hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Funnet drømme hesten som kan ta meg videre
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Funnet drømme hesten som kan ta meg videre
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Lopke

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  11:59:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Roxira:
her får du faktisk et tilbud som virker svært reellt og muligens også svært bra (det skal jeg ikke mene noe om sånn egentlig da jeg ikke har den fjerneste ide om hvem "Stall Ringstad" egentlig er:-)) om å selge den ene hesten din. Hvorfor slår du ikke til?

Opprinnelig postet av Guro

hadde ikke tidligere kjøper forkjøpsrett? eller kanskje ikke samme hesten vi tenker på. trodde det var araberen jeg.. ellers synes jeg og det var et godt tilbud

Opprinnelig postet av Lopke

Jo, jeg leste at vedkommende hadde det. Men jeg ville vel mer fram til at man får ikke solgt hest før man slutter å finne på grunner for å beholde den :-) Og når man får et tilbud burde man kanskje sette seg ned og tenke over det før man avslår det (altså: med mindre hesten IKKE er til salgs da). Om man da tenker at det kanskje ikke er så dumt å selge tar man jo selvsagt kontakt med den som har forkjøpsrett først.

Jeg ser jo nå at jeg uttrykte meg fort og klønete, men jeg er på jobb, så det blir litt fort og klønete ;-) Beklager :-)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

samme her kan fort bli feil tolking og formuleringene blir andreledes enn ønsket når man er på jobb samtidig.. føler det selv iblandt.. "neiii detvar jo ikke sånn jeg mente det" ja ja..

Ser hva du mente Guro.. ikke dum ide. Man kunne f.eks prøve med en foravtale først. Så begge parter er sikre på hestens fremtid.

Uansett er det sikkert aldrig lett å selge hest/sette bort. Jeg har vært så heldig at veninna mi har overtatt hver gang så jeg vet hvordan hesten får det.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  13:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det har kommet mange gode råd her nå. Sikkert noen harde uttalelser og,men noen ganger kan det være bra at noen setter ord på det man helst ikke vil ta stilling til.

Jeg har tidligere hatt veldig lyst til å kjøpe en spesiell hest, men jeg tok heldigvis til fornuft. Jeg har to stykker, og nå muligens et føll på vei.
Det er mer enn nok for meg å holde styr på, og de krever sitt av stell. Jeg vil kunne se hestene mine i øynene hver dag, med god samvittighet.
Enten koser jeg meg med de jeg har (som har mer enn nok kapasitet til det jeg vil drive med), eller så må jeg selge de og skaffe meg en annen hest.

Har forstått at alle er viktige for deg, og at du helst vil beholde alle sammen. Da må jeg spørre om et ting, på hvilket grunnlag ble hver og en av hestene kjøpt? De skulle vel ha en funksjon, hvorfor ikke heller prøve å nå målene med de du har?
Dersom de har stått mye fordi du har hatt det tungt, er det kanskje en mulighet å få ridd opp f.eks Lady med jevn trening?

Det er sikkert også mulig å få ri en godt utdannet hest for dyktig instruktør og, dersom man annonserer litt og finner den rette hesteeieren. Å leie hest er også en mulighet, så ser man fort om man virkelig vil bruke all den tiden og alle de pengene som kreves for å komme seg oppover i klassene.

Skal jeg selge hest, blir det til noen som ikke har mange dyr fra før. Rett og slett fordi jeg vil sikre meg at hesten blir hovedprioritet. Uten at dette er siktet mot deg,Roxira.

Jeg har selv en del drømmer, men har innsett at drømmer også kan realiseres seinere i livet.. Når forholdene ligger bedre til rette.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  14:05:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjære deg, Tigull.. Opptre seriøst her da??! Kom med noen gode råd til Roxira ellers kutt ut

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

kommer med masse råd til henne jeg for hun er en av mine gode venninner og jeg har henne som msn kontakt!
hun ble glad for det første innlegget mitt her bare så det er sagt!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  14:07:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
det finnes ikke besøks tider på mix men der du er, er det kanskje sånn at man bare får hilse på noen timer om dagen!

Utdyp vil du?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

regner med du skjønner hvor jeg vil hen!
som regel sykehus osv som har besøks tid!

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  15:12:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Tigull: Kan du vennligst holde deg til saken. Spydigheter og antydninger slik du kommer med her passer ikke inn her i det hele tatt. Grow up! Gå til toppen av siden

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  15:12:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Skjønner veldig godt att Roxira sliter med å selge hestene sine. Man blir jo tross alt veldi gla i disse nydelige dyrene. Nå for øyeblikket eier jeg 4 selv å har en 2 årig arabervallak på helfor som jeg egentli skulle kjøpe, men ombestemte meg da jeg ikke har bruk for en vallak. Målet mitt med mine arabere er å starte oppdrett. Å har lenge sittet å siklet på Roxira sin hoppe. Nå er d jo ingen av oss som kan sitte og "tvinge" henne til å selge noen av sine hester. D er nesten ett valg hun må ta selv. Men som jeg har skrevet, så er jeg interessert i hennes hoppe. Skjønner att valgets kvaler er vanskelige. Å d skulle vært lett å kunne bestemt seg i sånne tilfeller, men desverre er d ikke d. Jeg kunne personli aldri ha valgt bort noen av mine for en annen hest. Tipper att d ikke bare er jeg som har d på denne måten. Men en dag må fornuften seire. Jeg skal starte oppdrett å da gjøre jeg ingenting me 2 gamle vallaker som de 2 andre hestene mine består av:)
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  16:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
det finnes ikke besøks tider på mix men der du er, er det kanskje sånn at man bare får hilse på noen timer om dagen!

Utdyp vil du?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

regner med du skjønner hvor jeg vil hen!
som regel sykehus osv som har besøks tid!

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Du er kanskje ikke klar over at du kan anmeldes for slike uttalelser?

Har du noe mer du ville sagt så kan vi ta det på privaten, hvis du tør...

Susanne: Er du da helt sikker på at du ikke ville fått en super dressurhest ut av Lady om du hadde fått brukt både tid og penger/ ridetimer kun på henne?
Hva med å gi henne sjanse, hun er ung og livsglad, hun har ok steg ut i fra det jeg har sett, noe som kan forbedres ved riktig og nok trening.
Hvis jeg var deg ville jeg satset mer på Lady, bedekket Aliba og brukt henne som tur/ kosehest, gitt Tiger`n en god pensjonisttilværelse hos noen som vil bruke han til turhest evt. lave klasser, og solgt Teddy.
Men det er nå meg, og jeg har jo selvfølgelig ikke det forholdet til hestene dine som du har.
Uansett hva du bestemmer deg for så må du bare ringe meg hvis du skulle trenge noe hjelp

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  17:51:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Skjønner deg så godt Roxira at du ikke har lyst til å selge noen av hestene dine, er i litt samme situasjon selv.
Vi har jo fire hester, og det er egentlig 1-2 for mye. Alle får det de trenger så det er ikke det det står på, men litt ekstra med tid og økonomi til litt annet enn hest hadde ikke vært å forakte.
Men jeg er også så forferdelig glad i disse hestene at jeg orker egentlig ikke tanken om å selge noen av dem.

Om jeg ikke husker helt feil så skrev du i et innlegg her at du hadde tid til alle hestene i.o.m at du var hjemmeværende? Så da er vi kanskje ikke helt i samme situasjon. For jeg ville ikke solgt unna noen av hestene for å kjøpe meg en ny, om jeg skulle solgt hadde det blitt for å få enda bedre tid til de jeg sitter igjen med og bedre tid og økonomi til et liv utenom hestene.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  21:17:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det med " Dette tok jeg nesten livet av meg pga av" Jeg er så kvalm av dette utrykket. Et det medlidenhet eller forståelse dere ønsker? Er det virkelig riktig? Ønsker folk å ta livet av seg pga uvennskap i stallen? Min teori er at mange liker å lufte slike tanker men gjør det jo egentlig ikke. Og nå skal vi ikke diskutere om du virkelig ville gjort det eller ikke!! for det vet bare du..

Men å måtte nevne det så ofte på et offentlig forum at man har hatt selvomrdstanker (mange fler enn deg) Gjør meg rett og slett dårlig. Lurer på om folk er klar over hva de sitter å sier?

Opprinnelig postet av Lopke

Enig Lopke...

Det er ikke de som hyler til alle at man vil ta livet sitt som gjør det. Det å fortelle folk om at man ønsker å ta selvmord er et rop om hjelp (evnt oppmerksomhet)... og et internettforum er ikke det rette stedet å søke slik hjelp.

Jeg kan fullt ut tenke meg at uvennskap i stallen kan være en medvirkende/utløsende årsak til psykiske problemer. Om man føler seg nedbrutt fra før, hjelper det ikke å være i et dårlig miljø. Men derfra å skulle ta livet sitt ene og alene pga at man ikke har det så bra i stallen, DET tror jeg ikke noe på. Da ligger det noe annet bak...

Men det er nå min mening da...

Så til saken: Jeg ville tenkt meg nøye om. hvem av hestene har du mest glede av? Hvem av hestene har du dårligst kjemi med?
Er igrunnen ganske enig i det renate sier :)

En annen ting å tenke på er at du sannsynligvis ( og forhåpentligvis!) kommer deg ut i jobb etterhvert, og da har du ikke 24 timer i døgnet å bruke på hest. Hvis du da plutselig har 6 hester....hva gjør du da??

redigert for å svare på det som det ble spurt om

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Redigert av - Anette&Ali&Aurello den 04/07/2006 21:21:34 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 04/07/2006 :  22:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å ha tid til mange hester er krevende, og du må gå inn for det på alle måter. Det går ikke an å gjøre det halvveis.
Med mine syv hester vil jeg påstå jeg vet det meste om dette, og jeg har hatt tre hester eller mer på samme tid sammenhengende de siste seks årene.

Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har brukt på dem, for ikke snakke om penger. Men for meg er det hestene som betyr aller mest (unntatt familie) og jeg er ikke i tvil et sekund om hva jeg ønsker å bruke tiden min på, heller ikke nå jeg er ute og jobber timevis i regn og snøstorm om vinteren.
Jeg ville aldri latt personlige grunner gå i veien for hestenes ve og vell, uansett hva det var. Har til og med stått og møkket med nesten førti i feber. Galskap? Ja, men hestene skulle å det rent, og siden ingen kunne hjelpe meg den gangen, måtte jeg ta saken i egne hender.

Men den første dagen jeg begynner å tvile, vil jeg kjapt redusere antallet. Ikke bare for min egen del, men også for hestene. De fortjener det beste og mennesker som har tid til dem.
Det er en ganske vanlig, men helt gal tanke å tro at man er den eneste som kan gi hestene et godt hjem.
Det er mange mennesker der ute som kan gi dem det samme som oss, kanskje enda mer? Vårt ansvar ved et eventuelt salg er å finne disse menneskene.

Jeg tviler ikke et sekund på at hestene dine (Roxira) har alt de trenger, selv om du har lite tid til dem/mange grunner til å ikke trene dem skikkelig. Men hva med fremtiden?
En hest som er godt ridd og i god form er enklere å selge, og ofte til et bedre hjem enn en godt voksen hest som ikke kan noe/lite.
En gang får du kanskje barn, og da er det mulig at barna er det eneste du bryr deg om (ivertfall for en stund). Hva om du da har frarøvet hestene dine muligheten til et prima hjem bare for det du hadde liten tid/lyst til å jobbe med dem tidligere?
Husk det trekker dem ned i verdi når de står å "ruster"
Og det dårlige miljøet i stallen din løses absolutt ikke ved at du skaffer deg enda en grunn til å være i stallen, dersom du ikke ønsker å være der i utgangspunktet.

For meg virker hele tråden som en unnskyldning til å kjøpe/ønske seg enda en hest, selv om samvittigheten tynger på grunn av liten tid til de andre.

Det er tungt å selge hester, det vet jeg godt. Har selv gjort det tre ganger og kommer til å gjøre det igjen. Men når ting kommer litt på avstand, er det enklere å innse at salget var den beste løsningen.
Å ikke være i sand til å selge en hest på grunn av egne følelser er totalt urettferdig for hesten om du ikke kan gi den det den krever, uansett hvilken "god" grunn du måtte ha.
Å være glad i noen, mennesker eller dyr, handler om å være i stand til å se bort fra sine egne følelser og behov. Og heller se hva som er det beste for individet det handler om.

Sett av fire til åtte timer vær dag hvor du "Liksom er på jobb", og bruk det du har av tid etterpå til å trene/ta deg av hestene dine (hjelp av forryttere er ok), og se om det er tid til overs for enda en hest.
Klarer du dette i løp av et halvt års tid, vil jeg være enig i at du kan klare dette.

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  22:34:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Har ikke lest igjennom alle innleggene, og mulig dette har blitt foreslått før. Men er er uansett mitt forslag: Prøv litt til med Lady. Hun ser ut som en virkelig fin hest! Jeg forstår at det kan være utrolig vanskelig å få det til hjemme fra begynnelsen, men det som er lurt er å sende hesten til tilridning et par måneder. Kan anbefale Stine Gøtesen på Solberg Gård i Trøgstad. Mange andre som er flinke også! På Solberg har hestene det topp, og Stine er en flink rytter og instruktør. Dessuten er hun åpen for det meste, og rir hester av forskjellige raser og størrelser.
Når hun har ridd til Lady litt, så kan jo du trene for Stine før du tar Lady hjem (i feks helger). Da kjenner hun hesten, og vil lettere kunne hjelpe deg med henne. Det å få hjelp fra profesjonelle er veldig lurt, både for hest og rytter.
Jeg tror dette vil hjelpe deg mye etter at du har fått Lady hjem igjen. Man merker som regel enorm forskjell på hestene etter bare 1 til 2 måneder i tilridning. Og du kan jo deretter reise på helgekurs til Stine (eller en annen som du velger å bruke) og holde det vedlike.

Et annet tips er også å ikke sitte med for mange hester... Jeg vet man blir glad i dem, og at det er en veldig vanskelig avgjørelse å selge. Men man må heller ikke gå i den fella og tro at man selv er den eneste som forstår hesten sin, og den eneste som kan gi den et trygt og godt hjem.

Lykke til!

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:00:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Har bestemt meg for å beholde det jeg har om jeg finner annen stallplass, også drite i dressuren. Trives som turrytter så da legger jeg drømmene på hylla for nå og koser meg med de jeg har...

Og de får alle det stellet de skal ha, til tider synes de nok det kan bli litt mye stell og dull til tider, iallefall Tigergutt som skal være så barsk!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  13:35:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Nøyaktig hva er det du sliter med med Lady? kanskje det kan jobbes med? Eller er det kjemien? synes hun ser ut som en veldig flott hest! Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  14:21:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
kanskje det er det beste susanne?
det vet du best selv!

men en ting vet jeg da!

jeg skal aldri sitte på med deg og bjørnen når dere kjører slede!
det høres litt for farlig ut!

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  17:25:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nøyaktig hva er det du sliter med med Lady? kanskje det kan jobbes med? Eller er det kjemien? synes hun ser ut som en veldig flott hest!

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Kjemien mellom meg og Lady var absolutt ikke helt på topp til å begynne med, men jo mer jeg har ridd denne hesten så har ting kommet på plass og vi har god kontakt. Jeg skulle jo egentlig bare ri henne til for moren min siden det ikke var min hest, men så vokse denne lille søte Sportsponnien seg STOOOR og ble for høy for mamma som ikke er så høy og har slitt med en del sykdommer den siste tiden. Så da sto valget mellom om jeg ville ha henne eller å selge henne. Og siden Tigergutt er 17år og jeg regner med jeg ikke kommer lenger med han og Aliba er mye skadet tenkte jeg, at dette var absolut min sjanse å komme videre.
Men på banen klarer jeg rett og slett ikke ri henne, hun løper, henger seg på tøylen, sjener inn i bane gjerdet og nekter å galoppere, bukker da noen mega bukk som jeg ikke klarer å sitte på.

Jeg sitter rett og slett å ikke tørr å ta i henne når hun driver slik for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre (fått for mye gratis av Tigergutt sånn sett merker jeg). Er døds redd for å gjøre noe feil.
For instruktør gikk det delvis greit en periode, men så kom vinteren og der jeg står er det ingen ridemuligheter om vinteren og ingen jeg kjenner tørr å kjøre henger om vinteren, så da er det bare å legge inn tur ridning på heltid og sitte å skritte i boligfelt om det er mye snø, for det er skiløyper overallt og rideforbud!

Så jeg har liksom gitt opp å prøve også siden jeg må begynne helt på nytt igjen hver vår.

På timene har jeg jo fått til litt, men instuktør må alltid sette seg opp for meg å ri hesten litt. Og prøver jeg selv dagen etter eller lignende for jeg det rett og slett ikke til.
Blir bare knoting og hest som henger på tøylen, hun er veldig sånn at hun tar hode ned når det er noe, samme er det når vi skal ha på grime, børste eller hva det måtte være. Og får å slippe unna så bare legger hun vekt på, vil hun ikke stå stille om en står foran henne går hun bare rett på, ser hun også bruker dette mot de andre hestene som er over henne i rang ute på beite. Det blir noen harde spark og bitt på henne da, for leder aksepterer ikke det, men hun bare blåser i det, gjør seg rett og slett dum.

Jeg holder jo på å få dette vekk, og må jo begynne på nytt igjen nå etter hun har fått ferie i vinter. Men innen ridningen har jeg aldri fått dette vekk. Skal man bremse henne eller stoppe og hun ikke vil bare tar hun hode ned og drar, hjelper ikke å klemme på henne heller, så jeg har gitt henne en lite rapp med pisken når hun henger seg på sånn. Mulig det er feil, men da våkner hun iallefall og blir litt mer obs.

Men jeg bryr meg egentlig ikke om jeg ikke får til å ri dressur på henne, hun er den beste tur hesten jeg har hatt, ikke noe tripping, og ikke noe "åhh verden tar meg" eller noe i den duren. Trafikk sikker og fin!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.