hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Små oppgaver innen NHS
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Små oppgaver innen NHS
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2003 :  21:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Finnes der noen oppgaver der du ikke sitter til hest, og du ikke trenger grunnleggende NHS for å gjøre?
Jeg kan ikke ri hesten min så mye, og han kjeder seg så utrolig mye..
Han er jo derfor oxo så klart veldig hyper.. Finnes der noen utfordringer for han?
Skjønner hva jeg mener??

mvh may-linn

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 10/11/2003 :  11:27:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Hei!
Det finnes mange ting du kan gjøre uten å sitte på hessten. Flytte bakpart, frampart og resten av hesten. Øve på å flytte ett og ett bein. Tømmekjøre. Var på "lange tøyler kurs" og lærte akademisk ridekunst fra bakken, moro og fint for hester som ikke kan ris.
Du kan lage "western-hinder" og lære hesten din å gå bru og presenninger, bære regnfrakker og masse annet rart. Lære den å rygge gjennom stokker på bakken, det er noe du kan få bruk for en gang...
Tøye og bøye øvelser er fint fra bakken og ellers så er det egentlig fantasien som setter grenser....
Lykke til fra Lille-My og Olrun.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/11/2003 :  02:00:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Bruk fantasien!
Som nevnt kan du sette opp en del "hindringer",som hesten må løse og da får den også brukt hodet.Men dette holder ikke, om hesten blir veldig energisk og sprek.Da må du la den få utløp for energien også som er fysisk relatert,ikke bare psykisk som nevnt her.

Lær den feks."løs-longering",og legg inn vendinger mot gjerdene/hjørnene, og bommer på rett og bøyd spor som kan tas i både trav og galopp,tren tempovekslinger i trav,tren feks.overganger og ned i holdt fra alle gangarter,(bruk stemmen og kroppen din som verktøy),spiral-volter(da holder du hesten myk,og den må balansere seg),lær den slalom mellom kjegler,galloper den i store 8 tall,(da får den et "innblikk" i galopp-bytter),sett opp små stusshinder på langsidene og diagonalen osv.osv.(bruk longeringstau innimellom når du trenger det,som feks.i spiral-voltene)

Utenfor banen kan du også finne på mange ting;ta med hesten på joggetur(da kommer DU i form også),finn også noen klatrebakker og ta de noen ganger litt intensivt når hesten er litt varm(gå litt fort, så den må strekke skikkelig på seg i nedoverbakkene),finn høye fortau og kanter/grøfter som du går opp og ned(da må den tenke litt også),finn nye egnede små "plasser",og longer/jobb hesten(da må den konsentrere seg på et nytt sted,og det kommer til nytte senere.)Tren start, stopp,rygg og vend på forskjellige steder,og gjerne om den er litt gira(da gir du den litt oppgaver,samtidig setter du deg i respekt.)

Som du sikkert allerede vet,er det kun fantasien som sier stopp.Lykke til!!

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2003 :  09:35:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Såg det var nevnt tidligere også, men må nevne det igjen: Tømmekjøring er en utrolig undervurdert treningsmetode, det finnes ikke den øvelse du ikke kan gjøre med tømmekjøring (men et kurs er dog anbefalt). Tømmekjøringen jeg driver med er en slags longering (veldig likt lang tøyle dressur), og du må først venne hesten til tømmene. Og i denne longeringen, får du hesten til å jobbe riktig under seg, uten bruk av innspenning, og dermed styrker hestens rygg. Jeg tømmekjører hesten min av og til, hvis det er noe vi sliter med oppå ryggen, gjorde det senest i går, og endelig gikk travers supert!! Og som tidligere nevt, det er bare fantasien som begrenser hva du kan gjøre her, sett opp kjegler, små hinder, bommer osv osv (Tømmekjøring jeg beskriver lærer du foresten på kurs (NH) med Thor Harald Seljevoll) Lykke til!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.