hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor lenge holder en rundball?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvor lenge holder en rundball?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

crusabell

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  10:52:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor mange hester som spiser av den har jo ingenting med hvor lenge en rundball holder seg. etter min mening holder en våt rundball max 10 dager, uansett om det er 2 eller 15 hester som eter av den.
hadde forøvrig ALDRI,under noen omstendigheter gitt hestene mine rundball som hadde vært åpnet i 1-2 mnd.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  13:13:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvor mange hester som spiser av den har jo ingenting med hvor lenge en rundball holder seg. etter min mening holder en våt rundball max 10 dager, uansett om det er 2 eller 15 hester som eter av den.
hadde forøvrig ALDRI,under noen omstendigheter gitt hestene mine rundball som hadde vært åpnet i 1-2 mnd.

Opprinnelig postet av pølsa

Tror det som menes med dette kun er at når mange hester spiser av den vil den mest sannsynlig være oppspist før det har gått for lang tid. La oss si at 15 hester deler en rundballe, da vil den gå på under en uke. Er det en-to hester, når de neppe spise den før det har gått for lang tid.

Må si meg enig i at å fôre hesten på en rundballe som har vært åpnet 1-2 måneder ville jeg heller aldri gjort.

Har kun to hester som eter av rundballene her om vinteren, men som tidligere nevnt "har jeg også elgene". Ikke at de er mine altså, men er den ufrivillge fôreren deres.
Derfor holder en rundballe i underkant av en uke her hos meg, så om den er dårlig er det ikke for at den er gammel vertfall. Mot våren fôrer jeg kun på tørrhøy, da rundballene ikke holder særlig lenge i varmen.

Hadde heller ikke fôret på rundball som er to år gammel som jeg så noen her skrev. Når jeg skal handle inn rundballene som jeg skal ha til vinteren nå, blir det kun av de som er pakket denne sommeren.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  16:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde heller ikke fôret på rundball som er to år gammel som jeg så noen her skrev. Når jeg skal handle inn rundballene som jeg skal ha til vinteren nå, blir det kun av de som er pakket denne sommeren

helt enig. uansett hvor godt de er pakket blir de dårligere av at sola steiker på de. det er værtfall min erfaring. har tenkt å prøve tørr ensilasje til høsten,selv om det er dyrere. en del slit med rundballer når man ikke har traktor.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:48:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Han jeg kjøper mine rundballer av brenner opp de rundballene som evt. er igjen.
Tenkte også å prøve tørrhøy på rundballe i år, i tillegg til vanlig rundballe.
De jeg kjøper er ganske tørre, men tenker på helt tørt, akkurat som tørrhøy, bare at det er pakket på balle.
Sparer mye plass, og får med mere på et lass når jeg henter de, istedet for firkantballer.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  21:06:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hvorfor er det avhengi av hvor mange hester som spiser av dem,om hvor lenge den holder?
*skjønte ikke*
Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Fordi at en hest bruker lengre tid på en rundball, flere vil jafse den i seg fortere.

Hos oss deler kyr, kalver, ungdyr og hester på rundballene ved hver fòring, og den går fort unna. Dermed trenger vi ikke bekymre oss for mugg og råte over tid.

Opprinnelig postet av Mari^_^

det skjønner jeg også,men nå var det kvaliteten det var snakk om..derfor ikke forsto at kvaliteten skulle bli endret etter hvor mange som spiser av den.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  23:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
brenner rundballer altså? har noen dårlige fra i år liggende som vi skulle hatt bort. og de tar en evighet å fjerne med trillebår. hæsli er de også. æsj! Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  23:33:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Om de tørker litt så brenner de.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/07/2006 :  08:24:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han jeg kjøper mine rundballer av brenner opp de rundballene som evt. er igjen.
Tenkte også å prøve tørrhøy på rundballe i år, i tillegg til vanlig rundballe.
De jeg kjøper er ganske tørre, men tenker på helt tørt, akkurat som tørrhøy, bare at det er pakket på balle.
Sparer mye plass, og får med mere på et lass når jeg henter de, istedet for firkantballer.

Opprinnelig postet av Speedy As A Bullet

Tørrhøy pakket som rundballe er en smart løsning. :) Det pleier vi å gjøre mye av, da sparer vi plass, og høyet holder seg bedre.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  09:05:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Ja skal nok spare en god del plass på det :)

crusabell

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  09:06:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
det har jeg også tenkt litt på,men tror ikke det er noen i området her som pakker høy i så stor baller.typisk.. skal prøve å annonsere litt nermere høsten:) holder høyet bra i så store baller? kjedelig med muggent høy.. Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  09:33:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Må også kjøre et godt stykke, 5-6 timer tur-retur, så da er det greit og få med meg et tonn i slengen. Har Pickup, så får en balle i kassa og en på henger.
Høyet holder seg nok bra om det er skikkelig tørket før det er presset. Er jo alltid en risiko da.
En jeg ringte i fjor som jeg hadde hørt solgte, sa faktisk at han ville ikke selge til meg av det året, for han var usikker på kvaliteten. Og han syntes det var dårlig gjort av han at jeg skulle komme hjem igjen med mye muggent/dårlig høy, så han hjalp meg heller til å få tak i høy en annen plass. Det synes jeg var flott gjort!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  09:52:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
[reklamere] Vi selger tørrhøy og 80 % tørr rundball i både små og store pakninger [/reklamere] Hehe.

Jeg synes at høyet holder seg godt i slike pakninger, men også det må sees ann litt. Men det muggner ikke så fort som vanlig rundball.

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  10:01:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Hvor i landet bor dere da Mari?

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  10:33:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor i landet bor dere da Mari?

Opprinnelig postet av Speedy As A Bullet

Gudbrandsdalen

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  10:49:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Hehe, men da blir det nok litt for langt :)
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.