hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gal , galere , martingal!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 gal , galere , martingal!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  01:18:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Med martingal mener jeg det er det samme som ved alle både ekte og kunstige hjelpere:

Brukes de riktig er det flott, brukes de galt er det "dyremishandling".

For eksempel det å bruke sjenkler ser ikke folk på som særlig "ille", men det er en hjelper som kan brukes veldig stygt og veldig feil på lik linje med sporer, martingal o.l.

Som jeg sikkert har nevnt før i debatten; syns jeg det blir for enkelt å si ting som f.eks. "Nei, jeg er i mot sporer" eller "Man skal aldri bruke dekken" osv.

Det er en grunn for at de ulike hjelpemidlene finnes, og brukes de riktig, kan de være, akkurat, et HJELPEmiddel. Riding og temming av hester er ikke naturlig, og det vil heller aldri hjelpemidlene være. Men alt med måte.

Ble veldig off topic dette her, men jeg er grusomt trøtt, stod opp halv åtte, og har ridd tre ganger i dag. (Ikke se på tidspunktet, btw.;) )
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  22:36:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Til dere som bruker martingal:

Har dere noen gang prøvd å finne utav hvorfor hesten hiver på hodet?

Og har dere prøvd andre løsninger en stropper og reimer som fysisk hindrer hesten i å gjøre det?
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  22:58:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Til dere som bruker martingal:

Har dere noen gang prøvd å finne utav hvorfor hesten hiver på hodet?

Og har dere prøvd andre løsninger en stropper og reimer som fysisk hindrer hesten i å gjøre det?

Opprinnelig postet av Sassy69

hei!

hesten min hiver ikke på hodet men, når vi ri sammen med andre blir han litt ivrig og vil gjerne komme seg først!

når vi går over en bilvei for og komme oss hjem så har alle hestene det med og løpe opp bakken etter asfalten.

før uten martingal har han løpt opp hele den bakken!
men får jeg stoppet han etter en meter :-) uten og bli slått i svime :p

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2006 :  00:49:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Ja mrtingalen skal vel ikke hindre hesten i og kaste på hodet som i bare slenging.. men på en traver (for og ta et lett eksempel) er de laget for og ha hodet i skyene.. he he.. dette fungerer jo fint på travbanen siden det ikke er noen til og få planeten i nesa.. jeg har ofte sett hester som setter hodet i været i det de skal hoppe og blir veldig gira.. da er mrtingalen en redning for mange..

jeg løser dette på min hest med ekstremt mye dressur ridning.. (hørtes dumt ut) jeg rir hesten på tøylen på tur.. når hun girer seg opp er det rett ned på tøylen.. dette fungerer utmerket på henne.. tror ikke jeg har fått en eneste "på tygga"

det er jo andre som ikke er like glade i dressur som meg så klart,, he he.. men jeg sier heller ikke at dette er løsningen for alle hester.. det er dette martingalen er til for.. den skal ikke være til hinder.. den skal være ganske lang og med store ringer.. så tøylene glir lett og hesten har fritt spille rom til hodet..

nå er jeg trøtt.. så jeg aner ikke hva jeg skriver.. men jeg tror det er dette jeg mener.. håper noen skjønner det..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.