hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sal med utskiftbar bom
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 sal med utskiftbar bom
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2003 :  19:04:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

nå har jeg, endelig (!), fått salmakeren til stallen for å fått prøvd noen saler på hesten jeg har på fôr. hadde snakket med han i telefonen om hvilken sal jeg ville ha, og han hadde da med seg noen av den typen for å prøve. han hadde også med seg en litt dyrere sal, og sa at han kunne prøve den på henne også... så forklarte han litt om den salen til moren min, og hun fant ut (jippi!!!) at det kanskje var lurere å kjøpe en litt dyrere sal som jeg har en stund, uansett hvilken hest jeg har, enn å kjøpe en sal som jeg må selge hvis jeg bestemmer meg for at jeg ikke vil kjøpe den hesten jeg har på fôr nå likevel...

nå lurer jeg på om det er noen her som har erfaringer med en slik sal... det er en Wintec allround sal med utskiftbar bom og den er stoppet med luft istede for bomull... det høres veldig bra ut i mine ører, men vil gjerne høre om det er noen andre som har noe i si om den type sal.

dette er en syntet sal, så jeg lurer også på hva jeg må gjøre for å vedlikeholde den... jeg har alltid hatt lær som favoritt, og aldri helt satt meg i å finne ut hva som skal gjøres med syntetsaler (blitt forklart det mange ganger, men det har gått inn det ene øret og ut det andre), men nå kan jeg jo ikke klage, da jeg har fått moren min til å kjøpe en sal som var 3000kr dyrere enn hun hadde tenkt

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

eligj

Skrevet - 01/11/2003 :  23:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig lurt av moren din å tenke sånn! :)

Men når det er sagt: Jeg hadde heller kjøpt en pent brukt lærsal enn en syntetsal. Syntetsalene er ofte glattere enn lærsalene, og dessuten liker jeg bare ikke "feelingen". Men det siste er jo ganske individuelt da.

Jeg vet ikke helt hva budsjettet ditt er, men du får en ganske ok bruktsal for 6000 kroner. Du får en grei bruktsal for 5000, og en brukbar sal for 4000. Velger du stubben, holder den i all evighet, men mange synes at stubben er litt harde. I alle fall de som er gamle nok til å være tilgjengelig på bruktmarkedet.

Til fordel for syntetsalene: Jeg tror de er ganske lette å holde rene. Man kan for eksempel bruke slik såpespray, og spraye over og tørke av. Hvis du trives i en wintec, så er det sikkert et like bra valg som en lærsal. Men det kan vel hende at syntetsalene taper seg noe mer i verdi enn de gode lærsalene, med tanke på videre salg.

Og en ting til: Husk å ikke bare prøve salen på hesten, men prøv den selv også. Ri en stund i den, helst i alle gangarter, for å se om du liker å sitte i den.

Redigert av eligj den 01/11/2003 23:29:01
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  13:40:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte selv en Wintec sal til hesten min, og dette er den beste salen jeg noen gang har hatt. For det første passer den til nesten alle hester siden man kan bytte ut bommen, og den former seg bra til ryggen til hesten siden den er har luftputer. For det andre så er den nesten vedlikeholdsfri, siden man bare trenger å tørke av den med en fuktig klut. Jeg synes ikke at syntetsaler er glattere enn lærsaler. Tvert imot. Jeg sitter som klistra i salen min. Synes du skal kjøpe den salen jeg, det kommer du ikke til å angre på.

Braga
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/11/2003 :  14:25:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Smaken er som baken .
Det praktiske med denne salen vil jo være som Braga nevner at den kan tilpasses nesten hvilken som helst hest (og det var vel det moren din falt for også!). Syns alikevel du skal prøve den, for om du ikke blir fornøyd med salen hjelper det jo lite om den passer til alle hester i hele verden!!!

(samtidig tror jeg det er litt vane, rir du med den, og den passer hesten blir ofte du vant med den du også:-)) Lykke til iallfall!!

Forøvrig syns jeg det virker som syntet saler bare blir bedre og bedre i kvalitet osv. så det skulle sikkert ikke være noe i veien med å kjøpe en sånn sett

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  15:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men når det er sagt: Jeg hadde heller kjøpt en pent brukt lærsal enn en syntetsal. Syntetsalene er ofte glattere enn lærsalene, og dessuten liker jeg bare ikke "feelingen". Men det siste er jo ganske individuelt da.

red med syntetsal i hele vinter, og satt ganske bra i den, så det har jeg ikke noe mot. grunnen til at jeg alltid har villet hatt lær er at de er mer holdbare (en hest på stallen har en sal som er 22 år gammel, og den er kjempegod å sitte i å ser ikke ut som den er mye gamlere enn 10 år!). men jeg har også hørt at syntetsalene bare blir bedre og bedre. stoffet er ikke så glatt heller, er ganske "ruglete" for å si det slik...

Kopi av melding:
Jeg vet ikke helt hva budsjettet ditt er, men du får en ganske ok bruktsal for 6000 kroner. Du får en grei bruktsal for 5000, og en brukbar sal for 4000. Velger du stubben, holder den i all evighet, men mange synes at stubben er litt harde. I alle fall de som er gamle nok til å være tilgjengelig på bruktmarkedet.

budsjettet er ikke akkurat på topp... det er min mor som sitter på pengesekken, og hun nekter å kjøpe en sal til over 2000kr, siden jeg ikke helt vet om jeg skal kjøpe hesten eler ikke. dvs, helt til salmakeren fortalte om den salen da

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  21:44:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ALDRI anbefalt noen som hels å kjøpe
sal med utskiftbar bom.
Jeg har en Wintec sal, som det er snakk om her,
den er veldig god å sitte i, og deter det eneste
gode med den.
Det er en helt grei sal om du bruker den bommen
som er på salen når du kjøper den.
men må du skifte bom, ville jeg styrt langt unna!!
Når du skifter bom vil nemlig putene under salen
vri seg litt( skifte vinkel), og du vil ende opp med
en hest med vondt i ryggen.
Snakker her av erfaring da jeg plutselig fikk halt hest
og 1500 kr i gyrlegeregning. Alt pga av salen.
skiftet sal, og hesten var 100 % haltfri.
Vet oså om 4-5 andre hester som har fått problemer med
ryggen etter bruk av Wintec saler.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  22:19:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når du skifter bom vil nemlig putene under salen
vri seg litt( skifte vinkel), og du vil ende opp med
en hest med vondt i ryggen.

den kjønner jeg ikke helt... putene er jo fylt med luft, slim at de "tilpasser" seg vinkelen til hesten, er de ikke det da? det var slik jeg skjønte det ut i fra det salmakeren sa iallefall...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/11/2003 :  23:29:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Bare et spm; må salen inn til salmaker for å skifte bom!? Eller er dette noe man skal foreta seg selv??? (er selv best kjent med lærsaler, så jeg er ikke særlig god på skifting av bommer..)

Guro

Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  08:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bommen skifter du selv. Det er gjort på 5 minutter.

Braga
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 03/11/2003 :  11:36:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bommene på dissa salene brekker lettere og rir du med en brukket bom skader du hesten din. En må også huske at det ikke bare er størrelsen på bommen men også fasongen som avgjør om den passer en hest og derfor passer ikke salene til alle hester likevel. Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2003 :  14:00:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt wintec i noen år, ønsker meg egentlig sal av annet merke men fant ikke noe som passa hesten jeg hadde før.

Wintec har både fordeler og bakdeler.
Den største bakdelen er at reimene til å feste bukgjorden i er syntetiske.
Når disse blir slitte sprekker de.
Og i verste fall knekker de av på en kald vinterdag.
Jeg vil anbefale å få sydd på lærreimer i stede, slitte reimer er farlige for sikkerheta.

Kjenner IKKE igjen det Kiddogirl skriver angående bytting av bommen.
Hun kan da umulig ha gjort det riktig om salputene har vridd seg.
Vi har byttet på 2 forskjellige slike saler, og aldri hatt noen problemer med det.
Jeg vet mange som har slike saler, blandt annet har den vært populær blandt distanseryttere tidligere.
Kan ikke si jeg kjenner til at noen av dem har hatt trøbbel med ryggen, og det har heller ikke mine hester hatt.

Kan heller ikke skjønne hvordan Heidi2 mener man klarer å knekke bommen som er av jern og ganske tykk...

Desverre får man som regel det man betaler for også når man kjøper sal.
Selv vil jeg heller ha en dyrere sal av godt merke, om jeg finner en som passer etter hvert som den nye hesten min vokser seg til.
Men jeg ville før ha kjøpt en wintec eller annen syntetsal før en lærsal til 2000 kroner.
For de billigste lærsalene er etter min erfaring bare enda værre.

Men er det en brukt sal du har fått eller?
En ny wintec koster jo fra 4000 og oppover, og for den summen kan man finne mye bra brukt om man leter litt.

Min wintec har ikke luftputer, men ullstopp.
Den kan stoppes om visst det skulle bli nødvendig.

Uansett, lykke til med valget av sal.

Anette
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2003 :  17:43:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er en helt ny sal, importert rett fra fabrikken i danmark...

egentlig skulle jeg ikke ha en så dyr sal (5000), og først så skulle jeg kjøpe en brukt en. problemet var at det var ingen som passet, og til slutt ringte vi til salmakeren. han hadde noen til 1600, og skulle ta med de for å prøve. da hadde hen med en slik Wintec sal, og vi bestemte oss for å ta den istede...

hvis gjortreimene er så stive så må jeg nok bytte ut de ja, siden det kan bli ned til 25minus her (brrrrrr!)

jeg kjenner noen som har en slik sal, og de byttet bom fra en som passet en tinker til en som passet en holsteiner... de har ikke noen ryggproblemer med holsteineren...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 21/11/2003 :  17:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kanskje var lurere å kjøpe en litt dyrere sal som jeg har en stund, uansett hvilken hest jeg har, enn å kjøpe en sal som jeg må selge hvis jeg bestemmer meg for at jeg ikke vil kjøpe den hesten jeg har på fôr nå likevel...

Wintec er helt kurante saler om man ønsker seg en syntetsal. Jo høyere du kommer i pris på wintec, jo bedre. De fleste jeg vet om som har disse salene er helt fornøyde, selv liker jeg isabellen og proen, men de er såpass dyre at da investerer jeg heller i en lærsal.

Men jeg ville bare påpeke at du kan ikke kjøpe en wintec og regne med at den passer en senere hest. Det kan godt være du må selge den og kjøpe ny hvis du bytter nåværende forhest med annen hest. selovm du kan bytte ut bommen (Husk du må vite hvordan du skal finne str når du bytter bom) og selvom det er cair i putene, så er det ikek sagt den passer alle. Har to hester her, wintec ligger perfekt på den ene, men passer overhodet ikke på den andre. Alle hester har forskjellige fasonger på kroppen sin, og alle saler har forskjellig oppbygning. Noen er laget for svaie hester, noen for rette, noen er eksra tlpasset runde hester. Så det kan godt tenkes at passformen til wintec ikke passer din neste hest. JEg ville aldri kjøpt sal med tanke på hva min neste hest, so mjeg ikke vet hva er, skal passe. Du må se på hva som passer DIN hest, og DEG, og DERES bruk;). En annen ting, siden mamma skal betale, regner jeg med du ikke er så gammel selv. Det kan tilogmed hende om en stund når du skal bytte hest... at du er blitt større i baken og trenger større sal ;)

wintec er helt kurant om man har lite penger, men husk at du ikke har noen som helst garanti for at den passer andre hester. MErkelig ting av en salmaker og si egentlig....

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  20:05:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet at alle hester er forskjellige, og at ikke en sal kan passe til alle. men det er en sjanse for at den kan passe. men nå er det liten sjans for at jeg skal kjøpe den likevel, siden den skulle komme for 3 dager siden, og jeg enda ikke har hørt noe. skal sende tilbake den hesten jeg har nå forresten, og kanskje kjøpe en som det følger med utstyr på, så da blir jo alt greit

er 16 forresten, og fullt utvokst (har ikke vokst en cm fra 9., og nå går jeg grunnkurs på vgs), så at den passer til meg er vel ikke noe problem...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Tam Tam & Skott

Skrevet - 22/11/2003 :  16:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil ikke anbefale noen å kjøpe eller bruke en sal med fast bom.
Det beste for hestens rygg er definitivt en sal med stålfjær bom.
Så vil dere ha en hest som skal leve lenge og fortsatt ha ryggen i behold, tenk nøye igjennom åssen sal dere bruker
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.