hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kandar!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Kandar!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Gomp1

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  12:27:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurer på hvor mange her bruker Kandar på hesten sin under Dressur trening?? Er det bra å bruke dt for mye, liksom hver dag???

susanne

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  12:50:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
meningen med kandar er vel at man skal kunne gi så små signaler som mulig som ikke skal synes no særlig på rytteren. jeg vil absolutt si at det ikke er bra å bruke det hver dag!!

jeg tror ikke de som ikke rir de dressurklassene hvor det er påbudt å bruke kandar trenger det egentlig.

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  13:10:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir min hest på kandar ute på tur kanskje 4-5 ganger i måneden bare for å vende han til bittene. Har ikke begynt å jobbe han noe på kandar enda, men jeg synes det er en fin måte å introdusere han det på. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  17:21:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Alle jeg kjenner setter på kandaret kanskje en gang i uka, eller en gang i løpet av et par uker. Jeg for min del har enda ikke kommet meg til å sette det på, men det kommer nok en dag i neste uke For nå er han virkelig fin!

Men de aller færreste rir på kandar hver dag, de fleste setter det nok på en gang i uka ca, og før konkurranse.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 29/06/2006 :  17:42:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir på Kandar kansje en uke av gangen

Men jeg syntes det er lettere og bedre å ri på trinse fordi hesten tar mye bedre støtte på trinse og det blir lettere og få til en odentlig bra galopp og seriebyttene blir mye bedre.

Han får også ett mye større svev i passagen med trinse fordi han legger seg ordentlig til i hånden.

Men nå er det jo påbudt i de høye klassene, så da må vi trene på kandar innimellom.

Kan jo hende jeg stater snart

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  22:40:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
vet ikke helt om jeg liker at det er påbudt med kandar i høyere klasser jeg. Det betyr jo at ALLE som skal ri dressur og satse litt på det, må ri med et veldig, veldig sterkt bitt. hvis du tviler på hvor sterkt det er, kan du legge knyttneven din inne i et stangbitt, mellom kjedet og bittet, og dra i tøylen. det gjør vondt det! tenk en rytter som er litt hard i hånden, tenk på den stakkars hesten! kanskje får hun kommentarer på stevner om at hun er hard i hånden - men hvis hun ikke bedrer seg da.. huff, stakkar munnen
selvfølgelig er det fint å kunne gi små, små signaler - men om du er flink rytter, bør du kunne gjøre dette med trinse synes nå jeg. så får det heller være valgfritt...

Kopi av melding:
jeg tror ikke de som ikke rir de dressurklassene hvor det er påbudt å bruke kandar trenger det egentlig.

veldig enig.

ble *litt* OT dette her men.. jeg bruker aldri kandar på lukas, og kommer nok ikke til å gjøre det før jeg må, for å si det sånn (hvis det skjer noengang)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  22:58:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vet ikke helt om jeg liker at det er påbudt med kandar i høyere klasser jeg. Det betyr jo at ALLE som skal ri dressur og satse litt på det, må ri med et veldig, veldig sterkt bitt. hvis du tviler på hvor sterkt det er, kan du legge knyttneven din inne i et stangbitt, mellom kjedet og bittet, og dra i tøylen. det gjør vondt det! tenk en rytter som er litt hard i hånden, tenk på den stakkars hesten! kanskje får hun kommentarer på stevner om at hun er hard i hånden - men hvis hun ikke bedrer seg da.. huff, stakkar munnen
selvfølgelig er det fint å kunne gi små, små signaler - men om du er flink rytter, bør du kunne gjøre dette med trinse synes nå jeg. så får det heller være valgfritt

Altså det første jeg vil si er at de som virkelig tar, drar, ri på stangen burde i første omgang ikke ri med kandar, for det er nemlig ikke meningen at dette bittet skal fungere som vanlig bitt. Man bruker trinse/bridonbittet på helt vanlig måte. det er jo dette hesten skal gå på/suge seg etter, ikke stangen. Stangen er som nevnt før til ørsmå finjusteringer som går på formen til hesten (høy/lav) som ikke skal syns for de som ser på. dette betyr at man ikke skal holde så mye på stangen som på bridonen. Noen velger å ri med stangtøylen nesten litt hengende, mens andre bruker den litt mer. Men jeg vil også si at de fleste (merk DE FLESTE) som rir med kandar vet også hva de skal bruke det til!

Jeg har ridd en del med kandar nå i det siste, rett og slett fordi jeg har hatt litt problemer med å finne en bridon og stang som passer min hest. Nå har jeg endelig funnet det så nå skal vi over til trinse en ukes tid eller to, før vi må tilbake på kandaret innen Skauen GP!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 31/05/2007 :  14:23:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
gammel tråd ser jeg... men jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å bruke kandar på kapsun? det gjør jeg på min hest og han fungerer kjempegodt på det!! skal sies at vi rir akademisk, løse tøyler - jeg bruker for det meste kun kapsuntøylen - men støtter opp med kandartøylen. han søker veldig godt frem og ned på dette bittet. Gå til toppen av siden

Campari.

Skrevet - 01/06/2007 :  11:42:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt riktig som Hanne sier at bridonbittet skal brukes som et vanlig bitt og stangen er til å gjøre bittesmå justeringer. Det at noen rir mye å kandar er fordi hestene reagerer forskjellig og noen hester er vanskeligere å ri på kandar enn andre. Men samtidig, de som rir på kandar burde vite hva de driver med og det gjør de fleste. Gå til toppen av siden

MissMabel

» VIP

Skrevet - 02/06/2007 :  18:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei jeg bare lurte på når en hest er klar for kandar ??
jeg har en ponni som før va en problem ponni. nå går hun øvelser opp til LA. hun kan stresse litt men elsker å sammarbeide.er ganske lett på tøylen ettersom jeg bruker pelhem med myk hand..
har noen et svar til meg

hilsen meg:D
Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 02/06/2007 :  18:35:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke noen vits å ri en ponni med kandar vel? Viss du skal starte ponniprogrammene(MB) med den, trenger du jo ikke kandar likevel. Jeg synes ihvertfall ikke det er nødvendig å bruke kandar på en ponni, når den ikke blir ridd i konkurranser med kandar likevel Gå til toppen av siden

MissMabel

» VIP

Skrevet - 02/06/2007 :  22:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar. men har nåkk tenkt å konkurere i dressur.og siden hun ikke liker trinse vet jeg ikke hva keg skal gjøre. Gå til toppen av siden

Campari.

Skrevet - 02/06/2007 :  23:24:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er riktig å si det på den måten. Min bestevenninne rir ponnien sin på kandar og startet jr Nm på den i fjord. Den går helt fint på det, men selvsagt trenger du det ikke hvis du skal ri ponniprogrammene (som går på trinse). Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/06/2007 :  23:57:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.og siden hun ikke liker trinse vet jeg ikke hva keg skal gjøre.

Opprinnelig postet av MissMabel

Men man setter jo ikke kandar på hesten fordi man synes den ikke går bra nok med trinse?? Eller har jeg missforstått noe helt her?
Gå til toppen av siden

MissMabel

» VIP

Skrevet - 03/06/2007 :  12:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
poenget er at jeg nå bruker pellhem på henne pga hun ike fungerer/liker trinse.men føler liksom at pellhem får litt uklare signaler . Gå til toppen av siden

MissMabel

» VIP

Skrevet - 03/06/2007 :  12:32:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare gløm det ... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.