hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Flerleddet bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Flerleddet bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 04/07/2006 :  22:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bitt-ringer:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  01:50:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ah,maria fant info her:et waterford bitt er laget som en kjetting med avrunede ledd.på grunn av de mange leddene er bittet veldig fleksibelt,å dette gjør det vanskelig for hesten å lene seg på bittet..

å jeg som er redd for å ha kjetting ellers i ansiktet på hesten min:=0

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  23:08:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ser jo brutalt ut, men gir vel jevnere trykk i munnen. og et vanlig todelt trinsebitt "klyper" jo også i munnviken, eller trykker da - det er jo der det virker. ellers er det vel bare å bruke sånne gummigreier - hva heter det nå igjen - sånne runde gummiting man har så ikke bittet skal skli. *finner ikke ordet*

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Nei,problemet blir ikke bare hva som skjer i munnvikene,men siden bittet består blant annet av mange små kuler,blir det mange små trykkpunkter i hestens munn.
Kjetting er ikke noen dårlig sammenligning det.

Dette er igjen et av de bittene som er konstruert for å utøve så mye smerte at hesten ikke får mulighet til å protestere.
Det fordeler ikke trykk,det gir derimot øket trykk på mange små punkter.

Et 2-leddet trinsebitt vil kunne være et godt og mildt bitt med en god hånd og et korrekt tilpasset bitt (ikke for stort) det vil ikke dette.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/07/2006 :  12:14:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det er jo derfor (Kurre sitt innlegg) hesten ikke legger seg på bittet. Ikke fordi den ikke finner balansen når den lener seg, men fordi det blir smertefullt.
Å unngå at hesten legger seg på bittet er i min verden noe helt annet enn å bytte bitt...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/07/2006 :  13:14:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bitt-ringer:)

Opprinnelig postet av Norm Rigel

Eller bittskiver

Men nå er vel de helst der for å hindre gnag, og/eller at bittet dras gjennom munnen. De holder ikke bittet roligere i såå stor grad

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  12:44:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Det er da ikke brutalt...Jeg har ridd med det selv jeg.Hoppet med det,nettop fordi hesten min legger seg på bittet.Men jeg fikk ikke med meg skuldrene godt nok med det,derfor kunne jeg ikke ri med det.Men han ble veldig mye bedre i munnen!!
Det er et korrigeringsbitt...Det skal ikke brukes for mye.Men hester som legger seg på,er det fint å bruke det på en stund.
Det er faktisk et ganske godt bitt.Og det klyper ikke noe spessielt,for da skal jeg love dere hesten min hadde kastet og vridd seg fælt for det!!Dere kan si hva dere vil,men jeg vet om flere superfine hester,som er veldig følsome og store som går på dette bittet helt uten problemer.Men du kan jo ikke sitte å hale å dra i munnen...Men kan man det på noen bitt da??Da burde hvertfall det bittet blitt brukt i alle rideskoler og lignende...ikke det at alle rideskole elever gjør det,men det blir veldig ofte urolig hånd bruk...

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Pony Power-P

Skrevet - 07/07/2006 :  13:29:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ser jo brutalt ut, men gir vel jevnere trykk i munnen. og et vanlig todelt trinsebitt "klyper" jo også i munnviken, eller trykker da - det er jo der det virker. ellers er det vel bare å bruke sånne gummigreier - hva heter det nå igjen - sånne runde gummiting man har så ikke bittet skal skli. *finner ikke ordet*

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Nei,problemet blir ikke bare hva som skjer i munnvikene,men siden bittet består blant annet av mange små kuler,blir det mange små trykkpunkter i hestens munn.
Kjetting er ikke noen dårlig sammenligning det.

Dette er igjen et av de bittene som er konstruert for å utøve så mye smerte at hesten ikke får mulighet til å protestere.
Det fordeler ikke trykk,det gir derimot øket trykk på mange små punkter.

Et 2-leddet trinsebitt vil kunne være et godt og mildt bitt med en god hånd og et korrekt tilpasset bitt (ikke for stort) det vil ikke dette.

Opprinnelig postet av Kurre

Må bare spør: Hvordan tenker du at jeg skal kunne ri på et vanlig 2-delt når hesten min drar seg frem?! Jeg veier jo bare 1/10 av det hun gjør, og hvis vi to blir sittende og kjempe, blir det jo alt i alt hesten min som vinner til slutt!! Tenk deg dette hver gang jeg skal til å hoppe... Vi blir nok drittlei etterhvert, begge to! Da synes jeg det er bedre å bruke dette bittet når jeg hopper, ihvertfall i begynnelsen, og ikke sitte og dra i munnen hennes hele tiden!

Og i terrenget kan det bli farlig å ri på 2-delt, for hun blir veldig ivrig og legger seg frem, og blir lang og flat, og hvis jeg ikke får tatt henne tilbake før hindrene, sier det seg selv at vi før eller siden styrter... Dette skjedde før under 2 uker siden med en hest og rytter i vår stall på et feltrittstevne.Hun red med 2-delt, og fikk ikke tatt hesten tilbake, de kom for fort inn mot hinderet, og de styrtet. Hesten er utrolig rask til beins, og klarte å komme seg opp før hun styrtet ordentlig, og kom fra det med bare noen få skrammer, men rytteren ble slengt fremover, og fikk hjernerystelse.. Etter dette har hun begynt å ri på Waterfordbittet i terrenget og det går mye bedre sier hun...

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  10:59:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er klart det går mye bedre å bremse med noe som gjør mer vondt?
Det er jo derfor det konstrueres denne typen bitt.
Det vi her prøver å gi deg er alternativer som er mer "hestevennlige" men som samtidig vil gi deg den kontrollen du trenger.

Jeg vill selv foreksempel mye heller ridd på et Jaktkandar /Kimblevick enn Waterford-bittet.
Det er alle de små "trykkpunktene" som gjør W-bittet lite trivelig,men hver rytter velger (ulykkeligvis) hva de selv puuter i munnen på sin het og for all del,vi vil da ikke at dere skal stupe i terrenget.Det er jo en kjent og vanlig effekt av å ri terrengprøven på trinse...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  12:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et vanlig to delt trinsebitt kan fint fungere som en nøttekbnekker;) Altså ikke så mildt som alle skal ha det til.. Når man drar i tøylene, så "klapper det sammen".. Gå til toppen av siden

Stine&Istagi

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  22:51:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! :)
Jeg var og på utkikk etter dette bittet og fant ut at man får bestilt det på www.stallbua.no :)

Hilsen Stine
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  00:04:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et vanlig to delt trinsebitt kan fint fungere som en nøttekbnekker;) Altså ikke så mildt som alle skal ha det til.. Når man drar i tøylene, så "klapper det sammen"..

Opprinnelig postet av Anita&Svarten

Må legge til at det også er mange hester som blir stukket og får sår i ganen som følge av den "nøtteknekkereffekten". Og hvis hesten da har nesereim på seg vil den effekten bli forsterket, for da får dem ikke muligheten til å gi etter for dette trykket.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  00:06:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det står at det er noe skarpere ja.hadde nok heller sett på min egen ridning enn å ty til dette.wææ

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Samme her

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 15/01/2007 :  13:52:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Det høres ut som om det er andre ting hos hest og rytter som må korrigeres enn bare type bitt..... Gå til toppen av siden

EmblaE

Skrevet - 19/01/2007 :  16:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
om man gir et jevnt trykk på begge sider av bittet, dvs "drar" rett bak, er det sikkert ikke så vondt, om leddene ytterst ikke klyper i munnvikene. men om du nå skal svinge, og tar i én tøyle, vil jo disse leddene gli gjennom munnen, så kanskje både to og tre ledd "humper" seg ut av munnvikene.. Spes i feltritt, man er jo ikke så forsiktig med henna der...

om man skulle ha et bra flerleddet bitt tror jeg det måtte ha ledd som ikke var tykkere enn selve bittet, og kanskje med en gummi-"slange" rundt..

ville heller ha satset på et tredelt. om hun blir for sterk får du trene mer dressur hehe. eller kimblewick. gag er jeg slett ikke noe glad i.
Gå til toppen av siden

EmblaE

Skrevet - 19/01/2007 :  16:44:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
oi, så ikke at det var en side 2 her. jaja, står ved innlegget mitt haha Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.