hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor lenge holder en rundball?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvor lenge holder en rundball?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 04/07/2006 :  19:07:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Hvor lenge holder en rundball når den ikke er åpnet?
Mulig det er andre emner om dette, men søkefunksjonen funker ikke.

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3

Madam Fame

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  19:51:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Om den ikke er åpnet kan den ligge et par år max.. Men bare pass på at fuglene ikke lager hull i plastikken og helst at den står på kant, blir vanskligere for fuglene å lage hull da, siden det er dobbelt så mye plastikk i endene i forhold til sidene..
Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 04/07/2006 :  20:52:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Ok, men når den er åpnet da? en uke`?

Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  21:09:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Det spørs jo hvor mange hester som er med å spiser den opp..
Nå om sommeren går det jo spesielt fort varmgang i de.. Så om du har anledning ville jeg absolutt spart den til vinters igjen, da kan den jo ligge lenger og du slipper event.å hive mesteparten av den..

Kjørte selv ut en rundballe i luftegården til to av hoppene våre, de har stått å gomla på den i to dager, men det syntes knapt.. Så i morges tok jeg den ut og kjørte den opp på låven og heiv den ned til oksene.. Og det har allerede begynt å gå varmt i den..

Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 04/07/2006 :  21:57:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Hvorfor kan ikke hestene få den når det begynner å gå varmt i den?
Er litt grønn på dette her.

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  22:32:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Mot våren året etter
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  22:36:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Når rundballen utvikler varme er d stor sannsynlighet for att den også er begynt å mugle. Jeg ville ikke foret mine hester på rundball d er gått varmgang i. D er livsfarli for hestene å få dette i seg. Kan ende me kolikk og dødsfall i verste fall. Rundballer forer jeg på bare om vinteren mens d er garanti for att d ikke kan gå varmgang i de. Å allikevel sjekker jeg de nøye før jeg gir den til mine hester. Rundballe til hest bør heller ikke være tilsatt syre.
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  23:05:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Når det går varmgang i rundballen blir fôret ødelagt og er farlig for hestene. Å mest sannsynlig vil de ikke engang ete av den. Har de ikke noe valg derimot må de jo bare spise, og du ender sannsynligvis opp med syk/død hest.
Varmgang gjør fôret (som navnet sier) varmt, og klissent.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  00:59:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Å ha stallkatt som finner ut at rundballene er geniale å kvesse klørne på er heller ikke særlig populært. Det resulterer i rimelig mye mugg. Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  03:17:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Har også erfart/hørt at 1 uke ca er normalt før rundballen blir "båss"
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  04:06:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ikke om vintern vel?
så er det noe med at det kan ha sneket seg inn noen døde fugler eller mus når balllen ble pakka,var vel en drøss med hester som døde av dette for en stund siden?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  10:49:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg mener det at en våt rundball skal være åpen i ca. 3-5 dager. I den våte rundballen er det større fare for forgiftning og mugg. Dessuten kjenner du kanskje ikke at det lukter muggent av den, fordi lukta er så sterkt og surt fra før.

Om du derimot bruker en tørrundball, med rundt80% tørr rundball, altså der høyet er tørket nesten tørt før det har blitt rundballet, så varer den lenger, kanskje 7-10 dager. På slike merker du raskere om lukta ikke er som den skal.

Det kan være smart å sette rundballen på en pall o.l., og dekke den til med presenning når den ikke spises av.

Jeg liker ikke å bruke rundballer når det begynner å bli mildt i været, for da kommer bakteriene og muggen frem. Om det har gått hull på rundballen, og det er litt mildvær, kaster vi rundballen, da er den ikke noe verdt for oss lenger.

En ting som kan gjøres, er å dele ballen i to. Da får man sjekket om den er muggen, og man får sett om det finnes døde dyr o.l. inni den.

Mange mener det at ballene kan holde seg stadig lenger og lenger, men jeg står bom fast på 3-10 dager, avhenig av rundballtype, underlag, vær og antall hester som spiser av den.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  20:21:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Vi bruker sånn fortørket rundball til hest.
Nesten like tørt som høy.
Og når vi åpner den tar vi hele fra hverandre og legger oppå paller og holder seg da 2uker,bruker den ikke over den tiden uanz hvor fin den fremdeles er hvis det skulle være mer igjen da.
Den holder seg lenger om du river den fra hverandre for da får den mer luft....

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  21:26:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvorfor er det avhengi av hvor mange hester som spiser av dem,om hvor lenge den holder?
*skjønte ikke*
hesten min fikk før våt rundball om vinteren.å han alene brukte fra 1 til 2 mnd på den..
aldri vært noe problem,så lenge man sjekket den hver dag.ellers er det viktig å fjerne den hvite plasten der hestene spiser,for at hesten ikke skal jafse i seg plastikk.sigyn lagde alltid et hull han spiste av,så han så ut som en struts:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  22:54:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Fôrer med rundballe ute hele vinteren. Har 2 hester. Trenger ikke akkurat tenke på at de skal rekke å spise den opp før den blir ødelagt. Hver kveld hele vinteren igjennom kommer elgene hit å spiser når hestene har kommet inn.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  09:26:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor er det avhengi av hvor mange hester som spiser av dem,om hvor lenge den holder?
*skjønte ikke*
Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Fordi at en hest bruker lengre tid på en rundball, flere vil jafse den i seg fortere.

Hos oss deler kyr, kalver, ungdyr og hester på rundballene ved hver fòring, og den går fort unna. Dermed trenger vi ikke bekymre oss for mugg og råte over tid.

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.