs rytter? , tøylen slått av , bakpartskræsj-parade, min teori, egentlig bare kamuflasje.

så løp og kjøp :-)

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:18:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
husk a det er ørti forskjellige martingaler også da,fast,løst,sånn med bare to ringer.irsk,tysk,o.s.v.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:20:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
husk a det er ørti forskjellige martingaler også da,fast,løst,sånn med bare to ringer.irsk,tysk,o.s.v.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

les også i ridehesten hvor stor er en trav hest!
trenger man alle reimene for og kjøre trav spørr samme dama.

Løkki

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:21:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Fann fram artikkelen no, for å sjå kva du mente Tigull. Har du ikkje lese Ridehesten før? Desse "Dagboknotatene" er alltid skrive humoristisk, og på spissen. Ein smule overdreve, men med mykje sannheit i det. Eg er i grunnen heilt einig i det som stod der. Må ikkje ta alt så bokstavelig.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:23:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fann fram artikkelen no, for å sjå kva du mente Tigull. Har du ikkje lese Ridehesten før? Desse "Dagboknotatene" er alltid skrive humoristisk, og på spissen. Ein smule overdreve, men med mykje sannheit i det. Eg er i grunnen heilt einig i det som stod der. Må ikkje ta alt så bokstavelig.

Opprinnelig postet av Løkki

har faktisk ikke lagt merke til det før!
men virket ikke som dama kunne sette på en martingal!

iallefall min martingal strammes ikke før hesten min har hodet rimelig høyt opp.

Løkki

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:44:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Må berre vere klar over at mykje av artikkelen er skrive med ironiknappen på, og ellers overdriv ho jo alt ho skriv med ein god porsjon humor:) Synest alltid det er morsomt å lese artiklane som ho har skrive, sparer dei alltid til slutt!
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  20:56:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg leser ALLTID den delen av ridehesten med godt humør, og jeg tar ikke alt som står der alvorlig. Som Løkki sier - det er skrevet med mye humor og ironi :) Reagerte derfor ikke på denne artikkelen i det hele tatt.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  21:31:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

les også i ridehesten hvor stor er en trav hest!
trenger man alle reimene for og kjøre trav spørr samme dama.

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

hæ?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.