hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er alle like "redd" for hestene sine??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 er alle like "redd" for hestene sine??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  21:35:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
altså hesten min er som navnet tilsier,ganske brautete,å vil helst være sjefen.dette var et ganske stor problem da det skjelden var folk som ville ha hesten sin sammen med ham.å dette var ganske frustrerende for både meg og han,da han hater å stå alene og jeg vil jo helst ha noen sammen med han,da han som andre hester er flokkdyr.han har nesten alltid stått uten sko,så det er begrensa hvor stor skade han kan gjøre.dette gjorde i hvert fall at han fikk ganske dårlig rykte på seg,å jeg fant så vidt det var sommerbeite slik at han slapp å stå alene.han er vanligvis veldig snill med hopper,men så var det disse valakkene da.
nå har jeg to,så da er det ikke noe problem..men lurte bare sånn generelt,er dette noe stort problem andre steder?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  21:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også en sånn hest som ingen vil stå sammen med. Det er så kjedelig. De er jo flokk dyr....men men jeg kan jo ikke tvinge de andre. De bestemmer over sine hester...
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  21:45:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Har fire hestar, tre av dei er mine, ein er søstra mi sin. Så eg har vel eigentleg ikkje noko problem. Det einaste er vel åringshingsten min, trur ikkje den er "bra nok" til å stå på beite hos nokre personar. Men der er nokre som ikkje bryr seg også, og som treng kamerat til hesten sin. Så Gorm er på beite no, endeleg
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  21:51:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Brave Star må stå alene fordi han aldri har stått sammen med noen andre hester og blir derfor helt tullete av glede når han ser andre hester. Synes det er så trist at han må stå helt alene for om han får stå en liten stund sammen med en annen hest (prøvde han med fjordingvallakken, Lurifax, en gang) blir han snill. Synd i grunn for tror han hadde blitt veldig glad for selskap...
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  21:58:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
han har nesten alltid stått uten sko,så det er begrensa hvor stor skade han kan gjøre.
Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Selv hester uten sko kan gjøre stor skade. Som mange sikkert vet, så ble forrige hesten min sparket så han brakk beinet. Det var sannsynligvis ikke noe hardt spark i det hele tatt, men akkurat i en slik vinkel at det knakk tvert av. Men selvfølgelig, sjangsen for skade er mindre uten sko, men er man rikitg uheldig, kan det bli stor skade.

Samtidig så syns jeg ikke at man skal "stenge" hesten ute fra flokken og ta fra den sosial kontakt fordi det kanskje en gang kan skje noe. Jeg har ikke hesten min sammen med noen nå, men det er kun fordi han er hingst. Allikevel prøver vi å tilpasse det slik at det blir bra for ham, med selskap.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  22:02:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
en ting er jo de hestene som ikke kan "hestespråket"å dermed blir direkte farlig..
sant som norm rigel sier,at man ikke kan"prakke på" andre sine hester,men synes alikevel det er en litt teit å si for hadde hestene fått bestemme selv,så ville de vel stått sammen?hester tåler faktisk litt mer enn oss,å er flinke til å passe seg.flest i hvert fall:)

Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  22:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
en ting er jo de hestene som ikke kan "hestespråket"å dermed blir direkte farlig..
sant som norm rigel sier,at man ikke kan"prakke på" andre sine hester,men synes alikevel det er en litt teit å si for hadde hestene fått bestemme selv,så ville de vel stått sammen?hester tåler faktisk litt mer enn oss,å er flinke til å passe seg.flest i hvert fall:)

Ja enig. De fleste hester har gått i flokk en gang, og kan språket.

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  22:39:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg har en slik hest som ikke går særlig bra med andre hester....kun den hesten hun kom hit til Norge sammen med går hun fint med...
Men det er helst jeg som ikke vil at hun skal gå med andre hester,ingen vits å risikere noe når man vet at det kan bli slosskamp ut på der...
Det er synd for ville gjerne hatt henne i en flokk og mye lettere om hun kan gå sammen med alle de andre,men nå er da hun en slik tulling som byr opp til kamp titt og ofte...

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  22:43:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

I mitt tilfelle var hesten som sparket en veldig snill og rolig hest, han mente nok ikke å drepe, var vel bare maks uheldig og traff veldig feil. De to hadde stått sammen hver dag i nesten et år....

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  23:08:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Er vanligvis ikkje hønemor når det gjeld å sette hesten sammen med andre. Dei ordnar som oftast opp sjølve. Men når eg hadde hoppa mi til bedekning i fjor hadde eg ho oppstalla litt nærmare hingsten, på den stallen stod det ei fjordhoppe som var klin gal.. Ho gjekk ute saman med dei andre hestane der, mellom anna ein veldig dominant kaldblodsvallak. Men eg lot ikkje hoppa mi gå sammen med ho, fordi eg var redd det skulle gå gale. Denne hoppa hadde sparka kaldblodsen tidligare så han var halt i vekesvis, ho har også banka ein gjeng med 5 vallakar som ho stod sammen med på beite. Sjuk hoppe altså! Så akkurat der sette eg ned foten, men hestar med normal oppførsel får ho gå sammen med, også dei dominante. Men ikkje slike som går til angrep for ingenting..
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  00:06:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
folk tåler jo ikke at hestene trenger litt tid for å finne sin egen rangordning,for det virker på meg at det er viktigst å ha hesten med best rang..ærlig talt!har en av hver side av rangstigen,men de yter jo like mye av den grunn.å i trav og gallopp er det sikkert greit å ha en litt høyt,men alikevel da..

det skal mye til at en hest ikke kan språket.da må den i så fall ha stått alene hele livet eller hva det nå skal være.men det blir jo akkurat som å si at om man har hatt en feil forytter,så skal man aldri ha det igjen!hallo,det er vel vurderingsevnene til eiern det er noe feil med da eller?eller at den har løyet eller svktet på et grunnlag.jeg har hatt forrytter som omtrent gjorde hesten min til pølse,så vet hva jeg snakker om.

akkurat som man ikke kan skjære alle mennesker over en kam,så kan man ikke det med hester heller.min mening er å la hester være hester med måte,altså ikke ta unødvendige risker som å slippe hingster sammen.hesten min ble sparket i benet så han måtte sy.men lar da hesten min får prøve seg med andre av den grunn.
folk altså!!grr...

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  09:49:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Men selv om hestene deres ikke kan stå sammen innenfor samme gjerde, kan de vel stå slik at de ser hverandre?
Jeg er litt "hønemor" for hesten min, det er ikke hvem som helst som får sta sammen med henne og jeg må vite at det går greit uten slossing. Men jeg er helt med på at de må finne rangordning, og nå står hun sammen med to vallakker og er åpenbart sjef!

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  10:38:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke så nøye jeg da.. nå har jeg flyttet hesten min ca tre ganger i hele hennes liv og alltid har hun tilpasset seg.. med årene ser jeg jo at hun blir mer dominant, det smitter til og med litt over på sønnen hennes.. som tror han er tøff fordi mamma er det...

når venninen min kjøpte seg ny hest og den kom hit fikk den nok sin bunke med bank.. men ingen brukne ben og jeg har latt dem styre med slike ting selv så.. nå enn så lenge har han tonnevis med respekt for hoppa.. mens vallaken får seg et klyp nå og da men de er fortsatt gode kompiser..

men jeg har lagt merke til at når vi rir tur prøver han seg stadig på henne..

nå kan jeg ikke si at jeg synes denne hesten er spesielt velldressert når han får min 4 års litt røffe vallak til og virke som en engel.. (litt bra er det da så virker min i allefall som han har lært litt alikevel)

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  11:32:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke like lett å stole på at det går bra nei.. Da jeg fikk shettisen hit trodde jeg det skulle gå riktig ille en stund. Første dagen tok Scarlett tak i manen hans med tennene og løftet han opp. Hun jagde han da han skulle drikke og spise, så jeg måtte stå imellom så han fikk stille tørsten. Høyet måtte jeg legge på to steder langt unna hverandre. Hun var rett og slett slem med han. Med tid og tålmodighet har de nå funnet ut av det med hverandre, og nå er de erteris. En må jo være sjefen i flokken, så jeg tror nok de som regel ordner opp i rangen selv. Men.. jeg skjønner godt at man ikke vil slippe inn hesten sin til en "gal" hest. Hadde nok hatt problemer med det selv også ja. ;)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  18:31:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
men er jo det at han ikke er gal,han er bare dominant..
ja,det jo et alternativ å la dem gå ved siden av hverandre,men når folk ikke holder avtaler på inn og utslipp og når jeg kommer ut for å hente min.så har de tydligvis slippt inn sine for mange timer siden.for han er dryppende våt av å drive å stresse rundt,å fuktvorter og galler ble resultatet..det er jå så unødvendig.

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  20:23:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Er ikke akkurat noen hønemor når det gjelder dette. Hestene må få rydde opp i dette selv. Er det derimot en hest som er kjennt for å fly i alt av hester for ingenting, ville jeg ikke hatt de sammen med mine. Alt med måte. Men endel småslossing må en regne med, hvertfall i begynnelsen.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.